Тема урока: Национальные костюмы
Задачи урока: формирование навыков использования изученной лексики и грамматики в речи на уровне представления информации об одежде и моде; тренировка произносительных и интонационных умений; развитие познавательных интересов, мышления, внимания и воображения;
развитие речевых способностей (умения восприятия речи на слух, способности к догадке);
воспитание общекультурного и эстетического развития учащихся, познавательного интереса, уважение к культуре своего народа.
Техническое обеспечение урока:
1) Учебник Spotlight 8 (Английский в фокусе)
3) Презентация “Clothes in Russia” (Одежда в России).
Содержание урока
I. Организационный момент.
Учитель приветствует учащихся. Good morning, my students! Glad to see you!
Sit down, please! Well, I see you’re ready for the lesson. That’s fine.
II. Фонетическая зарядка.
В качестве фонетической разминки учитель предлагает назвать виды одежды,. What clothes do you know?
jacket slippers high boots
shirt shorts dressing gown
jumper sweater mittens
T-shirt coat socks
skirt hat jeans
III. Речевая зарядка.
Учитель начинает беседу с вопросов об одежде, затем обращает внимание учащихся на экран, где демонстрируются фотографии русских национальных костюмов, и просит ответить на вопросы
Now look at the screen and answer my questions:
- What kind of clothes would you like to have?
– What would you wear if you lived one or two centuries ago?
– What pieces of local or national clothes come to your mind when you hear the phrase “Russian National costume?”
– Do you like any of them most of all? Have you ever worn any of them?
(Определение темы, постановка учащимися цели и задач урока)
Well, what is the theme of our lesson related to the pictures?
What are you going to do?
IV. Активизация тематической лексики.
1) Учитель предлагает ученикам поработать со схемой русского национального костюма и описать фотографии, представленные на экране.
I’d like you to present all the words as a Word Web: Add some words to all groups: legwear, footwear, headdress, bodywear
V. Проверка домашнего задания.
Учащиеся представляют диалогическую ситуацию выбора одежды для вечеринки.
You are going to a party. You can’t decide what to wear. You ask your friend for help. Act out your dialogue.
VI. Развитие навыков изучающего чтения.
Nowadays, more and more people don’t wear their national clothes, and the clothes look almost the same all over the world. Do you think it is a positive or negative development? Do you prefer Russian folk-wear or a modern style? Do you try to keep up with the latest fashions?
Учитель предлагает учащимся прочитать текст о современной молодежной моде и ответить на вопросы I want you to read the text about teen fashion in Russia and answer some questions:
Why modern teen fashion can shock people?
Is teen fashion in Russia very different from fashion in European countries?
What clothes are the most popular things to wear? Why?
What shoes do most of girls prefer? And you?
Do you agree with the statement “If you want to be modern and follow all trends, you need to have a lot of money”?
VII. Динамическая пауза
Зарядка для глаз.
Let’s have a rest:
Look left, right
Look up, look down
Look around.
Look at your nose
Look at that rose
Close your eyes
Open, wink and smile.
Your eyes are happy again
VIII. Развитие лексических навыков. Групповая работа.
Учащиеся разбиваются на 3 группы, которым дается таблица для выбора необходимой информации и составления предложений (Приложение 2). Через 5 минут представители группы зачитывают составленные предложения о предпочтениях в одежде современной молодежи в России, а другие дополняют по мере необходимости.
Now let’s work in groups. On different occasions people are to be dressed in a particular style. What will you put on if you want to be a part of a group you are going with (to go in for sports or on holidays, to go to a party or to school, etc)? Look at the cards on your desks and make up your sentences.
XI. Домашнее задание. Составить и выучить рассказ об одежде, которую ты предпочитаешь.
Your home task is to tell your classmates about clothes you prefer (10-15 sentences).
XII. Подведение итогов.
At our lesson we’ve talked about clothes and fashion in Russia. We’ve known about Russian national costumes. I think this lesson was very interesting for you. We’ve done a good job today and I thank you for your creative and productive work. So I’d like to point out some of the students (оцениваю). The lesson is over, see you!