Пояснительная записка
Цель проведения промежуточной аттестации: оценить качество усвоения обучающимися объёма содержания английского языка за год, проконтролировать уровень овладения коммуникативными умениями.
Аттестационный материал составлен на основе УМК «Английский с удовольствием» Биболетова М.З., Трубанева Н.Н.
Использованная литература:
Попова М.А. Английский язык.7 класс. Тематические тестовые задания для подготовки к ГИА « Академия развития». Ярославль,2012
Английский язык. ГИА- 2014. Тренировочные варианты экзаменационных работ для проведения государственной итоговой аттестации. «Астрель». Москва, 2014
Биболетова М.З., Трубанева Н.Н. “Enjoy English . Student’s Book”. – 7 изд.- О. Титул, 2012
Работа включает 4 раздела: « Чтение», «Лексика. Грамматика», « Письмо», «Устная часть».
Форма проведения: тестовые задания в 4 вариантах.
Раздел 1 «Чтение» включает 2 текста. Этот раздел проверяет умение читать текст с пониманием основного содержания прочитанного. Первый текст на установление соответствия содержания между 5 короткими текстами и заголовками, передающими основную мысль текстов. В задании дан список из 6 заголовков, один из которых лишний. Второй текст нацелен на проверку умения понимать запрашиваемую информацию. Прочитав текст, учащийся должен определить, какие из предлагаемых утверждений соответствуют содержанию текста (1–True), какие не соответствуют (2–False), а о каких нет информации (Not stated).
В разделе 2 «Лексика. Грамматика» проверяется знание лексики и грамматики, изученных в 7 классе. В данном разделе всего 2 задания. В первом задании необходимо преобразовать слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Второе задание – словообразование, учащиеся должны видоизменить слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста.
Раздел 3 «Письмо» предусматривает проверку умения учащихся писать письмо личного характера, соблюдая все правила оформления письма.
Раздел 4 «Устная часть» включает в себя два задания - чтение текста и высказывание по заданной теме.
К тестам прилагаются ключи.
На выполнение теста отводится 90 минут.
Оценка результатов: за каждый правильный ответ выставляется 1 балл.
Задание C (« Письмо») оценивается в 10 баллов.
Максимальный балл- 40
Критерии даются к каждому виду работы.
Итоговая оценка за экзаменационную работу:
При выполнении работы на 32– 40 баллов–«5»
25– 31 баллов– «4»
16–24 балла –«3»
15 баллов и ниже–«2»
Критерии оценивания разделов «Чтение» и «Лексика. Грамматика».
За каждый правильный ответ дается 1 балл. В каждом разделе максимальное количество баллов-10. Соответственно за два раздела-20.
Критерии оценивания раздела «Письмо».
№ | Критерии оценивания | 3 балла | 2 балла | 1 балл | 0 баллов |
К1 | Решение коммуникативной задачи | Задание выполнено полностью: даны полные ответы на три заданных вопроса. Правильно выбрано обращение, завершающая фраза и подпись. Есть благодарность, упоминание о предыдущих контактах , выражена надежда на будущие контакты | Задание выполнено: даны ответы на три заданных вопроса, НО на один вопрос дан неполный ответ. Есть 1–2 нарушения в стилевом оформлении письма И/ИЛИ отсутствует благодарность, упоминание о предыдущих /будущих контактах | Задание выполнено частично: даны ответы на заданные вопросы, НО на два вопроса даны неполные ответы ИЛИ ответ на один вопрос отсутствует. Имеется более 2-х нарушений в стилевом оформлении письма и в соблюдении норм вежливости | Задание не выполнено: отсутствуют ответы на два вопроса ИЛИ текст письма не соответствует требуемому объему |
К2 | Организация текста | | Текст логично выстроен и разделен на абзацы; правильно использованы языковые средства для передачи логической связи; оформление текста соответствует нормам письменного этикета | Текст в основном логично выстроен, НО имеются недостатки (1–2) при использовании средств логической связи И/ИЛИ делении на абзацы. ИЛИ имеются отдельные нарушения в структурном оформлении текста письма | Текст выстроен нелогично; допущены многочисленные ошибки в структурном оформлении текста письма ИЛИ оформление текста не соответствует нормам письменного этикета, принятого в стране изучаемого языка |
К3 | Лексико-грамматическое оформление текста | Использованы разнообразная лексика и грамматические структуры, соответствующие поставленной коммуникативной задаче (допускается не более 2-х языковых ошибок, не затрудняющих понимание) | Имеются языковые ошибки, не затрудняющие понимание (допускается не более 4-х негрубых языковых ошибок) ИЛИ языковые ошибки отсутствуют, но используются лексические единицы и грамматические структуры только элементарного уровня | Имеются языковые ошибки, не затрудняющие понимание (допускается не более 5 негрубых языковых ошибок) И/ИЛИ допущены языковые ошибки, которые затрудняют понимание (не более 1–2 грубых ошибок) | Допущены многочисленные языковые ошибки, которые затрудняют понимание текста. |
К4 | Орфография и пунктуация | | Орфографические и пунктуационные ошибки практически отсутствуют (допускается не более 2-х, не затрудняющих понимание текста) | Допущенные орфографические и пунктуационные ошибки не затрудняют понимание (допускается не более 3–4 ошибок) | Допущены многочисленные орфографические и пунктуационные ошибки и/или допущены ошибки, которые затрудняют понимание текста |
1. Максимальное количество баллов за выполнение этого раздела- 10.
2. При получении учащимся 0 баллов по критерию «Содержание» задание «Письмо» оценивается в 0 баллов.
3. Если объём письма менее 65 слов, то задание оценивается в 0 баллов.
Если объём более 100 слов, то проверке подлежат только 85 слов, т.е. та часть личного письма, которая соответствует требуемому объёму.
4. При определении соответствия объема представленной работы требованиям считаются все слова, начиная с первого слова по последнее, включая вспомогательные глаголы, предлоги, артикли, частицы. В личном письме адрес, дата, подпись также подлежат подсчету.
При этом: − стяженные (краткие) формы (например, I've, it's, doesn't, wasn't) считаются как одно слово;
− числительные, выраженные цифрами (например, 5; 29; 2010, 123204) считаются как одно слово;
− числительные, выраженные словами (например, twenty-one), считаются как одно слово;
− сложные слова (например, pop-singer, English-speaking, thirty-two) считаются как одно слово;
− сокращения (например, UK, e-mail, TV) считаются как одно слово.
Раздел «Устная часть»
Критерии оценивания №18 «Чтение текста вслух».
Максимальный балл-3.
Фонетическая сторона речи |
3 |
Речь воспринимается легко: необоснованные паузы отсутствуют; фразовое ударение и интонационные контуры, произношение слов практически без нарушений нормы; допускается не более 5 фонетических ошибок, в том числе одна-две ошибки, искажающие смысл. |
2 |
Речь воспринимается достаточно легко, однако присутствуют необоснованные паузы; фразовое ударение и интонационные контуры практически без нарушений нормы; допускается не более 7 фонетических ошибок, в том числе три ошибки, искажающие смысл. |
0 |
Речь воспринимается с трудом из-за значительного количества неестественных пауз, запинок, неверной расстановки ударений и ошибок в произношении слов, ИЛИ допущено более семи фонетических ошибок, ИЛИ сделано четыре и более фонетические ошибки, искажающие смысл. |
Критерии оценивания выполнения задания 19
(Тематическое монологическое высказывание) – максимум 7 баллов
Решение коммуникативной задачи | Организация высказывания | Языковое оформление высказывания | Баллы |
Задание выполнено полностью: цель общения достигнута; тема раскрыта в полном объеме (полно, точно и развернуто раскрыты все аспекты, указанные в задании). Объем высказывания – 8-10 фраз | | | 3 |
Задание выполнено: цель общения достигнута, НО тема раскрыта не в полном объеме (один аспект раскрыт не полностью). Объем высказывания – 6-7 фраз | Высказывание логично и имеет завершенный характер; имеются вступительная и заключительная фразы, соответствующие теме. Средства логической связи используются правильно | Использованный словарный запас, грамматические структуры, фонетическое оформление высказывания соответствуют поставленной задаче (допускается не более четырёх негрубых лексико-грамматических ошибок, И/ИЛИ не более трёх негрубых фонетических ошибок) | 2 |
Задание выполнено частично: цель общения достигнута частично; тема раскрыта в ограниченном объеме (один аспект не раскрыт, ИЛИ все аспекты задания раскрыты неполно, ИЛИ два аспекта раскрыты не в полном объеме, третий аспект дан полно и точно)– Объем высказывания – 5 фраз | Высказывание в основном логично и имеет достаточно завершенный характер, НО отсутствует вступительная ИЛИ заключительная фраза, имеются одно-два нарушения в использовании средств логической связи | Использованный словарный запас, грамматические структуры, фонетическое оформление высказывания соответствуют поставленной задаче (допускается не более пяти негрубых лексико-грамматических ошибок И/ИЛИ не более четырёх негрубых фонетических ошибок) | 1 |
Задание не выполнено: цель общения не достигнута, т.е. два аспекта содержания не раскрыты*. Объём высказывания – 5 и менее фраз | Высказывание нелогично, вступи- тельная и заклю- чительная фразы отсутствуют, средства логической связи практически не используются | Понимание высказы- вания затруднено из-за многочисленных лексико-грамматических и фонетических ошибок (шесть и более лексико-грамматических ошибок И/ИЛИ пять и более фонетических ошибок) ИЛИ более трёх грубых ошибок
| 0 |
ВАРИАНТ 1.
Раздел 1. ЗАДАНИЯ ПО ЧТЕНИЮ.
1. Прочитайте текст о британских подростках. Установите соответствие между заголовками A-F и пронумерованными абзацами текста 1-5. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую букву только один раз. В задании есть один лишний заголовок.
A. School uniform.
B. Bullies
C. Free time.
D. Mobile phones.
E. School.
F. Clothes and looks.
1. British teenagers spend most of their time at school. Students in Britain can leave school at 16. This is also the age when most students take their first important exams, GCSEs. They take between five and ten subjects and that means a lot of studying. They are spending more time on homework than teenagers have done before.
2. Visit almost any school in Britain and the first thing you’ll notice is the school uniform. Although school uniform has its advantages, by the time most teenagers are 15 or 16 they are tired of wearing it. When there is more than one school in a town, a school uniform can make differences and rivalries between schools worse.
3. It’s not all work, of course. What do British teenagers do to have fun? They love watching TV, going out, meeting friends in the Internet cafes and listening to music. Some teens like listening to UK garage music, but others prefer to listen to hip-hop or new metal. A lot of teenagers spend their time online, emailing their friends.
4. As well as the Internet, teenagers in Britain use their computers to play games and do their homework. They also love their mobile phones. Phones are getting smaller and lighter ad you can do a lot more with them than just talk. Teenagers spend hours texting their friends and chatting.
5. In Britain teenagers judge you by the shirt or trainers you are wearing. Most teenagers think it’s important to wear designer labels. Nike, Diesel and Paul Smith are the top favourites. Teenagers also worry about their looks and weight, like in many other western countries. Many girls in Britain are on a diet, although only one in eight of them is overweight.
Прочитайте текст о проблеме «граффити» в современных городах. Определите, какие из приведенных утверждений 6-10 соответствуют содержанию текста (1-True), какие не соответствуют (2- False) и о чем в тексте не сказано, тое есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3- Not stated).
Graffiti is a serious problem in modern cities. Most people think that it is a crime because young people leave their 'mark' on public and private buildings. Because of graffiti many of our city center’s look dirty and dangerous. People are afraid to use the subway. To stop the social 'disease', many towns have organised graffiti walls — special places where graffiti artists can practice their art legally
Graffiti walls bring teenagers together and help them to be creative. They show street artists how to use their art and express themselves in a good way. But the greatest advantage is that they help stay graffiti on buildings. Graffiti artists can display their talents legal. As a result, cities with graffiti walls have less vandalism. On other hand, there are people who think that graffiti walls do nothing' to solve the problem. They argue that graffiti walls can make problem worse, because they make the crime seem OK.
So there are both advantages and disadvantages to organise graffiti walls. Most people think that advantages are much great. They are an excellent way to help with the problem of the graffiti in many of our cities.
2. Graffiti is a crime with serious punishment.
1) Тruе 2) False 3) Not stated
3. Graffiti makes cities center’s look dirty and dangerous.
1) True 2) False 3) Not stated
4. Graffiti walls can help teenagers to become friendly,
1) True 2) False 3) Not stated
5. All people think that graffiti walls do nothing' to solve the problem
1) Тruе 2) False 3) Not stated
6. Most people think that advantages are much great.
1) True 2) False 3) Not stated
Раздел 2. ГРАММАТИКА И ЛЕКСИКА.
Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 7-11, так, чтобы они грамматически соответствовали тексту. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 7-11.
7. I can usually talk it over with my ___ friend. GOOD
She always comes and ____ her granny. HELP
If I have a problem with ___, it goes away by itself. SHE
It was the ___ problem in her life. DIFFICULT
There were many ___ on the table. BOX
Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 12-16, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 12-16.
My father is a well-known ____. SCIENCE
A person who produces a lot of ideas is ___. CREATE
We’ve met only ___. ONE TIME
It was a nice ____. COMPETE
The hall was full. It was very ___ there. NOISE
17. You have 30 minutes to do the task.
You have received a letter from your English-speaking pen friend Judy.
I’ve just moved to other city and changed a school. The new school is much beautiful. I’ve made a lot of friends here. What about your school? Is it big or not? What is your favourite subject? How much time do you spend at school? |
Write her a letter and answer her 3 questions.
Write 65-100 words. Remember the rules of letter writing.
Вариант №1.
Task 18. You’re going to read the text aloud. You have 1, 5 minutes to read the text silently, and then to read it aloud.
I have read your letter at "e-mail friends" and would like to make friends with you! Let me introduce myself. My name is Hans. I live in Berlin. I am 20. I live with my parents. My mother is a doctor. When I feel bad, she is the first to help. I also love her apple pie, which she makes every Sunday. Cooking is her hobby. My father is a teacher His hobby is working in a little garden in front of our house. As my future profession is agronomist, I help him look after the trees and flowers. My younger brother Nick is not fond of nature. He spends ail his free time with his computer. We are both students. We study at the same university. We are all different, but when we gather together on Sundays, we can talk for hours. We discuss our family needs and plans for the future. I think we are a united and friendly family! |
Task 19. You are going to give a talk about travelling. You will have to start in 5 minutes and speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
whether you like travel or not;
what country you would like to visit;
what kind of transport you prefer.
You have to talk continuously.
ВАРИАНТ 2.
Раздел 1. ЗАДАНИЯ ПО ЧТЕНИЮ.
1. Прочитайте текст о британских подростках. Установите соответствие между заголовками A-F и пронумерованными абзацами текста 1-5. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую букву только один раз. В задании есть один лишний заголовок.
A. Time to understand the problem.
B. Making laws for factories.
C. Bad ideas for the future.
D. Saving water at home.
E. Water shortages in the world.
F. Using water every day.
1. Imagine a world with no drinking water, and no water to wash or cook with. It's hard to imagine this, because we use water every day without even thinking about it. We all need water - not just for our homes and factories but to survive.
2. Yet there are terrible water shortages all over the world. In parts of Africa and China, for example, many people don't even have clean water to drink. In fact, over half of the people in the world have to live with water shortages every day. Fortunately, there are things that we can all do to save water.
3. The solution begins at home. We can save the water from our baths and use it for the garden, instead of wasting hundreds of liters of clean water on our lawns and plants. This would help to save many liters of water every day, especially in the summer.
4. Governments can help by passing laws to stop factories from wasting and polluting water. If factories recycle water and stop pouring chemicals into our lakes and rivers, there will be a lot more clean water around.
5. All in all, there are many things; we can do to save our planet's disappearing water supplies. The time has come to start understanding the value of water, before a world without clean water becomes a terrible reality.
Прочитайте текст о проблеме «граффити» в современных городах. Определите, какие из приведенных утверждений 2-6 соответствуют содержанию текста (1-True), какие не соответствуют (2- False) и о чем в тексте не сказано, тое есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3- Not stated).
The problems of climate.
Tornados, sometimes called ‘twisters’, are whirlwinds with speeds of up to 400 km per hour. In the USA there are 1000 tornadoes every year. They look fantastic and dramatic when we are watching them on TV, but they can kill. Tornados are only one sign of the world’s climate changes. There are more floods (наводнения) in some parts of the world, and there’s much less rain in others.
We know that these things happen because global temperatures are rising (поднимается) and many people believe that weather will get worse in the future. The problem of climate is very big. Cutting down trees, burning too much oil (нефть), a lot of cars and planes are some of the things that cause the problems. Global warming (потепление) will change the world’s climate.
Many scientists (учёные) try to solve these problems.
2. The climate is changing only in the USA.
1) Тruе 2) False 3) Not stated
3. Tornados can kill.
1) True 2) False 3) Not stated
4. The weather is changing because global temperatures are rising.
1) True 2) False 3) Not stated
5. Cutting down trees, burning too much oil can’t change the world’s climate.
1) Тruе 2) False 3) Not stated
6. Tornados are the most dangerous sign of the world’s climate changes.
1) True 2) False 3) Not stated
Раздел 2. ГРАММАТИКА И ЛЕКСИКА.
Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 7-11, так, чтобы они грамматически соответствовали тексту. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 7-11.
7. Nobody ____ how fast the planet is heating up. KNOW
Our planet is getting ____. WARM
If I have a problem with ___, it goes away by itself. THEY
–Whose pen is it? – It’s ___. HE
This picture ____ by my mother. PAINT
Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 12-16, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 12-16.
He has a great ____. EDUCATE
My dad can _____ me for this! PUNISHMENT
She plays tennis ____ a week. TWO TIMES
____ I clean my room. DAY
These students have never been in this ____ country. AFRICA
17. You have 30 minutes to do the task.
You have received a letter from your English-speaking pen friend David.
I have many friends! I like to spend my free time with them. And what about you? Have you got a lot of friends? Who is your best friend? How do you spend your free time together? |
Write her a letter and answer his 3 questions.
Write 65-100 words. Remember the rules of letter writing.
Вариант №2.
Task 18. You’re going to read the text aloud. You have 1, 5 minutes to read the text silently, and then to read it aloud.
I am student. Classes at the university begin at 8.30, so I have to get up at 7 o'clock on week days. I try to make my bed every day, but sometimes I forget to do it. Then I open the window, breathe in the fresh air deeply and do my morning exercises. I am usually in a hurry, so I do not have much time for that. Then I go to the bathroom, wash myself and clean my teeth After that I dress and brush my hair. Later, I go to the kitchen, greet my family and have breakfast. After breakfast I take my bag and go to the university. Usually it takes me 30 minutes to get there. I try to come several minutes before the bell, because I do not want to be late for classes. I greet my groupmates and we go to the classroom. I study with pleasure, so 3—4 classes a day is not much for me. Then I go home and have my dinner. After that I may have a short rest. Then I have to do my homework. It takes me 3—4 hours. In the evening I watch TV with my family or talk with my friends on the phone. I go to bed at about 11 o'clock. |
Task 19. You are going to give a talk about teenage problems. You will have to start in 5 minutes and speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
whether teenagers have problems or not;
what problems you have got;
how we can solve the problems.
You have to talk continuously.
ВАРИАНТ 3.
Раздел 1. ЗАДАНИЯ ПО ЧТЕНИЮ.
1. Прочитайте текст о британских подростках. Установите соответствие между заголовками A-F и пронумерованными абзацами текста 1-5. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую букву только один раз. В задании есть один лишний заголовок.
A. Education
B. First success
C. His family
D. Why he is famous
E. Personality
F. Achievements
1. Walt Disney is known as a famous cartoonist and a creator of studios and entertainment theme parks. He made many wonderful, enjoyable movies like ‘Snow White and the Seven Dwarfs’, ‘Pinocchio’, ‘Bambi’ and a lot of others. He also created Mickey Mouse. Then came other characters: Donald Duck, Pluto and many, many more.
2. He was born on 5 December, 1901 in Chicago, Illinois. He worked hard through his schooling. Walt developed his talent when he attended the Academy of Fine Arts at night. At the same time he took a job as a paperboy to support himself.
3. In 1923 he signed a contract to make cartoons. With his older brother, Roy, Walt moved to Los Angeles to set up a cartoon studio. The year 1928 was a big year for them: the Disney cartoon characters Mickey and Minnie Mouse first appeared in a film called ‘Steamboat Willie’ and Mickey, Minnie and Walt Disney became famous.
4. He achieved so much in his lifetime. He made more than fifty full- length movies and won 48 Academy Awards. The first Academy Award came in 1932 for ‘Flowers and Trees’ in the best cartoon category. In 1955 he opened the Disneyland theme park and he didn’t stop there. Before his death in 1966, he bought the land for Disney World in Florida.
5. He was very hard-working, talented and motivated. He felt that all the people who worked with him were part of his family, the Disney family. He was also very generous to the young and the old in the entertainment world. Walt Disney was a brilliant man and he will always be remembered for the enjoyment he gave so many people.
Прочитайте текст о проблеме «граффити» в современных городах. Определите, какие из приведенных утверждений 2-6 соответствуют содержанию текста (1-True), какие не соответствуют (2- False) и о чем в тексте не сказано, тое есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3- Not stated).
William Shakespeare was the greatest writer in the English language. He was born in 1564 in Stratford-upon-Avon. At the age of 18 he married Anne Hathaway, who was eight years older than himself. A few years later he moved to London, where he worked as an actor and a playwright.
Shakespeare wrote 37 plays and 154 sonnets. His most famous plays are the four great tragedies ‘Othello’, ‘Macbeth’, ‘Hamlet’ and King Lear’. He also wrote several historical plays. Eight of these plays were about English kings, including ‘Richard II’, ‘Henry V’ and ‘Richard III’. Others dealt with Roman history and included ‘Julius Caesar’ and ‘Antony and Cleopatra’. But not all of Shakespeare's plays were serious. He also wrote comedies, such as ‘A Midsummer Night’s Dream’ and ‘Twelfth Night’.
Shakespeare died in Strafford on 23 April 1616, but his plays are still very popular today. They have been translated into several different languages, and many of them have been made into films. Shakespeare’s plays are about the great issues of life — love, hatred, jealousy, power, ambition, death and so on. So, his plays are just important today as they were in the sixteenth century. To show this, modern directors sometimes do the plays in modern dress, and one of Shakespeare’s plays has even been turned into a modern musical. His romantic tragedy, ‘Romeo and Juliet’, was the basis for the musical ‘West Side Story’.
6. Shakespeare went to London to become an actor and to write plays.
1) True 2) False 3) Not stated
7. All Shakespeare’s plays were serious dramas and tragedies.
1) True 2) False 3) Not stated
8. We can read Shakespeare’s plays only in English.
1) True 2) False 3) Not stated
9. Famous actors play in films and musicals based on Shakespeare’s plays.
1) True 2) False 3) Not stated
10. His plays are still very popular today.
1) True 2) False 3) Not stated
Раздел 2. ГРАММАТИКА И ЛЕКСИКА.
Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 7-11, так, чтобы они грамматически соответствовали тексту. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 7-11.
7. Marie ____ to Paris in 1891, GO
where she met a scientist called Pierre Curie in 1892.
8. Marie Sklodowska-Curie was the ONE
person who used the word ‘radioactive’
9. This tea ____by my sister. MAKE
10. It is the ____ story I’ve ever read. INTERESTING
11. I don’t think that it is ___ phone number. SHE
Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 12-16, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 12-16.
By the time the members of the band make their CD,
they are already _____. FAME
I study ____ at school. RUSSIA
She plays table-tennis ____ a week. TWO TIMES
A person who likes to be with others is ____. SOCIAL
My father works as a _____. PHOTOGRAPHY
17. You have 30 minutes to do the task.
You have received a letter from your English-speaking pen friend Martin.
I have got a big family and we have many traditions. Is your family big? What do you like to do together? Have you got any family traditions? |
Write her a letter and answer his 3 questions.
Write 65-100 words. Remember the rules of letter writing.
Вариант №3.
Task 18. You’re going to read the text aloud. You have 1, 5 minutes to read the text silently, and then to read it aloud.
My name is Katya. I am a student. In two years I will become a teacher of biology. My profession is my hobby as well. I visit the bookstores of my town regularly and buy new books in biology. It helps me to learn all the novelties in my profession I often discuss the books that I have bought, with my friends at the university When I go shopping, I buy not only books, but also some other things, that I need. I live in a large city. There are a lot of shops here. If I go shopping, it is not easy for me to choose the right place at once. I am fond of fashion and always try to buy new clothes in order to look fashionable and attractive. It is not an easy task. If I need a dress for a special occasion, I go to a shop with my best friend Olya. She is always ready to help me and I try to follow her advice. |
Task 19. You are going to give a talk about pets. You will have to start in 5 minutes and speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
whether you have any pets;
what is your favourite kind of pet and why;
how you spend your free time with your pet.
You have to talk continuously.
ВАРИАНТ 4.
Раздел 1. ЗАДАНИЯ ПО ЧТЕНИЮ.
1. Прочитайте текст о британских подростках. Установите соответствие между заголовками A-F и пронумерованными абзацами текста 1-5. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую букву только один раз. В задании есть один лишний заголовок.
A. Helpful for the future
B. Children’s manners improved
C. Bad habits
D. Unusual school
E. Teaching your children
F. Teaching manners
1. Do you ever speak with your mouth full of food? Do you forget to cover your mouth when you sneeze? If you’re guilty of these ‘crimes’, then perhaps you should enroll on an Etiquette and Social skills course. This is not just an ordinary course. It’s a course in manners. You will have lessons in good manners and how to behave in social situations.
2. The person who teaches these lessons is Maggie O’Farrill at the Petite Protocol School, and her students are aged between six and twelve years old. She thinks this is the best time to teach kids. “At this age they are very easy,” Maggie says. “When they get older, it’s harder for them to break bad habits. Children at this age want to be polite. You can see that they’re trying.”
3. Maggie instructs the children to speak properly on the phone and walk correctly, as well as telling them about basic table manners. These classes have become popular because parents want well-behaved children but they are too busy to teach manners at home.
4. So, what do the children actually think of this course? The classes have proven to be popular with most of the children, and their teachers at school have noticed that the youngsters are treating each other with more respect. They also feel the skills they have learnt will be useful to them in the future. Danny, aged nine, commented, “If I get invited to the White House, I know I won’t spill anything on the President.”
5. Maggie O’Farrill herself believes that such skills can be life changing. “We’ll have children growing up who value manners. Maybe we’ll see a change in direction for the better society.” That, however, remains to be seen. Only time will tell.
Прочитайте текст о проблеме «граффити» в современных городах. Определите, какие из приведенных утверждений 6-10 соответствуют содержанию текста (1-True), какие не соответствуют (2- False) и о чем в тексте не сказано, тое есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3- Not stated).
Ludwig van Beethoven was born in 1770 in Bonn, Germany. He was the eldest of three boys. His father and grandfather were musicians. Ludwig started learning the violin and piano at a very early age. In 1783 he published his first composition. He was only 13. In 1787 he travelled to Vienna to study under Mozart, but returned to Bonn because his mother was dying. After her death he moved to Vienna. He never returned to his hometown.
In 1795 he gave his first public performance as a pianist. It was a success. In the late 1790s, Beethoven began to lose his hearing and by 1819 he was completely deaf. II was during this period that he wrote some of his most famous compositions like ‘Moonlight’. After he became deaf, he continued to compose great music which was joyful and optimistic.
Beethoven died on March 26, 1827 in Vienna after he caught pneumonia. More than 10,000 people came to his funeral. Beethoven was the first composer who used music to express deep feelings and ideas, such as his belief in freedom and heroism. Even today he is, for many people, the greatest composer ever.
6. Ludwig liked playing the piano more than the violin.
1) True 2) False 3) Not stated
7. He published his first composition at a very young age.
1) True 2) False 3) Not stated
8. After he became deaf, he couldn’t compose any music.
1) True 2) False 3) Not stated
9. Beethoven’s music expresses deep emotions.
1) True 2) False 3) Not stated
10. Beethoven died in Vienna after he caught pneumonia.
1) True 2) False 3) Not stated
Раздел 2. ГРАММАТИКА И ЛЕКСИКА.
Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 7-11, так, чтобы они грамматически соответствовали тексту. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 7-11.
7. Madonna is one of the___________ singers in the world. SUCCESSFUL
She___________ with the local church choir at the age of 4. START
My birthday is on the _____of July. SEVEN
I enjoy reading books and ____ poems. WRITE
There were many ____ in the room. CHILD
Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 12-16, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 12-16.
When your___________ corrects a mistake in your TEACH
writing or speaking, think about it and try to see why it’s wrong.
He is a ____ scientist. CREATE
It’s a ____ day today, isn’t it? LOVE
She likes ___. COMFORTABLE
Why do you ____ with your parents? ARGUMENT
17. You have 30 minutes to do the task.
You have received a letter from your English-speaking pen friend Jenny.
I’m very fond of sport. I like to take part in different sport competitions. And what about you? Are you fond of sport? What are the most popular kinds of sport in Russia? What is your favourite kind of sport? |
Write her a letter and answer her 3 questions.
Write 65-100 words. Remember the rules of letter writing.
Вариант №4.
Task 18. You’re going to read the text aloud. You have 1, 5 minutes to read the text silently, and then to read it aloud.
Five years ago my grandparents lived in the village of Smalville in Florida. We visited them every summer. Every day we helped with their farm. They didn't have a car, but they had a brown horse and a cart. They also had two cows and a very big bull. I wasn't afraid of him because he was good. He was three years old and was born on the farm. My grandparents had some hens and sheep too and a beautiful dog, Ted, but they didn't have any cats. Near their house there was a river. My grandad swam but I didn't because I was too small. We liked the farm. We were very happy there. Last year my grandparents sold their house and some of their animals and moved to a village near Los Angeles. I am glad they didn't sell their horse or their dog. Last month we visited them. Their new house and village are beautiful. |
Task 19. You are going to give a talk about free time. You will have to start in 5 minutes and speak for not more than 2 minutes.
Remember to say:
whether you have much or little free time;
what you prefer to do in your free time;
how you spend your weekend.
ОТВЕТЫ
ВАРИАНТ 1
E A C D F
2
1
3
2
1
BEST
HELPS
HER
MOST DIFFICULT
BOXES
SCIENTIST
CREATIVE
ONCE
COMPETITION
NOISY
ВАРИАНТ 2
F E D B A
2
1
1
2
3
KNOWS
WARMER
THEM
HIS
IS/WAS PAINTED
EDUCATION
PUNISH
TWICE
DAILY
AFRICAN
ВАРИАНТ 3
D A B F E
1
2
2
3
1
WENT
FIRST
IS/WAS MADE
MOST INTERESTING
HER
FAMOUS
RUSSIAN
TWICE
SOCIABLE
PHOTOGRAPHER
ВАРИАНТ 4
D E F A B
3
3
2
1
1
MOST SUCCUSSFUL
STARTED
SEVENTH
WRITING
CHILDREN
TEACHER
CREATIVE
LOVELY
COMFORT
ARGUE