СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Простые и сложные словосочетания.

Нажмите, чтобы узнать подробности

Урок повторения правил образования глагольных, именных, наречных словосочетаний, изученные способы связи (согласование, управление примыкание), ознакомить учащихся с другими видами словосочетаний; учить отличать свободные словосочетания, сложные слова и фразеологические единицы.

Просмотр содержимого документа
«Простые и сложные словосочетания.»

8-сыныф, Абкиримова Л.Д.

Тема: Простые и сложные словосочетания.

Тип урока: комбинированный

Цели и задачи: 

1) Повторять правила образования глагольных, именных, наречных словосочетаний, изученные способы связи (согласование, управление примыкание), ознакомить учащихся с другими видами словосочетаний; учить отличать свободные словосочетания, сложные слова и фразеологические единицы. 2) расширять словарный запас; формировать культуру речи учащихся; развивать коммуникативные способности; 3) прививать интерес и любовь к родному языку.

Универсальные учебные достижения:

 Предметные: определять вид словосочетаний и способ их связи; отличать свободные словосочетания от фразеологических словосочетаний и сложных слов. 

Личностные: учебно-познавательный интерес к новому учебному материалу и способам решения новой задачи, развитие навыков сотрудничества со сверстниками. 

Коммуникативные: слушать и слышать друг друга; выражать свои мысли.

 Регулятивные: самостоятельно выделять и формулировать познавательную цепь; искать и выделять необходимую информацию. 

Познавательные: объяснять языковые связи и отношения.

Оборудование: учебник, карточки.



Дерснинъ кетишаты.

1.Тешкилий къысым.

2.Невбетчининъ рапорты

-Бугунь айнынъ къайсы куню?

-Афтанынъ насыл куню?

-Бугунь ким невбетчи?

-Дерсте ким ёкъ?

3. Дерснинъ мевзуны ве макъсадыны бельгилев.

Тахтада эки сыра сёз бирикмелер язылгъан. Талебелер оларны окъуп, насыл мевзу олгъаныны тайинлелер. Сонъра дерсте япыладжакъ ишлерине план тизелер.



4. Кечкен мевзуны текрарлав



Тахтадаки джумлелерден сёз бирикмелерни сечинъиз:

Анам къокъулы кобетени донатылгъан софрагъа къойды.



Амма ондан эвель келинъиз сёз бирикмелер акъкъында огренген малюматымызны хатырлайыкъ.

1) Сёз бирикмелерни ве джумлелерни грамматиканынъ насыл болюги огрене?

2) Сёз бирикмелернинъ насыл 3 чешити бар?

3) Исмий сёз бирикмелерде баш сёз насыл сёз чешитлеринен ифаделенир? (исим, сыфат, сайы, замир)

4) Филь сёз бирикмелерде баш сёз ерине насыл сёз чешитлери олур? (фииль)

5) Зарф сёз бирикмелеринде баш сёз ненен ифаделене? (зарф)

6) Эгер де баш сёз табийсёзнен эм шахысча, эм сайыджа уйгъунлашса, бойле багъына не дерлер?

7) Эгер де баш сёз табий сёзни белли бир келиште кельмесини талап этсе, бойле багъ насыл сайылыр?

8) Сёз бирикмедеки сёзлер тек мананен бирлешсе, насыл багъ усулы сайылыр.

МУСТАКЪИЛЬ ИШ.

Талебелернинъ алгъан бильгилерни тешкермек ичюн, оджа оларгъа мустакъиль вазифе бере: сёз бирикмелерни талиль этинъиз, джумледен сёз бирикмелерни сечип язынъыз.



II Янъы мевзуны анълатув:

Оджа талебелерге сёз бирикмелернинъ сыра багъыны такъдим эте.

- Тахтадаки сёз бирикмелерге бакъынъыз:

Башына чыкъмакъ, башы агъыра, баш къафасы.

Бу сёз бирикмелерни талиль этинъиз. Къайсыларны талиль этмеге къыйын?

Сербест сёз бирикмелердеки синтактик багъ ачыкъ-айдын сезилир. Муреккеп сёзлерни сёзлерде ве фразеологик сёз бирикмелерде баш ве табий сёз олмаз ве суаль къоюлмаз:

Имза чекмек, юз йигирми беш.



III Дерсни пекитюв.

Карточка боюнджа мешгъулиетни беджерюв.

Ашагъыда берильген бирикмелерни учьке болип язынъыз: 1) фразеологик бирикмелер; 2) муреккеп сёзлер; 3) сёз бирикмелери.

Янълышыны чыкъармакъ, фият кесмек, сёз кесмек, кягъытны кесмек, кесип чыкъармакъ, сол аякътан турмакъ, саба турмакъ, яза турмакъ, козю агъыртмакъ, козьден кечирмек, козь бебеги, фаркъына бармакъ, мусафирликке бармакъ, етип бармакъ, бири-бирине бармакъ, тавшан юрекли, юреги агъыра, юрек дамары, чекип чыкъардым, фесат чыкъарды, эвден чыкъарды.



3) Балалар сёз бирикмелер мевзусыны пекитмек макъсадынен оюн ойнайлар. Балаларнынъ васифеси – сёз бирикмелеринъ чешитини айтып, баллар къазанмакъ.



IV. Дерсни умумийлештирюв.

Эв иши.

1. Берильген сёз бирикмелерининъ адий ве муреккеп чешитлери бири-биринден айырынъыз. Олар насыл багь васталары ярдым нен тизильгенини анълатынъыз.



Джедвельге къоюлмагъан дерc; эрылгъан ачкъанда; атеш сынавындан кечип; атеш башында; бизим несилимиз; эвлят асретлиги; сакъланып къалгьан мектюплер; ильки адым; унутылмайджакъ куньлер; пенджереге бакъа; сербест динълейиджи; чечек байрамы; къойсуз чобан; туфанда къалгьан къой сюрюси; далгъасыз денъиз; китаптан таптыкъ; сонъки гедже; къартлыкъ белясы.



Рефлексия

Бугунь бизде ким яхшы чалышты? Ким фааль эди?

Ким дерснен меракъланды? Озюнъизге насыл баа къоярсынъыз?

Дерснинъ сонъунда кейфинъиз насыл?



ИЛЯВЕ

Мустакъиль иш

  1. Берильген сёз бирикмелерни талиль этинъиз:

узакъ ерлер ____________________________________________

тез чалышмакъ _________________________________________

факъыр чобан __________________________________________

эр кестен чокъ _________________________________________

баланынъ топу _________________________________________

адамларнынъ бири ______________________________________

балаларнынъ эписи _____________________________________

пек дюльбер ___________________________________________

алтын саат _____________________________________________

мектепке кельди ________________________________________

2Джумлелерден сёз бирикмелерни сечип язынъыз:

А) Геми саиби баланынъ сёзюне эмиет бермей.

______________________________________________________________________________________________________________

Б) Серин танъ ели кишининъ юзюни охшай.

______________________________________________________________________________________________________________

В) Аязлы аджджы ель бузлу ерден къар обаларыны уфуре.

______________________________________________________________________________________________________________



богъаз кер-мек

козь-ден чыкъ-макъ

кокюс кечир-мек

юрек-лерге тий-мей

гузель бетли

ёлдан кетмек

бурун сокъ-макъ

баш язысы

ёлуны кесмек

ер сарма-шы-гъы

бурун ши-шир-мек

неба-тат илими

чанъ чечек

шер-бет оту

джума эртеси

теда-вий олун-дым

кок юзюн-де

акъыл-дан тай-макъ

имза чеке

одагъа кирген къар-тий

тез кийин-ди

эски дивар-лар

ме-ракъ-лы икяе

сувукъ къыш












































Скачать

Рекомендуем курсы ПК и ППК для учителей

Вебинар для учителей

Свидетельство об участии БЕСПЛАТНО!