Конспект открытого урока по английскому языку в 5 классе в рамках школьного конкурса педагогического мастерства
Конспект открытого урока на тему: «Что мы знаем о Лондоне?» в рамках школьного конкурса педагогического мастерства в номинации «Урок с компьютером»
Автор: Николаенко Галина Петровна, МАОУ СОШ №12 г. Томска, учитель английского языка
Данный конспект открытого урока может быть полезен педагогам, преподающим английский язык в среднем звене обучения и изучающим лексическую тему: «Лондон». В данном случае открытый урок проводился в 5 классе, возраст детей 11 – 12 лет. В данном открытом уроке использовано много наглядного материала.
Цель: познакомить учащихся с достопримечательностями Лондона, развить умения в 4 видах речевой деятельности
Задачи: ознакомить с произношением названий достопримечательностей, выполнить заданий на аудирование, чтение интересных фактов о Лондоне, чтение и работа по тексту «Places of interest in London», повторение грамматических времен Present Simple, Present Continuous, выполнить упражнения в тетради, выполнить лексические, орфографические упражнения в тетради на печатной основе
Формы: заочная экскурсия по Лондону
Приемы: аудирование, чтение, письмо, говорение
Тип урока: комбинированный с использованием ИКТ
Оборудование: ИКТ, проектор, доска, учебники, тетради
Ход урока:
Организационный момент
Good morning, children! Who is on duty today? What is your name? How old are you? Who is absent today? What date is it today? Is it winter today? Is it cold today?
Фонетическая зарядка
London bridge is falling down,
Falling down, falling down,
London bridge is falling down,
My fair lady…
What will we speak about? What places of interest do you know in London? Pronounce the names of places correctly:
Trafalgar Square, The Tower of London, The Houses of Parliament, Big Ben, Westminster Abbey, The Bloody Tower, The White House, Tower Bridge, Buckingham Palace (сопровождение иллюстративным материалом)
Проверка домашнего задания.
Answer the following questions:
What can Englishmen hear every hour?
What Tower has a history of blood?
Who is the head of Great Britain?
What is the name of the Queen of Great Britain?
In what Palace does the Queen stay in London?
Введение в тему урока:
There are many towns and cities in our in our world. London is one of the most beautiful and interesting cities of the world. London is the city of contrasts. When you are in London you see the past in the present and the present in the past. (Речь учителя сопровождается просмотром наглядного материала).
Аудирование (задание по учебнику).
Listening. Tb. P. 69 ex. 26. Listen to the recording. You will listen to some facts about London. Complete the following sentences:
1. It is d ___________ from other European c________.
2. There are many p ______________ to visit: m________,art g ________, theatres….
3. Oh, yesterday I saw the Houses of Parliament, heard the v___________ of Big Ben, visited the famous T__________.
4. The c ______ of all British Kings and Queens t___ p ____ there.
Check yourself:
different, capitals
places, museums, galleries
voice, Tower
coronation, take, place
6 Reading. Read the information about London. Did you know it before?
Cars drive on the left in London. Some underground trains go without a train driver (with an electronic system) If you want to drive to the centre of the city, you have to pay. Therefore there aren`t traffic jams. All common buses are double – decker buses. There is London not only in Great Britain, but also there are 8 towns in the USA, 1 in Canada and 1 in the state Kiribati called this name.
Read the text “Places of interest” and make thin and thick questions. Fill the table (применение технологии РКМЧП, приема «Толстые и тонкие вопросы», авторы технологии – американские преподаватели Дженни Л. Стил, Кертис С. Мередит, Чарльз Темпл и Скотт Уолтер):
Thin questions | Thick questions |
What clock does stand near the Houses of Parliament? | What legend do we know about the Westminster Abbey? |
Where does the funeral service for Diana take place? | Why are the men and women of the Houses of Parliament the voice of the British people? |
8. Активизация изученных ранее грамматических времен.
Read and say what tense is used here:
London bridge is falling down,
Falling down, falling down,
London bridge is falling down,
My fair lady….
Remember the usage, formation of the Present Simple and the Present Continuous
9. Выполнение письменных грамматических упражнений:
1. Tourists __________the Tower of London at the moment (visit)
2.You ______ Big Ben every hour (hear)
3. He ______a car in the centre of London now (drive)
4. The King and the Queen of Britain _________in the Tower of London (not, live)
5.The Queen _______in Buckingham Palace (stay)
6. Hello, Jack! It is very noisy. I ___________ by underground train at the moment. I`ll phone you later (go)
Check yourself:
1. are visiting
2. hear
3. is driving
4. don`t live
5. stays
6. am going
10. Выполнение устных упражнений по учебнику: p.66 ex. 17,18
11. Выполнение письменных упражнений по рабочей тетради: p.28 ex. 1,3
Ex.1 1) mixture 2) capital 3) building 4) city 5) guide 6) tourist 7)gallery
Ex.3 1) information 2)museum 3)building 4) weekend 5) famous 6)favourite
12. Подведение итогов урока.
What do we know about London? Finish the sentences in English. “I know about London that ….”
13. Домашнее задание: Wb. P. 28 ex.2, pronounce the names of places of interest correctly
Wb. P. 28 ex.2: [ei] – information, stadium, [ju:] – museum, stadium, new, future, [æ] – information, stadium, gallery, travel, capital, typical
14. Заключение. The lesson is over. Thank you for your work and attention! Good luck!
Анализ: данный урок отражает применение всех 4 видов речевой деятельности (чтение, говорение, письмо, аудирование), 3 аспекта изучения языка (фонетика, лексика, грамматика), использование принципа наглядности, применение современной технологии, соответствующей ФГОС. Педагог, ученики и конкурсная комиссия получили самые положительные эмоции от данного открытого урока.