Урок № 4 (1с) Класс 9 Дата урока
Тема: Карнавалы.
Цели урока: развитие навыков распознавания и употребления в речи грамматических времён Present Simple, Present Continuous, Present Perfect и Present Perfect Continuous и их значений; развитие навыков распознавания и употребления в речи глаголов состояния (stative verbs) в Present Simple и Present Continuous; развитие навыков распознавания и употребления в речи наречий частотности, устойчивых словосочетаний с do/go/have; развитие умений ознакомительного и поискового чтения; развитие умений диалогической речи (диалог-расспрос) и монологической речи (сообщение).
Оборудование: SB p. 14-15.
Ход урока
1. Greeting and aim.
2. Check on homework –
3. Warming up
4. Упр. 1 с. 14
a) Прочитайте текст письма с классом. Организуйте короткую беседу по содержанию прочитанного (Where is Claire writing from? How long has she been there? What event is she attending? Etc.). Затем учащиеся в процессе фронтальной работы находят форму(ы) глаголов в Present Perfect Continuous в тексте.
Проверьте, запишите форму данного времени на доске (have +been + main verb + ing), учащиеся называют значение этой видовременной формы, соотносят её с переводом на русский язык (танцую – переводится глаголом несовершенного вида в настоящем времени).
b) Далее учащиеся самостоятельно определяют временные формы выделенных в тексте глаголов и соотносят их со значениями, приведёнными в задании. При необходимости они могут обращаться к грамматическому справочнику.
Проверьте ответы, в том числе, с какими временными формами в русском языке соотносятся данные формы при переводе.
Ключи: a) Present Perfect Continuous: I’ve been dancing
b) 1 I’ve been – Present Perfect – an action which started in the past and continues to the present (я нахожусь – наст. вр.);
2 I am having – Present Continuous – a temporary situation (я провожу – наст. вр.);
3 I love – Present Simple (stative verb) – an expression of feeling (мне нравится – наст. вр.);
4 I’ve been dancing – Present Perfect Continuous – an action which started in the past and continues to the present with emphasis on duration (я танцую – наст. вр.);
5 I’ve taken – Present Perfect – an action completed recently (я сделала много снимков – прош. вр.);
6 I’m lying – Present Сontinuous – an action happening now (я лежу – наст. вр.);
7 I’m having – Present Continuous – a fixed arrangement in the near future (я поужинаю – буд. вр.);
8 I’m going back – Present Continuous – a fixed arrangement in the near future (я вернусь – буд. вр.)
5. Упр. 2 с. 14 Учащиеся выполняют задание самостоятельно, обращая особое внимание на выражения-указатели времени, такие «сигналы» временных форм, как every morning, at the moment, already, since и т. д. Проверьте ответы, учащиеся обосновывают свой выбор, называя значение временной формы.
Ключи:
1 A: does the parade start? (Present Simple – for timetables and programmes)
B: starts (Present Simple – for timetables and programmes) are meeting (Present Continuous – for fixed arrangements in the near future)
2 A: looks (stative verb in Present Simple meaning ‘appears’) Is he having (stative verb in Present Continuous meaning ‘is he experiencing’)
B: ’s thinking (stative verb in Present Сontinuous meaning ‘is considering’)
3 A: Have you ever attended (Present Perfect – for actions that happened in the past at an unstated time.)
B: am going (Present Continuous – for fixed arrangements in the near future)
4 A: have you been doing (Present Perfect Сontinuous – for an action which started some time in the past and has a visible result in the present)
B: have been digging (Present Perfect Continuous – for an action which started in the past and continuous up to the present, with emphasis on the duration)
5 A: are you smelling (stative verb in Present Continuous meaning ‘are you sniffing’)
B: smells (stative verb in Present Simple meaning ‘it has a smell’) reminds (stative verb in Present Simple meaning ‘makes me remember’)
6. Упр. 3 с. 14 Для повторения обратитесь к грамматическому справочнику.
Ключи: 1 a) looks (= appears), b) is looking (= is directing her eyes);
2 a) tastes (= has a delicious flavour), b) is tasting (= is testing the flavour of);
3 a) feels (= has the texture of), b) is feeling (= is experiencing);
4 a) thinks (= has the opinion of), b) is thinking (= is considering);
5 a) has (= owns/possess sth), is having (= is holding)
7. Упр. 4 с. 14
Ключи: 1 do you have; 2 do you go; 3 do you go; 4 do you do; 5 do you go; 6 do you go; 7 do you have; 8 do you have; 9 do you do; 10 do you go
Предполагаемый ответ:
A: How often do you go out with friends?
B: I usually go out with my friends at the weekend.
A: How often do you go shopping?
B: I seldom go shopping only when I need something.
A: How often do you do the washing-up?
B: I always do the washing-up, every night after dinner.
A: How often do you go out for a meal?
B: I sometimes go out for a meal to celebrate a special occasion. Etc.
8. Упр. 5 с. 15 В сообщениях после выполнения диалогов учащиеся также интенсивно используют формы Present Perfect и наречия частотности.
Предполагаемый ответ:
a) A: Have you ever slept outdoors?
B: Yes, I have because this summer I went camping. Have you ever been to a fancy dress party?
A: Yes, I have. It was last month.
A: Have you ever stayed up all night?
B: No, I haven’t, but I’ve stayed up quite late. Have you ever played a musical instrument in public?
A: Yes, I have. I’ve played the trumpet in a school play.
A: Have you ever taken part in a parade?
B: Yes, I have as we have one every year in my town. Have you ever danced in the street?
A: No, I haven’t because I don’t know how to dance.
b) Самостоятельные ответы учащихся.
9. Упр. 6 с. 15 Ключи: 2 I’ve been listening to loud music all afternoon.
3 She’s been lying in the sun all day. 4 He’s lost his key.
5 She’s just broken a mirror. 6 He’s seen the film before.
Homework— слова 1D наизусть
Summarizing
Урок № 5 (1с) Класс 9 Дата урока
Тема: Школьные новости.
Цели урока: развитие навыков распознавания и употребления в речи временных форм Present Perfect и Present Perfect Continuous и союзов for/since; развитие компенсаторных умений (использовать в качестве опоры при составлении собственных высказываний ключевые слова и выражения); развитие умений диалогической речи (диалог-расспрос, комбинированный диалог с использованием временных форм Present Tenses); развитие умений изучающего чтения; изучение структуры восклицательных предложений; развитие навыков распознавания и использования в речи восклицательных предложений.
Оборудование: SB p. 14-15.
Ход урока
1. Greeting and aim.
2. Check on homework –
3. Warming up
4. Упр. 7 с. 15 Ключи: 1 haven’t been, since; 2 has been raining, for; 3 has known, for; 4 have been, since; 5 haven’t seen, for; 6 has been reading, since
5. Упр. 8 с. 15
Предполагаемый ответ:
2 A: You look really exhausted! What have you been doing?
B: I’ve been doing my homework.
A: What have you done so far?
B: Well, I’ve already finished the Maths and I’ve written an essay, but I haven’t studied for my test yet.
3 A: You look really dirty! What have you been doing?
B: I’ve been working in the garden.
A: What have you done so far?
B: Well, I’ve already planted some new flowers and I’ve dug up the weeds, but I haven’t cut the grass yet.
6. Упр. 9 с. 15 Учащиеся работают индивидуально, а затем в парах обсуждают свои ответы.
Ключи: 1 ’ve been; 2 is; 3 Have you ever heard; 4 have; 5 have just finished; 6 dresses up; 7 dance;
8 ’ve been looking forward to; 9 ’ve found; 10 starts; 11 is picking me up; 12 ’m feeling
7. Упр. 10 с. 15
Обсудите роль восклицательных предложений в речи (выразить эмоциональное отношение, подчеркнуть что-либо;sentences that emphasise a point). Прочитайте предложения, обращая внимание учащихся на их структуру. Попросите класс называть слова, которые используются для образования восклицательных структур (What, How, Isn’t it), далее перевести предложения на русский язык, соотнося соответствующие структуры.
Ключи: 1 What 2 What 3 How 4 Isn’t it
1. Какая хорошая вечеринка! 2. Какие красивые украшения! 3. Как хорошо он танцует! 4. Какой замечательный праздник!
8. Упр. 11 с. 15 Предполагаемый ответ:
1 What a beautiful new outfit! 2 What a delicious cake!
3 Isn’t she a very pretty girl! 4 How beautifully he sings!
9. Упр. 12 с. 15
Обсудите с учащимися задание и образец, убедитесь в понимании. Затем организуйте работу в парах, используя в диалогах временные формы Present Tenses с данными маркерами времени, а также освоенные восклицательные структуры. Прослушайте несколько диалогов всем классом, обсудите.
Предполагаемый ответ:
A: We are building a gym at the moment.
B: Oh, that’s great! We’ve had a gym since 1986 but it’s quite old so we’re renovating it now.
A: Fantastic! We’ve also been preparing for the school birthday festival all week.
B: That sounds fun. We’ve already had our school dance.
A: Great. We’re having a band concert next week.
B: We’ve been having band concerts for many years, so this year we’ve decided to have an orchestra performance. Etc.
Homework—Ex 5 p 17 письменно