СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Внеклассное мероприятие "Сувениры Великобритании"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Путешествие в Великобританию, покупка сувениров

Просмотр содержимого документа
«Внеклассное мероприятие "Сувениры Великобритании"»

Конспект урока по английскому языку в 5 классе

с использованием ИКТ.

УМК «Spotlight» ("Английский в фокусе") Ваулиной Ю.Е.


Тема: «Souvenirs from Great Britain and Russia »

Тип урока: урок комплексного применения знаний и способов деятельности, сочетающий в себе элементы систематизации знаний и усвоения и использования новых лексических единиц по теме «Сувениры»..

Основные цели урока:

Обучающие: - вводить, тренировать и учить применять лексику по теме;

- контролировать навыки устной и письменной речи.

Развивающие: - развивать навыки и умения во всех видах речевой деятельности; умения систематизировать новые знания и на их основе составлять собственное монологическое высказывание; расширять страноведческие знания;

- развивать внимание и познавательную активность.

Воспитательные: - воспитывать интерес к предмету английского языка, уважение к одноклассникам, чувство гордости за свою страну, республику.


Планируемые результаты:

Предметные: уметь использовать в процессе общения активную лексику по теме «Сувениры» в различных речевых ситуациях; разыгрывать восстановленный диалог по ролям с опорой на образец; рассказывать о своем сувенире; понимать на слух запрашиваемую информацию в тексте (диалоге).

Метапредметные:

- уметь оценивать результаты своей деятельности, анализировать собственную работу, планировать свое действие в соответствии с поставленной задачей, определять цель учебной деятельности (этапа) в сотрудничестве с учителем (Регулятивные УУД);

- уметь определять цель учебной деятельности, слушать собеседника, формулировать собственное мнение и позицию. Уметь с достаточной полнотой выражать свои мысли (Коммуникативные УУД);

- уметь систематизировать материал, сравнивать и рассуждать, ориентироваться в учебнике, находить нужную информацию, сворачивать учебный материал (Познавательные УУД).

Личностные: осознание возможностей самореализации средствами иностранного языка. Формирование уважения обучающихся к культуре страны изучаемого языка.


Межпредметные связи: английский язык и география.


Формы работы: индивидуальная работа, работа в парах, работа в группе, ролевые игры.


Оборудование урока: ноутбук, раздаточный и демонстрационный материал, презентация Power Point.

Применяемые технологии: личностно-ориентированное обучение,

обучение в сотрудничестве, проблемно – поисковые, здоровьесберегающие, информационно-коммуникационные технологии.



Ход урока.

Организационный момент.

Good morning! I’m glad to see you. It`s time to start our lesson.

Введение в атмосферу иноязычного общения.

Речевая разминка

T: Children, look! I have a lot of useful things in my bag. Let’s see, what’s there inside (ученики вытаскивают из рюкзака картинки, и должны назвать, что это).

T: What is it?

P: This is a map (a passport, a book about Britain, a digital camera, a ticket, money, visa)

T: Why do we need all these things?

P: We need all these things to make a trip.

T: Well done. People all over the world like travelling. Do you like travelling? (ученики отвечают)

T: I like travelling too.





Введение в тему. Целеполагание.

Мотивация учебной деятельности обучающихся

T: Look at the map. What country is this?

P: It’s the UK.

T: Would you like to visit Great Britain ? Let’s go by plane.

Listen and repeat after me


Up, down, up, down. (руки вверх, вниз)


Which is the way to London Town? (шагаем на месте)


Where? Where? (руку к глазам, повороты влево, вправо)


Up in the air, (смотрим вверх)


Close your eyes (закрываем глаза)


And you are there! (разводим руки в стороны)


T: What do people do when they are on holidays in another country?

They go to the theatres, museums.

They visit their friends,relatives.

They go to the shops.

T: Please, look at the screen and try to guess what we are going to talk about. (video “In British shop”)

T: Have you ever been to the shop like this? – No, we haven’t.

(video “In Russian shop”) Have you ever been to the shop like this? – Yes, of course we have.

T: What can we buy in these shops?

P: We can buy different things.

T: What’s the topic of our lesson?

P: We will learn to tell about souvenirs from the UK and Russia.

T: Now, look at our activities map.

P: We are going to ….

  • learn new words;

  • speak about souvenirs;

  • write about souvenirs;

  • listen to the speaker;

  • make a poster.





Основной этап. Актуализация знаний.

T: Our travelling to the UK is very long. Let’s remember some facts from Geography.

-How many parts does the UK consist of?

-What are they?

T: Let’s remember the names of the countries.

The United Kingdom

England

Scotland

Wales

Northern Ireland

T: Do you know how we call people who live there. What are their nationalities?

So, listen and repeat after me:


Welsh

Scottish

Northern Irish

English

British


T: Now, let’s do the task: match the countries to the nationalities. Answer according to the model: The English are from England.


Первичное усвоение новых знаний

T: Millions of people from different countries visit Great Britain every year. They usually buy souvenirs to remember the visit.

- What is a souvenir for you?

D

Souvenir

o the task in groups of four.

Memory presents




Travel

Cities collections


Развитие монологической речи. Проверка дом. задания.

T: At the previous lesson, we discussed different types of collections. Can people collect souvenirs?

P: Yes, of course, people often have souvenirs in their collections.

T: Your homework was to tell us about your collections.

Введение и закрепление новой лексики.

I would like to show some souvenirs you can buy in the UK.

Remember their names:

A hat with a shamrock

A mug with a dragon

A tartan scarf

A stuffed toy

A double-decker bus


Динамическая пауза

This little poem helps us on the way to the shop. ( мнемотехника)


Buying a gift,

To remind a trip.

Something unique,

An interesting thing.

Start to collect it, quick

Аудирование.

T: Would you like to know what countries they are from? Listen to the information and match the souvenirs to the countries.

P: (task 3) I think, A stuffed toy is Scotland etc.

T: Exchange your worksheets. Open your books look at the pictures and the title and check your partner’s answers. P.41 Ex.1. ( взаимопроверка).

Развитие навыков чтения.

T: Let’s read the paragraphs in groups. (групповая работа).

Choose the paragraph you like the best and read it to your partners. P.41 Ex.1.



Развитие навыков диалогической речи.

T: Let’s make up short dialogue 1. “What souvenir can I buy in …?” You have to work in your pairs.( plan your answer: name of the country, greet your partner, say your name, your country, your nationality and ask what souvenir you can buy in your partner’s country and say goodbye)

For example:

  • Hi, My name is Tom. What’s your name?

  • My name is Bella. I am from Wales. Where are you from?

  • I’m from England. I’m English. What nationality are you?

  • I am Welsh.

  • What souvenir can I buy in your country?

  • You can buy a mug. It has got a Welsh dragon on it. The dragon is on the flag of Wales.

What about English souvenirs?

You can buy a double-decker bus on it. It is very nice.

  • Thank you. Goodbye.

  • Bye.

T: Let’s make up short dialogue . “In the shop …?” You have to work in your pairs.( plan your answer: greet your partner, say your name, your country, your nationality and ask what souvenir you can buy)

T: Great! I’m glad that you remember all the information about souvenirs from the UK.

Проектная работа” Souvenirs from Russia ” (в группе)

T: Let’s tell our British friends about our national souvenirs.

Can you name the souvenirs from Russia ? (с опорой на рисунок)

Can you describe the souvenirs from Russia according to the model:

This is a hat. P: This is a mug

It has got a double-decker bus on it. It has got the Kremlin

The double-decker bus is the national on it.

symbol of England. The Kremlin is the symbol of Moscow.


T: Are you ready to make a poster? Let’s work in groups.

.You have some pictures. Don’t forget about descriptions.

(ребята выполняют проект о сувенирах России в группе и защищают проект)

T: Present your posters, please.


Рефлексия.

T: Now let’s talk about our lesson. What have we learnt to tell about?

P: We have learnt to tell about souvenirs from the UK and Russia

T: If you like our lesson show me British flag/

-What was the most interesting activity for you? What did you like the best?

( ответы учеников)

Домашнее задание. Подведение итогов. Оценивание..

Your homework is to do the task on cards.

Scotland, Union Jack, double-decker, tartan, Ireland, dragon


1. You can buy a …………… scarf in Scotland.

2. There are many cows in …………….. .

3. You can see ……….. buses in London.

4. The ……………………. is the flag of the UK.

5. The Welsh …………….. is on the flag of Wales.

6. The shamrock is the national symbol of………….. .



T: Today you all were great and I give you excellent marks.

I think you enjoyed our trip, I want to give you souvenirs from Russia, and give these wonderful British flags to your guests.


Thank you for your work. Our trip to the UK is over. Goodbye.



Приложения


1.

Work in pairs. (Учащиеся заполняют таблицу)

Country

Nationality

The UK


England


Scotland


Wales


Northen Ireland


Например: The English are from England . И т.д.



2. SOUVENIR



3.

Work in pairs. (Учащиеся заполняют таблицу)

Country

Souvenir

The UK


England


Scotland


Wales


Northen Ireland


Например: I think a double-decker bus is English





4. Scotland, Union Jack, double-decker, tartan, Ireland, dragon


1. You can buy a …………… scarf in Scotland.

2. There are many cows in …………….. .

3. You can see ……….. buses in London.

4. The ……………………. is the flag of the UK.

5. The Welsh …………….. is on the flag of Wales.

6. The shamrock is the national symbol of………….. .




5.Проектная деятельность






Самоанализ урока


Урок английского языка в 5 классе на тему " Сувениры Великобритании и России»является уроком методологической направленности раздела "That’s me" учебника Ю.Е Ваулиной, Дж.Дули и др."Английский в фокусе" для 5 класса, и проводился в рамках семинара директоров Базарно-Карабулакского района.

Считаю, учебный материал соответствовал потребностям и уроню учащихся, и тем самым цели и задачи были достигнуты.

На уроке прослеживались задуманные формы работы: индивидуальная работа, работа в парах, работа в группе, ролевые игры.


До начала урока была создана спокойная и рабочая обстановка. Чтобы снять у учащихся утомление, были применены различные приемы: в начале урока, когда отправились в Британию- стихотворные строки с движениями, динамическая пауза с сочетанием мнемотехники.

Теоретический материал, представленный в начале урока, был закреплен в конце. Учащиеся практически применили свои знания при составлении свой диалогов.

В ходе урока своевременно чередовались виды работ. Одобрялись и поощрялись положительные ответы учащегося, тем самым ученики успешно работали на уроке.


На этапе рефлексии был осмыслен пройденный на уроке материал, было уделено внимание выполненным целям и задачам.


Стиль отношений учителя и учащихся соответствовал успешному формированию результата урока.


В конце урока я подарила своим ученикам небольшие сувениры в форме магнитов, а содержание было на новогоднюю тематику. Гостям же мы подарили британские флажки, сделанные своими руками, сувениры Британии.