СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ
Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно
Скидки до 50 % на комплекты
только до
Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой
Организационный момент
Проверка знаний
Объяснение материала
Закрепление изученного
Итоги урока
Perhaps the greatest contribution of the Communicative Approach in the teaching language process is the motivational factor.
Most students study English because they believe it will benefit them in one way or another. They see English as a means to earn money, to fulfill certain education requirements, to travel abroad, to gain access to the culture of English-speaking nations, or simply to meet more people. But even though students’ initial motivation may be quite strong, under the strain of learning a new language with all its complexities of pronunciation, syntax, and vocabulary, motivation may wane.
A primary responsibility of the teacher is to revive motivation. Without strong motivation students will fail in their attempt to bridge the gap between the manipulative and the communicative phase of language learning, and their hopes of speaking English fluently will never be realized.
The techniques of the Communicative Approach are those sources of motivation that the teacher should use in the class to provide students with THE JOY OF DISCOVERY.
Я уже многие годы занимаюсь, исследую и использую Коммуникативный подход на моих уроках. Накопилось обширная подборка communicative activities, которыми я с удовольствием поделюсь. Помещу статью с которой я выступала перед коллегами.
«Использование коммуникативных заданий по английскому языку
при работе с подростками»
подготовила: учитель английского языка, Сш №2, Михайловская Я.А.
Цель обучения английскому языку для детей и подростков в любом возрасте – это научить выражать свои мысли уверенно и правильно. Однако необходимо помнить, что интересы младших школьников и подростков отличаются. В начальной школе они ограничиваются только школой, домом, играми и сказками, по мере того как ребенок взрослеет, он проявляет больше интереса к окружающему миру, взаимоотношениям людей, а к учебе наоборот интерес снижается.
Педагогу, работающему с подростками, необходимо удержать спадающий интерес к учебной деятельности, что связано с возрастными особенностями развития ребенка. Соответственно необходимо выбирать методики и программы, учитывающие возраст детей, их интересы в данном возрасте, особенности психологии.
Современные педагогические технологии такие, как коммуникативный подход, обучение в сотрудничестве, проектная методика, использование новых информационно-коммуникативных технологий, Интернет-ресурсов помогают реализовать личностно-ориентированный подход в обучении, обеспечивают индивидуализацию и дифференциацию обучения с учётом способностей детей, их уровня обученности, склонностей и психологического развития, а так же, позволяют найти подход к ученику разной возрастной группы, уделить особое внимание их самовыражению, расширению кругозора.
Использование коммуникативной методики – объективная необходимость, продиктованная закономерностями любого обучения как такового. Как известно, все, чему обучается человек, он приобретает для того, чтобы использовать в предстоящей коммуникационной деятельности.
В процессе коммуникации перед учащимися возникает необходимость договориться, заранее спланировать свою деятельность. Происходит становление субъективного отношения к другим детям, т.е. умение видеть в них равную себе личность, учитывать их интересы, готовность помогать. Общаясь со сверстниками, ребенок учится управлять действиями партнера, контролирует их, показывает собственный образец поведения, сравнивает других ребят с собой.
Эмоционально-практическая форма общения побуждает учащихся проявлять инициативу, влияет на расширение спектра эмоциональных переживаний. Ситуативно-деловая форма общения создает благоприятные условия для развития личности, самосознания, оптимизма, формирует умение видеть в партнере по общению самоценную личность, понимать мысли своего партнера, его переживания, позволяет подростку уточнить представление о самом себе. Таким образом, мы полагаем, что общение ребенка – это не только умение вступать в контакт и вести разговор с собеседником, но и умение внимательно и активно слушать и слышать, а также использовать мимику, жесты для более экспрессивного выражения своих мыслей. Осознание особенностей себя и других людей влияет на конструктивный ход общения.
Для организации процесса формирования коммуникативной компетентности важно использование коммуникативной методики. В связи с этим необходимо соблюдение следующих характеристик, позволяющих назвать образовательный процесс коммуникативным:
1. иноязычное образование;
2. реальное общение;
3. личностный смысл;
4. мотивированность любого действия;
5. речемыслительная активность;
6. связь общения с другими видами речевой деятельности;
7. ситуации как системы взаимоотношений;
8. функциональность;
9. новизна и эвристичность;
10. содержательность;
11. проблемность.
Назначение коммуникативных заданий в том, чтобы побудить учащихся к решению новых задач общения с помощью языковых средств, усвоенных на основе исходных полилогов. При создании и формировании коммуникативных заданий нужна большая изобретательность. Важно строить их на увлекательном материале реальной действительности, мобилизуя также фантазию учащихся. У учителя должен накапливаться «банк фактов», своего рода коллекция удивительных случаев, которые могут быть превращены в такие задания, которые повышают тонус общения, стимулируя речетворчество. Большинство коммуникативных заданий основано на драматизациях. Интенсивные методы ввели в обиход этюды и ролевые игры. Драматизация является точной моделью истинного общения, сохраняя его основные черты. Суть в том, что самые разнообразные коллизии, пусть фантастические и сказочные, психологически всегда мотивированны и актуальны, в них все происходит сейчас и здесь, а это оживляет их и способствует усвоению материала. Очень важно, что в коммуникативных заданиях можно использовать постоянные, «сквозные» персонажи: репортер, автор, лидер, пессимист, оптимист, скептик, популярные сказочные персонажи, любимые герои книг. Их речевое поведение предопределяется их профессией, характером или их «прежней жизнью» в книжке. Так, лиса на юбилее льва будет произносить льстивые речи, а мышка - восхвалять его демократизм. Целесообразно иногда «сталкивать» разные маски, поместив их в одну ситуацию. Например, как бы оптимист, пессимист и скептик оценили выступление рок-ансамбля, на котором побывали втроем. В качестве примеров нетрадиционных методов можно привести «скетч», «ролевую игру», «круглый стол», «дискуссию». Скетч - это короткая сцена, разыгрываемая по заданной проблемной ситуации с указанием действующих лиц, их социального статуса, ролевого поведения. Скетч, в отличии от ролевой игры, характеризуется меньшей сложностью и свободой речевого поведения персонажей. В виде скетчей могут быть разыграны небольшие сцены, относящиеся к социально-бытовым сферам по темам «Питание», «Покупки», «Город и его достопримечательности», «Путешествия».[8-12]. Ролевая игра позволяет моделировать ситуации реального общения и отличается, прежде всего, свободой и спонтанностью речевого и неречевого поведения персонажей. Ролевая игра предполагает наличие определенного количества персонажей, а также игровой проблемной ситуации, в которой участники игры действуют. Каждый участник в ходе игры организует свое поведение в зависимости от поведения партнеров и своей коммуникативной цели. Итогом игры должно стать разрешение конфликта. Круглый стол - представляет собой обмен мнениями по какому-либо вопросу, проблеме, интересующей участников общения. Участвуя в круглом столе, обучаемый высказывается от своего лица. Проблемы, обсуждаемые за «круглым столом», могут быть весьма разнообразными: социальными, страноведческими, морально-этическими и др. Участие в круглом столе требует от учащихся достаточно высокого уровня владения языком и наличия определенных знаний по проблеме. Поэтому как прием контроля «круглый стол» можно применять на продвинутом этапе обучения и по окончании работы над определенной темой или несколькими смежными темами. Дискуссия представляет собой одну из форм спора как словесного состязания. Это обмен мнениями в отношении какого-либо предмета с целью достижения единства взглядов на этот предмет. Обязательным условием дискуссии является наличие какого-либо спорного вопроса. Окончательное решение этого вопроса и вырабатывается в ходе дискуссии. Для успешного ее ведения участники должны обладать знаниями о предмете обсуждения, иметь собственное мнение по данному вопросу, владеть приемами воздействия на партнеров и управление беседой.
The ultimate aim of teaching process is to bring the students to a point where they can fully communicate their thoughts and ideas through a complete mastery of the form and content of the language. That is to say to a point where they are capable of free expression and spontaneous production of the grammar points and vocabulary, used correctly in meaning and in context.
It must be obvious to the teacher that he is teaching four language skills—reading, writing, listening, speaking—not as separate items, but as four neat segments. They overlap. They flow in and out of each other. The teacher may emphasize speaking in a particular activity, but at the same time the teacher will also require his students to listen, and maybe to read and write. If the teacher are teaching in an interactive mode, to this overlapping of the four skills is added the richness and complication of meaningful communication. Beginning with the traditional approaches to language teaching (Grammar Translation, Direct Method, Audio-lingual Method), which attempt to manage the language learning process by emphasizing a controlled, measured practicing of language items, the teacher comes to a Communicative Approach. It emphasizes language learning as meaningful communication consisting of interaction, participation, fluency, and confidence and communication strategies.
Adherents of the Communicative Approach acknowledge that structures and vocabulary are important. However, they feel that preparation for communication will be inadequate if only these are taught. Students may know the rules of language usage, but will be unable to use the language.
When we communicate, we use the language to accomplish some function, such as arguing, persuading, or promising. We carry out these functions within a social context. A speaker will choose a particular way to express his argument not only based upon his intent and his level of emotion, but also on whom he is addressing and what his relationship with that person is. For example, he may be more direct in arguing with his friend than with his employer.
All class activities should contribute towards the development of this goal.
Since communication is a process, it is insufficient for students to simply have knowledge of target language forms, meanings, and functions. Students must apply this knowledge in negotiating meaning. It is through the interaction between speaker and listener (reader or writer) that meaning becomes clear. The listener gives the speaker feedback as to whether or not he understands what the speaker has said. In this way, the speaker can revise what he has said and try to communicate his intended meaning again, if necessary.
There are numerous types of communicative activities, which vary in complexity and purpose Different types of classroom exercises are presented here to outline some of the possibilities of organizing interaction on various grade levels. These are as follows:
1. Communication strategies
These are activities designed to encourage learners to practice communication strategies such as paraphrasing, borrowing or inventing words, using gesture, asking for feedback, simplifying They reduce learner anxiety and increase confidence by providing comprehensible input and not pressuring students to talk before they are ready.
2. Questions and answers.
These activities are based on the notion of creating an information gap by letting learners make a personal and secret choice from a list of language items which all fit into a given frame (e.g. the location of a person or object). The aim for learners is to discover their classmates' secret choices. This activity can be used to practice almost any structure, function or notion.
3. Discussions and decisions
These activities require the learner to collect and share information reaching the decision.
The teacher teaches stating an opinion, giving reasons, asking for reasons, agreeing and disagreeing and making comparisons.
4. Puzzles and problems
There are many different types of puzzles and problems. These require learners to make guesses, based on their general knowledge and personal experience, use their imagination and test their powers of logical reasoning.
5. Solving problems
The exercises requiring extended responses are generally more suitable for advanced students. The example of this type is “Creative Problem Solving.” The teacher has two options. He can present a case study and ask students what they think should be done, or he can tell part of a story and ask the students to complete it. For the case study, the teacher can describe a critical incident to his students and ask for their views on the next step. The discussion of the case can be done as a whole-group activity or as a small-group activity.
6. Picture stories and the technique of predicting
Many communication activities can be stimulated through the use of pictures (e.g. spot the difference, memory test, sequencing pictures to a story, etc.). The teacher can use such technique as Predicting. He gives the students only one part of the whole picture and the students predict the theme of the whole picture and then they try to describe the picture. The teacher can give the students about 2-3 minutes to generate their ideas in groups. Then students compare their predictions or defending their choice. An important element in this activity is that students should be encouraged to explain why they have predicted in this way. Then the teacher shows the whole picture and the class explains which group’s prediction is more accurate.
7. Scrambled Sentences
The students are given a passage (a text) in which the sentences are in a scrambled order. This may be a passage they have worked with or one they haven’t seen before. They are told to unscramble the sentences so that the sentences are restored to their original order. This type of exercise teaches.students about the cohesion and coherence properties of language. In addition to written passages, students might also be asked to unscramble the lines of a mixed-up dialog. Or they might be asked to put the pictures of a picture strip story in order and write lines to accompany the pictures or to tell a story.
8. Picture Strip Story
Many activities can be done with picture strip stories. It can be done in such a way: one student in a small group is given a picture strip story. There are six pictures in a row on a piece of paper, but no words. The pictures tell a story. The student with a story shows the first picture of the story to the other members of the group, while covering the remaining pictures and asks them to predict what the second picture will look like. The other students try to predict what they think will happen in the second picture. The first student tells them whether they are correct or not. Then he shows them the second picture and asks them to predict what the third picture will be look like. After the entire series of pictures has been shown, the group gets a new strip story and they change roles, giving the first student an opportunity to work with a partner in making predictions.
9. Communicative Listening
The teacher chooses an amusing story. He cuts it apart into sentences. Then he gives one sentence to each student-in random order. If the group is smaller than the number of sentences, some students can have two of the shorter sentences. If it is larger, some of the longer sentences can be divided into two. Shorter sentences can be given to weaker students. The whole procedure of the activity is as following:
1. Tell students they are responsible for their own sentences for the rest of the activity. Have them read their sentence and make sure they understand it.
2. Tell students to practice their sentence and memorize it. Assist as needed. When students have memorized their sentences, collect the written sentences.
3. Students now arrange the sentences in order by stating their sentences orally and standing in a line in the order of the story.
4. Ask who has a sentence he\she thinks is the first sentence. The student pronounces the sentence and stands at the start of the line if all agree that it is first.
5. Students continue to listen to each other’s sentences, deciding when their own sentence fits in the story and saying it and giving feedback to others. When agreement is reached, they stand in the line, rearranging as necessary.
6. When the story has been arranged, tell students to sit down, remembering the order of their sentence.
7. Now they will write down the story.
8. Each student dictates his\her own sentence to the group and answers questions about spelling and punctuation.
9. When the whole story has been written down, give out copies of the complete worksheet or read the original story to them so students can check their work.
10. Dialogues and role-plays
Role-plays are very important in the Communicative Approach because they give students an opportunity to practice communicating in different social contexts and in different social roles. Role-plays can be set-up so, that they are very structured (for example, the teacher tells the students who they are and what they should say) or in a less structured way (for example, the teacher tells the students who they are, what the situation is, and what they are talking about, but the students determine what they will say). The latter is more in keeping with the Communicative Approach, because it gives the students more of a choice. The role-plays also provides information gaps since students cannot be sure what the other person or people will say (there’s a natural unpredictability). Students also receive feedback on whether or not they have effectively communicated.
Role-plays are another way of building confidence, particularly if the teacher focuses on problem-solving situations where students have to define their own roles and use their judgment to determine a course of action. Here is a sample suggestion for a role-play
11. Language Games
Games are used frequently in the Communicative Approach. The students find them enjoyable, and if they properly designed, they give students valuable communicative practice. Games that are truly communicative have the three features of communication: gap, choice, and feedback.
© 2015, михайловская Янина Аркадьевна 380