СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Умер Ипчи "Зейнеп тизе" икяеси

Нажмите, чтобы узнать подробности

Умер Ипчи "Зейнеп тизе" икяеси

Просмотр содержимого документа
«Умер Ипчи "Зейнеп тизе" икяеси»

ПЛАН КОНСПЕКТ УРОКА ПО КРЫМСКОТАТАРСКОЙ ЛИТЕРТАУРЕ 8 КЛАСС

ТАРИХ: 01.03.2022

Дерс мевзусы: Умер Ипчи. «Зейнеп тизе» икяеси.

Дерснинъ макъсаты:

- Умер Ипчининъ терджимеийалынен таныш олмакъ.

- «Зейнеп тизе» икяесининъ тарихий эсасыны бельгилемек.

- Ифадели окъувны инкишаф этмек.

- Ватанперверлик,джесюрлик,садыкълыкъ дуйгъуларыны тербиелемек.

Маариф (обр.):

- белли къырымтатар языджынынъ иджады иле таныш этмек;

- талебелернинъ тиль байлыгъыны зенгинлештирмек .

Инкишаф эттирюв(разв.) :

-озь фикирлерини догъру ифаде этмеге алыштырмакъ ;

- алынгъан янъы бильгилерини амелиятта къулланмакъ ;

- озь нокътаий назарыны исбатламагъа алыштырмакъ .

Тербиелев(воспит.):

- тильге урьмет ве севги ашламакъ.

- сыныфта талебелернинъ озь ара ве оджанен багълы гузель мунасебетлер тизилювини къайгъырмакъ

Планлаштырылгъан нетиджелер(Планируемые результаты).

  1. Предметные : ифадели окъувны инкишаф этмек.

  2. Метапредметные: ана тили бильгилерини башкъа фенлерде къулланмакъ ; фенлер ара олгъан багъыны сечмек ; алынгъан бильгилерини амелиятта къулланмакъ .

  3. Личностные : къырымтатар тилининъ эмиетини анъламакъ ; тильге урьмет ве севги ашламакъ ; нутукъ байлыгъына ынтылмакъ .

Дерснинъ чешити: янъы бильги алув дерси.

Дерснинъ донатылувы: языджынынъ фотосурети, даркъатма материал, презентация.

Дерснинъ кетишаты:

I.Тешкилий къысым.

- Селямлашув.

II. Алынгъан бильгилерини актуаллештимек.

- Эв вазифеси боюнджа суаллерге джевап бермек:

У. Ипчининъ огълусы Якуб Ипчи бойле бабасы акъкъында яза:

Будучи основоположником крымскотатарской драматургии ХХ века, одним из создателей крымскотатарского литературного языка, первым крымскотатарским киносценаристом, У. Ипчи имел богатое литературное наследие. Им создано около 25 пьес, изданы сборники рассказов, стихотворений, он является автором ряда радиоспектаклей.

Ввиду отсутствия в репертуаре театра драматических произведений, отвечающих требованиям того времени, он начал писать пьесы на исторические темы («Шагин Гирай», «Ненкеджан», «Сеит огълу Сеидамет», «Алим» и др.), а также направленные на нравственное воспитание молодежи («Фаише» и др.). Кстати, некоторые из его пьес были поставлены и современным Крымскотатарским академическим музыкально-драматическим театром уже в наши дни — спектакли были тепло встречены зрителями, что подчеркивает их тематическую актуальность, а также качественный уровень.

Трагизм судьбы

В этом контексте нельзя не упомянуть и о личной трагедии У. Ипчи. В 1937 году, пока он сидел в СИЗО (был арестован 23 октября), его беременную жену с тремя детьми незаконно, до окончания следствия изгнали из собственной квартиры в Симферополе.

Сын писателя Якуб Ипчи, с горечью вспоминая трагические эпизоды жизни своей семьи, говорит: «Я никогда не был лично знаком со своим отцом, поскольку его арестовали, пока я еще не родился, но я глубоко убежден, что наказание, которое он тогда понес, было незаслуженным и сфабрикованным определенными заинтересованными в этом людьми, в том числе и выселение нашей семьи».

12-летнего отбывания срока У. Ипчи должен был еще 5 лет пребывать на вольном поселении. Так, в 1949 году он оказался в Красноярском крае, где с ним произошла еще одна трагедия, в результате которой он навечно оказался в психиатрической больнице г. Томска.

Дело в том, что У. Ипчи в марте 1950 года в общежитии рабочих сорвал со стены портрет Сталина и сжег его и за это, обвиненный в антисоветской деятельности, был осужден еще на 5 лет тюремного заключения. Но его, признав невминяемым, поместили в психиатрическую больницу, где содержали в изолированной палате и принудительно лечили, здесь он оставался до последних дней своей жизни. Письмами поддерживал связь с семьей.

В больнице У. Ипчи перенес инсульт, и на какое-то время переписка прервалась, но потом, когда он немного оправился и сам мог писать, это общение продолжилось.

Так прошли годы. И когда Якубу исполнилось 16 лет, из Томска пришло письмо о том, что У. Ипчи скончался, смерть наступила в результате инфаркта миокарда. Это произошло 11 января 1955-го. Место захоронения одного из самых видных крымскотатарских писателей первой половины ХХ века остается неизвестным.

Лишь спустя 45 лет, в 2000 году, Умер Ипчи был посмертно реабилитирован там же, в Красноярском крае, об этом свидетельствует «Заключение в отношении Ипчи У. Б. по материалам дела №106». Дело рассматривалось в порядке надзора. Изучение материалов дела показало, что следствие проводилось при отсутствии постановления о возбуждении уголовного дела. Каких-либо преступных действий, кроме эпизода сжигания портрета Сталина, он не совершал. Таким образом, принудительному лечению он был подвергнут необоснованно и на основании ст. 3 п. «г» Закона Российской Федерации от 18. 10. 1991 г. «О реабилитации жертв политических репрессий» Умер Ипчи подлежит реабилитации.

III. Дерснинъ мевзу ве макъсатларыны илян этюв.

Демек, эдебиятымызда Умер Ипчи бизлер ичюн, языджы, шаир, публицист, драматург, къоркъубильмез инсан оларакъ косьтерильди. Озь халкъынынъ келеджеги акъкъында къайгъырып, джаныны феда этти.

Янъы мевзу илян этиле ве дефтерлерде яздырыла. Макъсад ве вазифелер илян этиле.

Оджанынъ кириш сёзю

Бугунь дерсимизнинъ мевзусы Умер Ипчи онынъ «Зейнеп тизе» икяеси.

Умер Ипчининъ 1924 сенеси яратылгъан «Зейнеп тизе» икяеси шу девирде язылгъан икяелер сырасында мевзу ве мундеридже джеэтинден янъылыкъ олды. Икяеде дженкнинъ инсанлар такъдирине вахший тесири тасвирлене.

IV. «Зейнеп тизе» икяесинен таныш олмакъ.

1. Анълашылмагъан сёзлернинъ изааты.

Сандыракъламакъ – бредить

Мужде – награда

Серс – сырость

Нукъсанлыкъ – недостаток

Буллюр – хрустальный, чистый.

Чаларгъан – поседевший

Тююрчикленип –затвердев

Тосун – бычок

Мешакъкъат – трудности

Солгъун –бледный

2. Ифадели окъув. Саифе 170-173. Зынджырчыкъ иле окъув.

  • Ифадели окъув иле талебелер окъулгъан парчаларыны комментирлейлер, ойле балалар багъламалы нутукъны инкишаф этелер.

  • Сёз байлыгъыны арттырамыз. Метинде таныш олмагъан сёзлер расткельген вакъытта, талебелер лугъатнен файдаланып оларны терджиме этелер. Бойле талебелер лугъатнен чалышмагъа огренелер.

  • Бу сезлер тахтада илинген, я да слайдларда косьтерильген.

Бойледже, инсан аятындан алынгъан кучюк бир левхалар эсасында Умер Ипчи дженклернинъ вахшийане сиясетини косьтере. Дженкнинъ инсанлар такъдирине япкъан тесири психологик тасвир усулынен айдынлатыла, къараманларнынъ миллий сымасы яратыла. Бу эсерде ана сымасынынъ такъдими миллий аньанелернен ашланып бериле.

Физдакъкъа.

3. Суаллерге джевап.

1)- Бу икяенинъ гъае ве мевзусы насыл? Шаир нени косьтермек истеди Зейнеп тизе ярдымынен? Слайд № 6

2)Икяеде насыл девир тасвирлене?

Дженк мевзусыны котермек:

- Дженк бу……..(фикирни девам этинъиз). (Джаиллик, ачлыкъ, янълызлыкъ, якъын адамлардан айырылмакъ). 

Э серде тасвирленген дженк вакъиалары къачынджы сенелерге аит? Асылында бу дженк керек ми? Онынъ нетиджеси насыл олды?




V. Пекитюв.

Тестлер (эвельден азырлангъан джевап япрачыкъларда кечириле).

1.Умер Ипчи догъды:

А) Багъчасарайда

Б) Акъмесджитте

В) Акъярда

2. У.Ипчи насыл омюрни кечире?

А) Койлерде оджалыкъ япа,эсерлер яза

Б) Театр группасыны тешкиль эте,артист,режисёр,театрининъ мудири олып чалыша.

В) Бутюн омрю койлерде куньделик чалыша.

3.У.Ипчи нелер яза эди?

А) Роман

Б) Икяе,шиир, повесть

В) Очерк, пьеса ве макъалелер.

4. «Зейнеп тизе» икяесинде У.Ипчи насыл девирни косьтере?

А) 1914 с. Биринджи джиан дженки

Б) Экинджи джиан дженки

В) Бир де бир девирни акс этмей.

5.Зейнеп тизе огълуны къач йыл беклей?

А) беш йыл

Б) эки йыл

В) еди йыл

6. Зейнеп тизе къач яшында эди?

А) 50- яшында

Б) 45-яшында

В) 65-яшында

7. «Юрегинден отлар къапа» сёз бирикмесининъ синонимини тапынъыз.

А) Къувана

Б) Бахтсыз корюне

В) Асрет чеке

8.Умер насыл хасталыкъны къазанды?

А) грипп

Б) веба

В) тиф

9. Айше Умерге ким эди?

А) нишанлысы

Б) досту

В) къардашы

10. Дженкнинъ акъибети?

А) Эр кес яхшы яшамагъа башлай

Б) Аналар бахтлы кунь кечирелер

В) Ачлыкъ,джаиллик,ёкъсуллыкъ.

Баалав:

10суаль – 5 баа

8 суаль- 4 баа

6 суаль- 3 баа

4 суаль – 2 баа

  • Тестлер язылып битирильген сонъ, карточкалар джыйыла ве тешкериле (биз иле).

  • Карточкалар тешкерильген вакъытта талебелер «СЕНКАН» усулынен файдаланып «Дженк» сёзюнен шиир уйдуралар.

«ДЖЕНК»

1 САТЫР 1 ИСИМ

2 САТЫР 2 СЫФАТ

3 САТЫР 2 ФИИЛЬ Я ДА АРЕКЕТНИНЪ ТАРИФИ

4 САТЫР ИБАРЕ, МЕВЗУГЪА ОЗЬ ШАХСИЙ

МУНАСЕБЕТИНИ КОСЬТЕРМЕК

5 САТЫР ИСИМГЕ СИНОНИМ (1 САТЫРДАН)

«ДЖЕНК»

Аджыныкълы ве акъсыз

Тасвир этем, унутмам, хатырлайым.

Муаббет олунъыз достларым

Бу эбедий фаджиадыр.

  • Тестлернинъ нетиджелери илян этиле.

  • Бугунь дерсимизде, эр кес яхшы чалышты, мевзуны яхшы менимсединъиз. Машаллах!!!

Меним бир къач суалим бар:

  • Сиз, талебелер, У.Ипчи яшагъан ве иджат эткен девирде яшамакъ истер эдинъизми? Не ичюн?

  • Бугунь дерсте не яптыкъ?

  • Сиз насыл иш шекиллерини бегендинъиз?

  • Дерсимизден эвель бу мевзу боюнджа не биле эдинъиз? Нени бильдинъиз? Не бильмеге истей эдинъиз?


Эвге вазифе. _______________________________________________________________________