СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Все об экзаменах. ЕГЭ (устная часть): каждое задание через призму ошибок и стратегии выполнения

Нажмите, чтобы узнать подробности

Просмотр содержимого документа
«Все об экзаменах. ЕГЭ (устная часть): каждое задание через призму ошибок и стратегии выполнения»

ПРАВИЛА ИГРЫ УСТНАЯ ЧАСТЬ  Задание 1

ПРАВИЛА ИГРЫ

УСТНАЯ ЧАСТЬ

Задание 1

Задание 1 (чтение текста вслух) – максимум 1 балл  1  Речь воспринимается легко: необоснованные паузы отсутствуют; фразовое ударение и интонационные контуры, произношение слов – без нарушений нормы; допускается не более 5 фонетических ошибок, в том числе 1–2 ошибки, искажающие смысл 0  Речь воспринимается с трудом из-за большого количества неестественных пауз, запинок, неверной расстановки ударений и ошибок в произношении слов, ИЛИ сделано более 5 фонетических ошибок, ИЛИ сделано 3 и более фонетические ошибки, искажающие смысл

Задание 1 (чтение текста вслух) – максимум 1 балл

1 Речь воспринимается легко: необоснованные паузы отсутствуют; фразовое ударение и интонационные контуры, произношение слов – без нарушений нормы; допускается не более 5 фонетических ошибок, в том числе 1–2 ошибки, искажающие смысл

0 Речь воспринимается с трудом из-за большого количества неестественных пауз, запинок, неверной расстановки ударений и ошибок в произношении слов, ИЛИ сделано более 5 фонетических ошибок,

ИЛИ сделано 3 и более фонетические ошибки, искажающие смысл

ПРАВИЛА ИГРЫ УСТНАЯ ЧАСТЬ  Задание 2

ПРАВИЛА ИГРЫ

УСТНАЯ ЧАСТЬ

Задание 2

Task 2. Study the advertisement . Best presents in our flower boutique!  You are considering buying some flowers and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask four direct questions to find out the following: …… You have 20 seconds to ask each question.

Task 2. Study the advertisement .

Best presents in our flower boutique!

You are considering buying some flowers and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask four direct questions to find out the following:

……

You have 20 seconds to ask each question.

1) location 2) opening hours 3) kinds of flowers in stock 4) if they sell pot plants Where is your flower boutique located? Is this flower boutique (it) opened from 10 a.m. to 8 p.m.? What kind of flowers are there in stock? Do you sell pot plants?

1) location

2) opening hours

3) kinds of flowers in stock

4) if they sell pot plants

Where is your flower boutique located?

Is this flower boutique (it) opened from 10 a.m. to 8 p.m.?

What kind of flowers are there in stock?

Do you sell pot plants?

Task 2. Study the advertisement . The world is at your fingerprints with Fly Turkish!  You are considering travelling by Turkish airlines and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask four direct questions to find out the following: …… You have 20 seconds to ask each question.

Task 2. Study the advertisement .

The world is at your fingerprints with Fly Turkish!

You are considering travelling by Turkish airlines and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask four direct questions to find out the following:

……

You have 20 seconds to ask each question.

1) departure dates 2) travel time 3) return ticket price 4) discounts for students What are the departure dates in Turkish airlines ? How long does the flight last? How much does the return ticket cost? Have you got any discounts for students?

1) departure dates

2) travel time

3) return ticket price

4) discounts for students

What are the departure dates

in Turkish airlines ?

How long does the flight last?

How much does the return ticket cost?

Have you got any discounts for students?

Task 2. Study the advertisement . New bicycle rental! You are considering renting bicycles and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask four direct questions to find out the following: …… You have 20 seconds to ask each question.

Task 2. Study the advertisement .

New bicycle rental!

You are considering renting bicycles and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask four direct questions to find out the following:

……

You have 20 seconds to ask each question.

1) location 2) opening hours 3) Rental price of adults’ and children’s bicycles 4) Discounts for families Where is your rental office (bicycle rental) located? What are the opening hours of your rental? Is there any rental price of adults’ and children’s bicycles? Do you have any discounts for families?

1) location

2) opening hours

3) Rental price of adults’ and children’s bicycles

4) Discounts for families

Where is your rental office (bicycle rental) located?

What are the opening hours of your

rental?

Is there any rental price of adults’ and children’s bicycles?

Do you have any discounts for families?

Задание 2 (условный диалог-расспрос) – максимум 4 балла Оценивается отдельно каждый из четырёх задаваемых вопросов 1  Вопрос по содержанию отвечает поставленной задаче, имеет правильную грамматическую форму прямого вопроса; возможные фонетические и лексические погрешности не затрудняют восприятия  0  Вопрос не задан, или заданный вопрос по содержанию не отвечает поставленной задаче И/ИЛИ не имеет правильной грамматической формы прямого вопроса, И/ИЛИ фонетические и лексические ошибки препятствуют коммуникации

Задание 2 (условный диалог-расспрос) – максимум 4 балла

Оценивается отдельно каждый из четырёх задаваемых вопросов

1 Вопрос по содержанию отвечает поставленной задаче, имеет правильную грамматическую форму прямого вопроса; возможные фонетические и лексические погрешности не затрудняют восприятия

0 Вопрос не задан, или заданный вопрос по содержанию не отвечает поставленной задаче И/ИЛИ не имеет правильной грамматической формы прямого вопроса, И/ИЛИ фонетические и лексические ошибки препятствуют коммуникации

ПРАВИЛА ИГРЫ УСТНАЯ ЧАСТЬ  Задание 3

ПРАВИЛА ИГРЫ

УСТНАЯ ЧАСТЬ

Задание 3

Task 3. You are going to give an interview. You have to answer five questions. Give full answers to the questions (2-3 sentences). Remember that you have 40 seconds to answer each question. V7 V8 V10 V9

Task 3. You are going to give an interview. You have to answer five questions. Give full answers to the questions (2-3 sentences). Remember that you have 40 seconds to answer each question.

V7

V8

V10

V9

Задание 3 (интервью) – максимум 5 баллов Оценивается отдельно ответ на каждый из пяти вопросов интервью 1  Дан полный и точный ответ на запрос информации: 2–3 коммуникативно обусловленные фразы, в которых отсутствуют элементарные лексико-грамматические и/или фонетические ошибки  0  Ответ на вопрос не дан, ИЛИ содержание ответа не соответствует запросу информации, ИЛИ ответ содержит менее 2 фраз, ИЛИ в ответе имеются элементарные лексико-грамматические И/ИЛИ фонетические ошибки (в том числе, когда ответ носит характер набора слов)

Задание 3 (интервью) – максимум 5 баллов

Оценивается отдельно ответ на каждый из пяти вопросов интервью

1 Дан полный и точный ответ на запрос информации: 2–3 коммуникативно обусловленные фразы, в которых отсутствуют элементарные лексико-грамматические и/или фонетические

ошибки

0 Ответ на вопрос не дан, ИЛИ содержание ответа не соответствует запросу информации, ИЛИ ответ содержит менее 2 фраз, ИЛИ в ответе имеются элементарные лексико-грамматические И/ИЛИ фонетические ошибки (в том числе, когда ответ носит характер набора слов)

Список элементов содержания, уверенное владение которыми должен продемонстрировать участник экзамена при выполнении задания 3 Adjectives: comparative and superlative degrees Adjectives and adverbs Articles (when they change the meaning of the sentence) Future actions ( will , going to , Present Сontinuous) Imperatives Linking verbs ( to be, to look, to feel, to seem ) Means of expressing preference: I prefer … / I’d prefer Modals – can/could Modals – have to Modals – should Modals – must Nouns: countable and uncountable nouns; regular plural, irregular plural, no plural; nouns used only in the plural; noun and verb agreement; much/many with nouns Passive voice (Present and Past Simple) Present and Past Continuous Present and Past Simple Possessive case of nouns Prepositions of place, time, direction Present Perfect Pronouns There + to be / It + to be Verb + ing : enjoy / like / hate / love doing Verb + to infinitive : like / hate / love/ want to do Word order in statements and questions

Список элементов содержания, уверенное владение которыми должен продемонстрировать участник экзамена при выполнении задания 3

Adjectives: comparative and superlative degrees

Adjectives and adverbs

Articles (when they change the meaning of the sentence)

Future actions ( will , going to , Present Сontinuous)

Imperatives

Linking verbs ( to be, to look, to feel, to seem )

Means of expressing preference: I prefer … / I’d prefer

Modals – can/could

Modals – have to

Modals – should

Modals – must

Nouns: countable and uncountable nouns; regular plural, irregular plural,

no plural; nouns used only in the plural; noun and verb agreement;

much/many with nouns

Passive voice (Present and Past Simple)

Present and Past Continuous

Present and Past Simple

Possessive case of nouns

Prepositions of place, time, direction

Present Perfect

Pronouns

There + to be / It + to be

Verb + ing : enjoy / like / hate / love doing

Verb + to infinitive : like / hate / love/ want to do

Word order in statements and questions

Грамматические ошибки (1 ошибка – нет ответа) What kind of books did you read when you were a kid? What is your favourite book? На второй вопрос отвечали в прошедшем времени Не знают жанры литературы, путают с жанрами фильмов, не читают («Вини Пух» автор Андерсен) Do you read books and magazines on the Internet or in print? Не понимали значение in print / magazines How do you think you will spend your free time in ten years’ time? Не понимают коммуникативную задачу will spend in ten years’ time, говорят в прошедшем времени
  • Грамматические ошибки (1 ошибка – нет ответа)
  • What kind of books did you read when you were a kid? What is your favourite book? На второй вопрос отвечали в прошедшем времени
  • Не знают жанры литературы, путают с жанрами фильмов, не читают («Вини Пух» автор Андерсен)
  • Do you read books and magazines on the Internet or in print? Не понимали значение in print / magazines
  • How do you think you will spend your free time in ten years’ time? Не понимают коммуникативную задачу will spend in ten years’ time, говорят в прошедшем времени
ПРАВИЛА ИГРЫ УСТНАЯ ЧАСТЬ  Задание 4

ПРАВИЛА ИГРЫ

УСТНАЯ ЧАСТЬ

Задание 4

Task 4. Imagine that you and your friend are doing a school project “The importance of volunteering” . You have found some photos to illustrate it but for technical reasons you cannot send them now. Leave a voice message to your friend explaining your choice of the photos and sharing some ideas about the project. In 2.5 minutes be ready to: · explain the choice of the illustrations for the project by briefly describing them and noting the differences; · mention the advantages (1–2) of the two types of activities; · mention the disadvantages (1–2) of the two types of activities; · express your opinion on the subject of the project – whether you would like to be a  volunteer and why yes or no. You will speak for not more than 3 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.

Task 4. Imagine that you and your friend are doing a school project “The importance of volunteering” . You have found some photos to illustrate it but for technical reasons you cannot send them now. Leave a voice message to your friend explaining your choice of the photos and sharing some ideas about the project. In 2.5 minutes be ready to:

· explain the choice of the illustrations for the project by briefly describing them and noting the differences;

· mention the advantages (1–2) of the two types of activities;

· mention the disadvantages (1–2) of the two types of activities;

· express your opinion on the subject of the project – whether you would like to be a volunteer and why yes or no.

You will speak for not more than 3 minutes (12–15 sentences).

You have to talk continuously.

Hi, Ann!  I've found two suitable pictures for our project “The importance of volunteering” Let me tell you a few words about them. · It seems to me that the 1st photo is suitable for our project as it illustrates a group of people planting a tree . You know, growing some plants is important for our planet because greens are the lungs of the Earth. The 2nd photo is also relevant to the project because it shows a woman educating children from poor countries.  They  are looking at the map of our Earth. Well , both photos show some differences  between two types of volunteerng activities . The 1st image clearly shows the responsibility of each person towards the nature, while in the second one the profession of a teacher worthwille career since you help people to be educated. ·  In my view, both activities shown in the photos have some advantages. When volunteers get together for a particular action they will make a lot of friends and experience something new. As for teaching, you can follow your students’ progress and growth, especially if they can’t get education. ·  Of course, there are some disadvantages. On the one hand, volunteering can be time-consuming. On the other hand, working in the third world countries can be dangerous and you should vaccinate for example malaria. · Well, I think these shots suit our project perfectly because they provide food for thought. I hope they will help to convey our message clearly: nowadays everyone should do something selflessly to help people and nature. Talking about myself,  I would like to be a volunteer, because I would be able to do something meaningful and meet new like-minded people. So I’ll send you these images . Let me know if you’d also like to use them. Speak to you soon.

Hi, Ann! I've found two suitable pictures for our project “The importance of volunteering” Let me tell you a few words about them.

· It seems to me that the 1st photo is suitable for our project as it illustrates a group of people planting a tree . You know, growing some plants is important for our planet because greens are the lungs of the Earth. The 2nd photo is also relevant to the project because it shows a woman educating children from poor countries. They are looking at the map of our Earth. Well , both photos show some differences between two types of volunteerng activities . The 1st image clearly shows the responsibility of each person towards the nature, while in the second one the profession of a teacher worthwille career since you help people to be educated.

· In my view, both activities shown in the photos have some advantages. When volunteers get together for a particular action they will make a lot of friends and experience something new. As for teaching, you can follow your students’ progress and growth, especially if they can’t get education.

· Of course, there are some disadvantages. On the one hand, volunteering can be time-consuming. On the other hand, working in the third world countries can be dangerous and you should vaccinate for example malaria.

· Well, I think these shots suit our project perfectly because they provide food for thought. I hope they will help to convey our message clearly: nowadays everyone should do something selflessly to help people and nature. Talking about myself, I would like to be a volunteer, because I would be able to do something meaningful and meet new like-minded people.

So I’ll send you these images . Let me know if you’d also like to use them. Speak to you soon.

Дополнительная схема оценивания задания 4 (фото к проектной работе) 1. Решение коммуникативной задачи (Содержание) Аспект 1.Объяснение выбора иллюстраций к проекту (краткое описание фотографий и указание на различие между ними) дано ; связь фотографий с темой проекта выявлена Аспект 2. Достоинства (1-2) ________________ названы Аспект 3. Недостатки (1-2) ________________ названы Аспект 4. Мнение автора по теме проектной работы высказано _____________ и почему Итоговый балл (максимальный балл - 4) 2. Организация Наличие вступления и обращение к другу и соответсвующего заключения, завершенность высказывания Логичность и использование средств логической связи Итоговый балл (максимальный балл - 3) 3. Языковое оформление высказывания (максимальный балл - 3)

Дополнительная схема оценивания задания 4 (фото к проектной работе)

1. Решение коммуникативной задачи (Содержание)

Аспект 1.Объяснение выбора иллюстраций к проекту (краткое описание фотографий и указание на различие между ними) дано ; связь фотографий с темой проекта выявлена

Аспект 2. Достоинства (1-2) ________________ названы

Аспект 3. Недостатки (1-2) ________________ названы

Аспект 4. Мнение автора по теме проектной работы высказано _____________ и почему

Итоговый балл (максимальный балл - 4)

2. Организация

Наличие вступления и обращение к другу и соответсвующего заключения, завершенность высказывания

Логичность и использование средств логической связи

Итоговый балл (максимальный балл - 3)

3. Языковое оформление высказывания (максимальный балл - 3)

11 класс Английский язык Головко Елена Алексеевна

11 класс Английский язык Головко Елена Алексеевна

brainstorm карточки – прописываем ответ на это задание - отчитываем - заучиваем - тренируемся с диктофоном. Если не получилось уложиться в 3 минуты, повторяем тренировку с диктофоном, пока не натренируем намертво. " width="640"

ОСНОВНЫЕ ОШИБКИ

В РКЗ:

  • отсутствие связи своего ответа с проектом
  • использование в описании и сравнении фотографий только второстепенных деталей, никак не относящихся к теме проекта, что означает непонимание коммуникативной задачи
  • не используют подсказку из 2-го и 3-го пункта задания с advantages/disadvantages (в нашем примере – “of the two types of activities”)
  • забывают, что в пункте 4 у нас уже написана проблема, по которой нужно высказать мнение, и придумывают свою или используют другую формулировку (например, в задании написано “prefer”, а говорят “would prefer”, например в нашем задании нужно сказать – “would like”)
  • не укладываются во время и ученикам минусуют пункты, которые остались за пределами 3 минут высказывания
  • использовании заученных фраз или фрагментов топиков, ведущих, как правило, к отходу от темы

Последний пункт – прям типичное слабое место всех. Они очень долго не могут придумать, что сказать и как не повториться в идеях, и в итоге теряют время на записи ответа. Чтобы этого избежать, на первом этапе тренировки придерживаемся такого алгоритма подготовки: - brainstorm карточки – прописываем ответ на это задание - отчитываем - заучиваем - тренируемся с диктофоном. Если не получилось уложиться в 3 минуты, повторяем тренировку с диктофоном, пока не натренируем намертво.

В содержании:

  • отсутствие или неправильная формулировка вступительной и заключительной фраз
  • отсутствие адресности во введении
  • отсутствие или неправильное использование средств логической связи
  • большие паузы, мешающие целостности и связности монолога

В языковом оформлении:

  • нарушения в использовании слов в контексте, нарушения лексической сочетаемости
  • пропуск слов в фразе (за исключением подлежащего и сказуемого – это грамматические ошибки)
  • используют Present Simple при описании того, что видят на фотографии
  • ставят неправильный предлог в словосочетании “in the picture/ photo” – there’s a family on/at the picture/ photo
  • забывают артикли – “there is boy in the photo” или ставят неправильные. Например, первый раз сказали про этого мальчика “a boy”, и продолжают про него говорить с неопределенным артиклем, хотя второй раз нужно говорить “the boy”
  • забывают окончание -s – “the photo show us children in the park”, или ставят его туда, где не нужно – “both pictures shows us …”

Нужно замечать, какие ошибки у ученика любимые и заставлять его контролировать себя. Можно задавать ему на дом сравнивать картинки, записывать себя на микрофон, слушать и отслеживать ошибки. Ну и вместе разбирать их на уроке.

Еще не забываем, что на экзамене вместе с учеником начнут сразу говорить еще несколько человек, которые сидят в компьютерном классе.

Task 4. Imagine that you and your friend are doing a school project “Volunteering”. You have found some photos to illustrate it but for technical reasons you cannot send them now. Leave a voice message to your friend explaining your choice of the photos and sharing some ideas about the project. In 2.5 minutes be ready to: • explain the choice of the illustrations for the project by briefly describing them and noting the differences; • mention the advantages (1–2) of the two types of volunteering; • mention the disadvantages (1–2) of the two types of volunteering; • express your opinion on the subject of the project – which type of volunteering presented in the pictures you’d prefer and why. You will speak for not more than 3 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.

Task 4. Imagine that you and your friend are doing a school project “Volunteering”. You have found some photos to illustrate it but for technical reasons you cannot send them now. Leave a voice message to your friend explaining your choice of the photos and sharing some ideas about the project.

In 2.5 minutes be ready to:

• explain the choice of the illustrations for the project by briefly describing them and noting the differences;

• mention the advantages (1–2) of the two types of volunteering;

• mention the disadvantages (1–2) of the two types of volunteering;

• express your opinion on the subject of the project – which type of volunteering presented in the pictures you’d prefer and why.

You will speak for not more than 3 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.