СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Внеклассная разработка

Категория: Внеурочка

Нажмите, чтобы узнать подробности

Разработка интеллектуальной игры на тему " Традиции и  обычаи народов".

Просмотр содержимого документа
«Внеклассная разработка»














Разработки

по внеклассным мероприятиям

(на русском, тувинском языке)


















Кызыл 2017





Разработки по внеклассным мероприятиям составлены


учителем тувинского языка и литературы Моге-Хурен А.М.


МБОУ «СОШ № 7» им.Л.С.Новиковой г.Кызыла РТ




Интеллектуалдыг м==рей

Тыва, орус, хакас чоннарныё езу-чаёчылдары.


М==рейниё сорулгазы:

==редиглиг: чоннарныё национал байырлалдарын уругларга билиндирер

сайзырадыр: оюннар дамчыштыр уругларныё сагынгыр-тывынгыр чоруун сайзырадыр

кижизидилгелиг: =ске чоннарныё езу-чанчылдарын х\нд\лээр, м=з\-б\д\шт\г болурунга кижизидер

Залдыё дерилгези:

- езу-чаёчылдарга хамаарышкан \легер домактарны =ён\г саазыннарда парлаан

- ==реникчилерниё харыыларыныё т\ёнелдерин к=рг\зер табло

- мультимедия

Киржикчилери:

- м==рейни башкарар ийи ==реникчи

- онаалгаларны \лээр, харыыларны чыыр ==реникчилер

М==рейниё негелдези:

- школалардан \ш кижи составтыг 9-ку класстың ѳѳреникчилериниң командазы

- жюри кежиг\ннери (\нелелге ч=пшээрешпээн таварылгада, аргумент-шынзылга, т\ёнел \нд\рер)

- м==рей \езинде эптиг-ч=пт\г болгаш эвилеё-ээлдек чугаа ужурларын хажык чокка сагыыр

- ниити харыы тускай айыттынган \елерлиг

- м==рей 45 минута дургузунда \рг\лч\лээр;

М==рейниё тургузуу:

ѳѳрей 5 баллдыг система езугаар дараазында угланыышкыннарга үнелеттинер)

- Таныштырылга (3 мин.)

- Разминка (боданыр \е бербес харыылар)

- Тыва, орус, хакас чоннарныё хоойлужуттунган байырлалдары (7 мин.)

- +г - =ртемчейниё кезээ (5 мин.)

- Тывыёарам! (7 мин.)

- Аас чогаалында болгаш тыва литературада - езу-чаёчылдар (5 мин.)

- Тыва литературада херээжен овур-хевирлер (7 мин.)

(школаларныё баллдарын, таблога =ртээлдер аайы-биле к=рг\з\п турар)

- хѳй баллдарны алганының түңнелинде 1, 2, 3 дугаар черлерге тѳлептиг командаларны тодарадыр, дипломнарны тыпсыр.

М==рейниё чорудуу:

1-ги башкарыкчы: Экии, хүндүлүг башкылар, интеллектуалдыг м==рейниё киржикчилери! Ээлчеглиг мѳѳрейни Тывада улусчу чаёчылдар чылынга тураскааттывыс.

(слайд 1)

2-ги башкарыкчы: Х\нд\ткелдиг улуг чогаалчывыс, эртемден-этнограф Монгуш Кенин-Лопсан мынча дээн: « Чаёчыл дээрге кижи-дир. Чаёчыл кижи амытанныё эки болгаш багай чаёын илередип турар м=з\ хоойлузу болур. Чаёчылдыё назыны узун болгаш быжыг. Тыва чоннуё чаёчылдары кижи т=релгетенниё эрте-бурунгу культуразынга хамааржыр болгаш \нелиг эртине болур»

(слайд 2)

(аянныг номчулга)

+=реникчи: Ш\л\к «Чаагай чаёчыл» автору М.+лчей-оол

1-ги башкарыкчы: М==рей 7 кезектен тургустунган. Бирээ, ийи, \ш! М==рей эгелээн!

(слайд 3)

  1. Таныштырылга (команданың ады, девизин 3 минута дургузунда чогаадыр)

  2. Разминка. Тыва Республикада хоойлужуттунган байырлалдар

(слайд 4)

Тыва чоннуё чаа чыл уткуур байырлалы…

Малчыннарныё байырлалы…

Август 15…

Май 6…

Октябрь 11…

(таныштырылганыё т\ёнели таблода)

  1. Тыва, орус, хакас чоннарныё хоойлужуттунган байырлалдары

(айтырыгларга харыыларны бижимел к\\седир)

1.Тыва чоннуё кышты \деп, часты уткуур байырлалы…

2.Шагаа байырлалыныё хоойлужуттунган чылы…

3.Шагаа х\н\нде албан сагыыр езулалдар…

4.Шагаа уткуур д\не удувас чылдагааны…

5.Саё салыр езулалдыё утказы…

6.Оваа езулалыныё утказы…

7.Шайныё \ст\н, с\тт\ чажарыныё утказы…

8.Славян (орус) чоннарныё кышты \дээр байырлалы…

9. Славян (орус) чоннуё блиныларлыг байырлалы…

10. Славян (орус) чонда колядка деп ч\л, ооё утказы…

11. Славян (орус) чоннарда Христос бурганныё катап т=р\тт\нген х\н\, байырлалдыё ады…

12. Пасха байырлалында орус чоннуё солчур белектери…

13. Масленница байырлалында орус чон ч\н\ =рттедир, ооё утказы…

14. Хакас чоннуё мал-маганга тураскааткан байырлалы, демдеглээр \ези…

15. Пасха х\н\нде мендилежириниё езулал с=стери ( бо айтырыгны орус дылга харыылап болур)…

(школаларныё харыыларыныё баллдары таблода)

  1. «+г - =ртемчейниё кезээ»

(слайд 5)

(аянныг номчулга)

+=реникчи: Ш\л\к «+г» автору В.Серен-оол

(айтырыгларны бижимел харыылап к\\седир)

1.+гн\ё эжиин кайы ч\кче к=р\нд\р тургузар, ч\ге?

2.+гн\ё ортузунга турар ч\\л…

3. +гн\ё эр ээзиниё олурар чери…

4. .+гн\ё херээжен ээзиниё олурар чери…

5.Уруг-дарыгныё =гге олурар чери…

6. +гге келген аалчыныё эртер талазы…

7.+гн\ё оё талазынга турар херекселдер …

8.+гн\ё солагай талазынга турар херекселдер…

9.+гн\ё д=р\нге турар херекселдер…

10.+гн\ё тургустунар кол кезектери…

11./легер домактарны уламчылаёар

Калбак кезек –

Төрел багы

(харыыларныё баллдары таблода)

  1. «Тывыёарам!»

(слайд 6)

Башкарыкчы: чагаа хавыныё иштинде с=стерден орус, тыва, хакас \легер домактарны чыып тургузар.

(чагаа хавын ==реникчилерге \леп бергеш, харыыларны жюриге бээр)

(харыыларныё баллдары таблода)

  1. Тыва езу-чаёчылдар аас чогаалында болгаш тыва литературада. (слайд 7)

1.«Тоол ээлери» кайы чогаалда сыёмарлажып алган манап олурганнарыл?

2.Кымны Шулбус Хаан «Эъттеп, шайлап алгаш барыёар» диртипкен-дир. Чогаалдыё ады, автору…

3.Маадырны (кымны?) «Чоруу чогузун, чолу таарышсын»- деп алгап-й=рээп каан. Чогаалдыё ады, автору…

4.Маадыр (кым?) саё салып, чалама баглап, чажыын чажып эрткен. Чогаалдыё автору, ады…

5.«Аёгыр-оолдуё тоожузунда» «Оюннар» деп эгениё автору…

6.Кым «Кадын амыр!»- деп эки-экилерниё эгин ажыр, багай-багайларныё бажын ажыр бараалгап турганыл? Чогаалдыё ады, автору?

7.Кым тура халааш, чиё сарыг шайын хайындырып, алдын домбуга кудуп салып, чаглыг эъдин д\л\п, алдын кызыл таваанга салып, маадырны ашкарып-чемгерип турган? Чогаалдыё ады…

8.«Ийи кырган-авам аъш-чемниё дээжилерин - ак чемден эгелээш, эът-чагга чедир делгеп алдылар. Шайыныё \ст\н ускаш, т=рээн черин эргилдир чажып, алгыш-й=рээлин чугаалап, от-к=сче, оран-делегейинче аъш-чемин =рг\д\лер…» Чогаалдыё автору, ады…

(харыыларныё баллдары таблода)

Башкарыкчы: ноябрь 28 - Авалар х\н\. Байырлал таварыштыр аваларывыска, башкыларывыска аас-кежикти, чедиишкиннерни к\зедивис!

ыры «Авамга» автору А.Даржай (к\\селдеде 9-ку класстыё ==реникчизи)

Башкарыкчы: С==лг\ кезектиё айтырыын байырлал таварыштыр херээжен овур-хевирлерге тураскааттывыс.

7. «Тыва литературада херээжен овур-хевирлер»

1) Бердинген одуругларныё автору, ады?

«Херээжок» деп адаан дылды

Кезип октап, черге х=мгеш,

«Херээжен» деп атты шаёнаан,

Херелдиг х\н м=ёгежирээн.

2) Кымыл ол? «Бистиё ававыс угаанныг, томаанныг-даа, кылбас ажылы-даа чок. Кандыг-даа бергелерден \нер аргаларны тып ап, бистерни холдарынга к=д\р\п алгаш, к=рбээнин к=р\п чорааш, доруктуруп алган» Чогаалдыё ады, автору?

3) Кымнарыл ол? «…Тоол ыдарындан =ске, хек \н\ дыёнаар, сыын \н\ дыёнаар деп чаёчылдыг улус. Оларны мурнап дыёнаан кижи узун назылаар, аас-кежиктиг болур дижир…» Чогаалдыё ады, автору?

4) «Ава» деп линогравюраныё автору?

5) Бердинген одуругларныё автору, ады.

Кажан удуп, карак шыйып турганыёны

Сагынгаш-даа, билбес мен, чоп, к\ж\р авай.

Оттуг суугу кыдыынга-ла турганыёны,

Оттуп келген санымда-ла к==р чордум…

6) «Хайыралыг-Каът деп черде чурттап чоруур Бапык деп кадай бар. Элээн улгады берген кижи. Бодунуё семис-сумузу база х=лчок, кижи бодаарга, угдунмас хире. Ол хиреде аёнап турда, амыр ч\ве-дир, чазар дээр ужур-даа чок, боо-даа тог-ла дээр, аё-даа чуглуп бадар. Бужар боолаар кадай». Чогаалдыё ады, автору?

7) /легер домакты уламчылаёар

Булут аразында х\н караа чылыг …

Ада с=з\н ажырып болбас…

(харыыларныё баллдары таблода)

Башкарыкчы: Х\нд\л\г жюри кежиг\ннери т\ёнелди \нд\рген, тиилекчи болган школаларга шаёналдарны тывыскан.

Киржикчилерге болгаш тиилекчилерге чедиишкиннерни, улуг угаанны к\зедивис!



Традиции и обычаи в тувинской семье

(классный час)


Цель: Воспитание любви и уважения к народной культуре, традициям

Форма: беседа, рассуждения

Подготовительный этап:

-создать творческую группу детей

-пригласить гостей

-ведущие: мальчик, девочка

-подготовить оформление классного часа: мультимедия, оформление доски, конверты с пословицами, чистые бумаги для пожеланий.

-тихая мелодия.

Ход занятия

Учитель: Здравствуйте, ребята, уважаемые гости!

Ведущая: Экии, уруглар база хундулуг аалчылар!

Ведущий: Амыр, амыр! (с поклоном обращается)

Ведущая: Тем, как люди здороваются, они показывают свое дружелюбное расположение. Хотя, здороваются люди в разных странах часто по-разному. Сейчас наши одноклассники представят некоторые обряды, связанные с приветствием других народов.

(выходят дети, рассказывают и демонстрируют, как здороваются некоторые народы)

Древние китайцы здоровались так: «Ели ли вы сегодня?»

Японцы здороваются так: кланяются.

В Тунисе здороваются так: поклониться, поднести правую руку ко лбу, к губам и к сердцу: «Я думаю о тебе, я говорю о тебе, я уважаю тебя».

Тибетцы здороваются так: снимают головной убор правой рукой, левую руку закладывают за ухо и при этом высовывают язык.

Ведущий: В нашей стране, если вы вздумаете так здороваться, вас поймут неправильно. Но все обряды, связанные с приветствием связывают людей друг с другом и сближают.

Учитель: Наш классный час мы начнём с разминки.

- Если вы сегодня утром с радостью шли в школу, помашите правой рукой.

- Если вы уверены в своих силах, топните ногой.

- Если у вас сейчас хорошее настроение, хлопните 3 раза в ладоши и улыбнитесь друг другу.

Нам хочется, чтобы у вас, ребята, и у наших гостей всегда было хорошее настроение.

Сегодня мы будем говорить о самом важном, что есть в жизни каждого человека. А для того, чтобы узнать, о чем пойдет речь, нужно собрать и составить пословицы, которые лежат на столе: Кто соберет пословицу, читает вслух.

Дерево держится корнями, а человек семьей.

Адалыг чоргаар - иелиг каас.

В дружной семье и в холод тепло.

Дуёмалыг кижи дыш, угбалыг кижи ус.

В семье разлад, так и дому не рад.

Будуктуг ыяшка куш чыглыр,буянныг =гге чон чыглыр.

-О чем говорится в пословицах?

-О чем пойдет речь?

(ответы детей)

Молодцы, ребята! Вы хорошо справились с заданием. О семье написано много произведений, рассказов, стихотворений. Но самыми краткими и яркими являются маленькие пословицы.

- Что для вас семья?

- Почему семья нужна человеку?

- Вы гордитесь своей семьей? Почему?

(ответы детей)

Ребята, я думаю, вы согласитесь в том, что самое главное в жизни каждого человека – это его семья. С радостями мы идём к самым близким людям – маме, папе, братьям и сёстрам, бабушкам и дедушкам. С горестями мы тоже бежим к родным – и нам становится легче, потому что любимые люди делят их с нами.

Ведущая: 15 мая во всем мире отмечается Международный день семьи. Сегодня нам предоставлена возможность: сказать добрые слова друг другу, рассказать о вашей семье.

Ведущий: Значение семьи трудно переоценить. Издавна тувинцы воспитали детей на добрых традициях предков. Вырастить детей добрыми людьми – высший для тувинца закон, которому следовали в веках. Особого внимания заслуживает комплекс обрядов и традиций в семье.

Учитель: Ребята, семья каждого из вас индивидуальна, неповторима.

-Как вы думаете, что делает её такой ?

(Ответы детей: отношения между домочадцами; то, как воспитывают детей, чему учат; семейные традиции и т. д.)

-Все вы правы, так как называете различные стороны одного понятия.

Понятие это – семейные духовно-нравственные ценности.

(давайте прочитаем и постараемся запомнить определение этого понятия)

Семейные духовно-нравственные ценности – это мировоззренческие представления и нравственные установки, основанные на понимании людей в семье.

Возрождение национальных традиций и обычаев является актуальным на сегодняшний день в нашей республике.

- каким годом был объявлен 2015 год в Туве? (годом народных традиций), а 2016 год? (годом тувинского гостеприимства).

В каждой семье существуют разные обычаи и традиции. Об этих понятиях четко изложено в книге ученого-этнографа М.Кенин-Лопсана «Священные традиции тувинского народа» Давайте поразмышляем о них.

В тувинской пословице говорится: «Человек, зашедший в юрту, края чашки зубами коснется, зашедший в лес-серой угостится» - арга кирген кижи саат дайнаар, =гге кирген кижи аяк эрии ызырар. Здесь речь идет о гостеприимстве.

1. Как в вашей семье принято принимать гостей?

(ответы детей)

Учитель: Да, в семье соблюдающий этот обычай, дети вырастают людьми, которые любят своих родственников, и у них самих будет много друзей и товарищей.

2. А как проходит совместный отдых в семье, расскажите?

(ответы детей)

Учитель: Совместный отдых укрепляет здоровый дух семьи.

3. Какие семейные праздники проводятся у вас? Популярен у наших родственников праздник «первой колыбели» (д=жек дой), устраиваемый на третьи или седьмые сутки после рождения ребенка, (баш хылбыктаары), пиршество в честь юрты, оваа, суг дагыыры …расскажите, пожалуйста, как проводятся эти праздники в вашей семье.

Учитель:

-для тувинцев иметь детей – большое счастье, так считали предки.

-остриженные волосы хранит мать, как священную вещь в специальном мешочке, спрятав его в свою подушку.

- место, где протекает родник, предки считали священным. В тех местах, где проводили освящение, запрещалось вырубать деревья, копать землю.

Все эти обряды вселяли в людей надежду, радость, укреплял веру в лучшую жизнь. Семейные праздники тувинцев считается священными. В таких празднованиях собирается вся родня.

4. Какие семейные трудовые работы проводятся в вашей семье?

(ответы детей)

Учитель: Совместный труд укрепляет дружбу, уважение друг другу.

Разминочка.

А сейчас небольшая разминка. Мы будем знать друг о друге. Слушайте задание и выполняйте.

- Те, у кого есть старший брат, встаньте и хлопните в ладоши.

- У кого есть сестра или сестренка помашите над головой рукой.

- Кто помогает близким, встаньте, и хлопните в ладоши.

- Хлопните те, кто очень любит свою семью.


Вы сегодня много говорили о своей семье. Напишите на листочках теплое пожелание своей семье.

(Дети встают в круг и зачитывают пожелания)


Спасибо, ребята! Нам было интересно. Наш классный час подошёл к концу. Любите близких людей и цените свои семьи, продолжайте семейные традиции, чтобы не растерять семейных ценностей!



Допчузу



Интеллектуалдыг м==рей………………………………………………… 3



Традиции и обычаи в тувинской семье

(классный час)……………………………………………………………….8