Класс 5. Урок
Тема урока: Правила безопасности дома.
Практические задачи: Подать и активизировать лексику темы. Организовать чтение текста с полным пониманием прочитанного.
Образовательные задачи: расширять филологический кругозор учеников: учить учеников наблюдать за лексическими явлениями английского языка, замечать их отличия от родного языка; приобщать учеников к диалогу культур – англоязычной и родной; расширять общий кругозор учеников.
Развивающие задачи: развивать коммуникативные навыки учеников; развивать навыки чтения; развивать умение работать самостоятельно; развивать долговременную слуховую и зрительную память.
Воспитательные задачи: воспитывать осознание важности правильного поведения при работе в паре, группе.
Планируемые результаты
Предметные: овладевать навыками чтения, уметь делать выписки из текста и составлять на их основе краткую инструкцию.
Личностные УУД: развитие стремления не совершать поступки, угрожающие собственному здоровью и безопасности.
Метапредметные:
Коммуникативные УУД: проявлять готовность и способность к осуществлению общения на английском языке. Устанавливать рабочие отношения, эффективно сотрудничать, способствовать продуктивной кооперации.
Регулятивные УУД: самостоятельно ставить цели, планировать пути их достижения, выбирать наиболее эффективные способы решения учебных и познавательных задач. Осуществлять регулятивные действия самонаблюдения, самоконтроля и самооценки в процессе коммуникативной деятельности на английском языке.
Познавательные УУД: осознано строить свое высказывание в соответствии с поставленной коммуникативной задачей, выделять и фиксировать нужную информацию.
Оборудование: учебник, раздаточный материал.
Тип урока: урок формирования язык речевых навыков.
Сценарий урока
1.Подготовка к восприятию иноязычной речи.
1)Приветствие.
Т: Good afternoon, children! How are you? Who’s absent today?
2)Проверка домашнего задания.
C.102, упр.2. Ученики рассказывают выученные диалоги.
3)Сообщение темы и задач урока.
Обсудить с учащимися, что такое PSHE (Personal Social Health Education) и какому предмету в школе соответствует (ОБЖ). Обратить внимание на заголовок текста, о чем, по их мнению, будет идти речь в тексте.
4)Введение в иноязычную атмосферу.
Т: First of all, let’s remember which rooms we have in our flats and houses. Ok, it was nice. One of the you named a kitchen, that is good. Now let’s remember the furniture and appliances in the kitchen. If you want to answer – please raise your hand. (Слайды 2-9) Well done, it was good. Now let’s look at the screen. Here is a picture. Let’s discuss this picture. Please, give full answers. (Слайд 10) How many people are in the picture? (There are 3 people) Are there any animals? (Yes, there is a cat) What’s the cat doing? (Cat is playing with a ball) Is it OK? What’s the girl doing? (She’s looking at the saucepan) Where is the saucepan? (It is on the cooker) Is it cold? (No, it is hot) Is it Ok to look at the hot saucepan? Is it Ok to touch it? Why? (It’s DANGEROUS!) Let’s look at the boy. What’s he doing? Should the little children touch the socket? Why? (It’s DANGEROUS!) Yes, girls and boys, you are absolutely right.
5)Постановка цели урока, учебной проблемы. Мотивация к учебной деятельности.
Т: So, what shall we discuss today? What is the topic of our lesson? (Слайд 11) (Danger in the kitchen.) Why should we know what kind of danger could be in the kitchen? (To be safe in the kitchen.) And what should we know to be safe in the kitchen? (Rules.) Well, the topic of our lesson is “Danger! Keep out!” And the aim of the lesson is to know the rules of safety in the kitchen. (Слайд 12)
2.Основная часть урока.
1)Повторение и активизация лексического материала.
С.103, упр.1. Освоение изученного лексико-грамматического материала в новых ситуациях. Организовать беседу о том, какие опасности могут нас подстерегать на кухне. Дать время выполнить задание и обсудить его в парах, затем обсудить ответы. (Слайд 13)
Т: What can you see in the picture?
Ps: It's a kitchen.
T: There are some rules we should observe in the kitchen. Let’s see if you know these rules. You’ve got the cards and your task is to tick the things which are true for you. For this task you’ve got 1 minute... Those who do it, please raise your hands... Well done, you know these rules.
Ученики высказывают свое мнение, самостоятельно выполняют задание, затем проверяют и обсуждают ответы.
2)Подача текста для чтения.
● С.103, упр.2. Развитие умения прогнозировать содержание текста по иллюстрации. (Слайд 14)
T: As we can see, some people observe these rules, some people don’t. Let’s look at the picture of another kitchen. What’s wrong here? If you have any suggestions – please raise your hand for the answer… Thanks for your ideas. Ok, let’s check your answers. We are going to read and listen to the text… So, what’s wrong at this kitchen? Have we named all dangers?
Предполагаемый ответ: The kitchen is dirty. There is a dog with muddy paws in the kitchen. The fridge door is open. There is raw meat on the same plate as vegetables and fruit in the fridge.
● С.103, упр.3. Развитие умения критически осмысливать ситуацию, освоение в речи глагола will для выражения будущего времени. Учитель читает и объясняет задание. Ученики по очереди называют правила работы на кухне, которые они нарушают, и говорят, как будут исправлять ситуацию.
Предполагаемый ответ: I’ll use different knives to cut different things. I’ll wash fruit and vegetables really well. I’ll always put milk back in the fridge. I’ll always clean the work surfaces before and after I work in the kitchen.
3)Проект.
С.103, упр.4. Развитие умения делать выписки, на основе которых можно составлять небольшой текст-инструкцию. Повторить формообразование и употребление повелительного наклонения. Использовать упр.1 для того, чтобы сформулировать, что следует и чего не следует делать на кухне (dos and don’ts). (Слайд 15)
T: And now let’s make a poster for those who don’t know these rules. But at first, let’s make these rules. You can use your text and phrases from the slide to make your project. Please write what you should do or shouldn’t do in the kitchen to be safe. You’ve got this form with the words DOS and DON’TS and your task is to write the rules in the correct part of your poster. You can use these rules in your poster, after matching verbs and second part of the rule. After you’ll have done your poster, one of the representatives of your team will make a presentation of your work to the class. Is everything clear? You have 10 minutes for this work.
Wash (2) | Different knives for raw meat, for bread and for vegetables. |
Use (4) | The work surfaces well. |
Clean | Fruit and vegetables well. |
Keep | Pets in the kitchen. |
Let | Other food next to raw meat. |
Put | Your hands before you cook |
Leave | Cutting board when chopping ingredients. |
| Sharp knives very carefully |
| Raw meat and milk in the fridge. |
| The kitchen with something on the hot cooker. |
| Metal in the microwave. |
T: Now we are ready to listen to your presentations. Representatives of the teams, please come to the blackboard. Each team should take turns and name one rule. Do not repeat the same rule that previous team has named… Thank you for your presentation and posters. It was very nice! Well done!
Предполагаемый ответ:
Do: Wash your hands before you cook. Use different knives to cut different things. Wash fruit and vegetables really well. Put milk back in the fridge. Keep your hair back with a hair band when cooking. Clean surfaces before and after work.
Don’t: Forget to wash your hands first. Use one knife to chop everything. Let pets into the kitchen. Leave the fridge door open. Keep raw meat with other food. Leave dirty cups and plates in the sink.
3.Заключительная часть урока.
1)Домашнее задание.
С.103, упр.4 – создать проект.
2)Подведение итогов урока.
Т: Let’s finish our lesson up. Please answer our questions:
- can you talk about safety in the kitchen?
- can you make rules about safety in the kitchen?
- did we reach the aim of our lesson?
- what was the most difficult for you?
- what was the most useful and interesting for you?
Now let’s assess your work at the lesson. You can use your cards (very well, good, satisfactory). Let’s assess the lesson. You can use your cards. (Слайд 16) Thanks for your opinions; it is very important for us. Now look at the blackboard, write down your home task in your diaries.
3)Дополнительное задание. (Слайд 17)
Т: Let’s look at the slide. Find all the dangers in this kitchen.