Инструкционная карта № 21
на выполнение практического занятия по дисциплине
ОГСЭ.03. Иностранный язык
для обучающихся 2 курса всех специальностей
ТЕМА: № 21 Прошедшее длительное время. Past Continuous Tense.
Цель работы: отработка лексических навыков, навыков диалогической и монологической речи.
В результате выполнения практической работы формируются и закрепляются следующие знания:
– значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и с соответствующими ситуациями общения;
– языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета, перечисленные в разделе «Языковой материал» и обслуживающие ситуации общения в рамках изучаемых тем;
В результате выполнения практической работы формируются следующие умения:
– понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;
– понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию, оценивать важность/новизну информации, определять свое отношение к ней.
Норма времени: 2 часа.
Оснащение рабочего места: англо-русский и русско–английские словари, раздаточный материал (инструкционные карты, словари), комплект инструкционно-технологических карт, посадочные места по количеству обучающихся; рабочее место преподавателя.
Компетенции, умения и навыки, которыми должны овладеть обучающиеся:
ОК4,ОК4,ОК6
Обучающийся должен уметь:
- пользоваться словарями;
- самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь;
- пополнять словарный запас, общаться (устно и письменно) на иностранном языке;
- переводить (со словарем) иностранные тексты.
Литература:
Virginia Evans, Jenny Dooley, Bob Obee, Olga Afanasyeva, Irina Mikheeva Spotlight 10. Student’sbook – M.: Express Publishing, 2012.
Virginia Evans, Jenny Dooley, Bob Obee, Olga Afanasyeva, Irina Mikheeva Spotlight 11. Student’sbook – M.: Express Publishing, 2012.
Ю. Голицынский, Грамматика Сборник упражнений , 7 издание
И.П. Карпова «Английский язык для колледжей»
А.П. Голубев А.П. Коржавый. Учебник английского языка для технических специальностей;2016
ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ СВЕДЕНИЯ
ХОД РАБОТЫ
TASKS
Exercise 1. A group of people were staying in a hotel. One evening the fire alarm rang. Use the words in brackets to make sentences saying what each person was doing at the time.
Example: (Don / have / a bath)......... Don was having a bath………
(Ann / write / a letter in her room) Ann …………………………………….
(George / get / ready to go out) George ……………………………………
(Carol and Dennis / have / dinner) Carol and Dennis ………………………
(Tom / make / a phone call) Tom ……………………………………….......
(Jane and Hilary / watch TV) Jane and Hilary .....…………………………..
(His friends / play cards) His friends ...................…………………………..
(Mrs. White / listen / to the play / on the radio) Mrs. White .……………….
(My wife and I / talk / to you / the other day) My wife and I ……………...
Exercise 2. Make sentences from the words in brackets. Put the verbs into the correct form, past simple or past continuous.
Example: (I / fall / asleep when I / watch / television) - I fell asleep when I was watching television.
(The phone / ring / when I have /a shower) The phone ……………………………
(It / begin / to rain when I / walk / home) ................…………………………….....
(We / see / an accident when we /wait / for the bus) ...………….............................
(Mary / wear / her new dress when I / meet her) ...................…………………..…
(The sick child / sleep when the doctor / come) .........................…………………...
(I / come / into the room when Jill / play / the piano).......……………….................
(It / rain when we / go out)............................................…………………………….
(John / get off / the train while it / go) ………………………………..…………...
(He / have twenty-five accidents while he / learn / to drive)……………………….
(The little boy / fish when he / fall / into the river)…………………………............
Exercise 3. Put the verb into the correct form, past continuous or past simple.
Example: While Jane …. was cooking … (cook) dinner, the phone … rang … (ring).
1) Sam .……… (fall) off the ladder while he ………… (paint) the ceiling. 2) Last night I …………. (read) in bed when suddenly I (hear) a scream. 3) …………... (you/watch) television when I phoned you? 4) Ann ........…... (wait) for me when I ……....... (arrive). 5) I ............... (not/drive) very fast when the accident ........ (happen). 6) I …….. (break) a plate last night. I .………. (do) the washing-up when it ........….. (slip) out of my hand. 7) Tom .………… (take) a photograph of me while I ................(not/look) 8) We ......... (not/go) out because it ..……………(rain). 9) What ........... (you/do) at this time yesterday? 10) I ……………. (see) Carol at the party. She …………… (wear) a really beautiful dress.
Exercise 4. Ask questions to the statements made by a fellow student:
Model: - I called Mary last night. (what; to do)
- What was Mary doing when you phoned her?
1) I heard their voices in the office. (what; to speak about). 2) I met John in the street at three o’clock. (where; to go). 3) I saw Helen when I looked out of the window. (why; to stand there). 4) At seven I came to the Browns’. (what; to do). 5) After dinner I turned on the radio (what; they; to broadcast). 6) I saw them In the department store (what; to buy).
Exercise 5. Say a) what the member of your family were doing when you came home yesterday; b) what your group-mates were doing when you came to the college this morning.
Подведение итогов занятия.
Критерии оценки:
«5» - слова написаны грамотно, допускается одна ошибка
«4» - есть незначительное количество грамматических ошибок (2-3)
«3» - значительное количество грамматических ошибок (5-6)
Анализ проделанной работы
Вопросы для актуализации опорных знаний:
What did you learn today?
What new information have you got?
What are the positive and negative sides of the lesson?
Домашнее задание:
Форма предоставления отчета: письменно в тетради.