Урок английского языка в 10 классе
Тема урока: “How to make friends”.
Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний.
Вид урока: беседа.
Цели урока: изучить материал по теме «Семья», строить связные предложения и монологическое высказывание в рамках предложенной темы.
Задачи:
активности учащихся и развитие умения слушать и взаимодействовать друг с другом.
Воспитывать чувство любви и уважения к самым близким и дорогим людям.
Планируемый результат:
Предметные умения
Закрепление лексики по теме «Семья».
Совершенствование навыков чтения и аудирования.
Совершенствование навыка строить монологическое высказывание ( используя опоры и без опор)
УУД
Личностные: Уметь выбирать оптимальные формы во взаимоотношениях с одноклассниками.
Коммуникативные: Уметь слушать и воспринимать собеседника. Планирование учебного сотрудничества с учителем и сверстниками — определение цели, функций участников, способов взаимодействия. Учиться ассоциативно мыслить.
Познавательные: Уметь осознанно строить речевое высказывание по образцу, формулировать ответы на вопросы учителя.
-1-
Регулятивные: Самостоятельно формулировать цель учебной деятельности. Уметь планировать свою деятельность в соответствии с целевой установкой.
Моделировать ситуации поведения в классе. Осуществлять самоконтроль и анализировать допущенные ошибки
Ход урока.
Организационный момент. Определение темы, постановка целей и задач урока.
Good afternoon, dear ladies and gentlemen! I’m glad to see you again. How’s life?
OK, then we are beginning our lesson. But before we start I’d like you to listen a song and guess what we are going to speak about. Are you ready to listen? (Звучит аудиозапись песни о дружбе. Учащиеся угадывают тему урока).That’s quite right. We are going to speak about friends and friendship. The topic of our lesson is “How to make friends”.I’d like you to read the poem. ………..
Look at the first slide and try to make your suggestions using words and expressions:
I want to learn more about…
I’ll tell my classmates about…
I’d like my classmates to know about me…
(ответы учеников). The aim of our lesson is to define what is a real friend like and answer the question how and where we can make friends. I’m sure we’ll manage to do it.
Речевая зарядка. What does the word friendship mean? What do you think? Use the expressions on the slide.
Friendship means …………….for me.
In my point of view a real friend is…………
I think I’m a good (or bad?) friend because….
Активизация пройденного материала в речи. Совершенствование навыков монологической, диалогической речи. Well, I hope all of you have friends. But how and where can we make friends?(ответы учеников). Look at the blackboard and put down the different ways of
-2-
making friends.
4. Проверка домашнего задания.Well done! Some of the students have prepared a special task at home. They will tell us about the different ways of making friends.
(Обучающиеся слушают сообщения одноклассников с демонстрацией слайдов, задают вопросы).
5. Работа в группах.
You know a lot of different words and expressions about friendship. You work in pairs. I’ll give you a word. Your task is to make a sentence using it.(Ученики составляют предложения с данным словом):
Easygoing, trustworthy, to be fun to be around, to get along with.
OK, I see you did it well. And now remember please, the text from our textbook about Lisa Korolyova and the conversation between Lisa and David. Lisa was worry about her brother Dima. What did David advise her?
(Ответ учеников: He advised Lisa to find friends at the camp). Yes, I agree with you. David also gave Lisa some pieces of advice how to make new friends at the camp. I suggest you to remember all his pieces of advice and create your own ones. Work in groups and put them down on your paper sheets. Then do it on our poster. Well, if you are ready, we can start.
1. Say “hello” to everybody. If you say “hello” to introduce yourself, it can be enough to start a new friendship.
2. Start looking for friends around you and do your best to get to know them.
3.Be sympathetic, friendly, easygoing, trustworthy and be fun to be around.
4. Accept help.
5. Always be yourself.
6. Catch the spirit. Sign up for different activities and take part in activity clubs. Be in the centre of all the events.
7. When in Rome, do as the Romans do.
I ‘d like you to write your own piece of advice. It’s cool! Now we can hang our poster on the wall. If you feel lonely one day, you can read our pieces of advice and may be, it will help you to feel happy again.
-3-
6. Рефлексия.
My ladies and gentlemen, I asked you to find the translation of the word “friend” in different languages of the world. Let’s do it together! (Учащиеся выходят по одному и произносят слово «друг» на разных языках).
I hold in my hands a big blue balloon. Let it symbolize our planet – the Earth. Please stick your tables on it. Fantastic, I think. Now we have friends all over the world. I want to finish our lesson with the song about friendship. Will you sing with me? (Исполняется песня о дружбе).
I’m very pleased with you today. Are you feeling the same? Was anything interesting, useful, exciting at the lesson today? What did you learn? What did you like or dislike and why? Please, say it in two words. (Ответы учеников).
7. Заключительный этап урока. It’s a pity, but our lesson is coming to the end. Thank you and good-bye!
-4-
Муниципальное общеобразовательное бюджетное учреждение
средняя общеобразовтельная школа с. Большой Куганак
муниципального района Стерлитамакский район
Республики Башкортостан
Методическая разработка
урока английского языка в 10 классе по теме:
“How to Make Friends”
Подготовила и провела
учитель английского языка
первой квалификационной категории
Козлова О.Н.
2017 г.
Муниципальное общеобразовательное бюджетное учреждение
средняя общеобразовтельная школа с. Большой Куганак
муниципального района Стерлитамакский район
Республики Башкортостан
Методическая разработка
урока немецкого языка в 9 классе по теме:
“Wir machen einen Reiseplan”
(1- й год обучения)
Подготовила и провела
учитель немецкого языка
первой квалификационной категории
Козлова О.Н.
2017 г.