План-конспект урока по английскому языку для 8 класса по теме
«Выбор профессии».
(предлагается к учебнику «Английский в фокусе» 8 класс)
Тип урока: повторение и закрепление полученных знаний с использованием информационных технологий.
Цели данного урока:
- совершенствование лексических навыков устной речи по теме «Выбор профессии»;
- активизация ранее изученного лексического материала;
- совершенствование навыков чтения с извлечением искомой информации, логического мышления;
- развитие самостоятельности при выполнении заданий и приобщении к культуре изучаемого языка.
Задачи урока:
а) совершенствовать лексические навыки по теме «Выбор профессии»;
б) активизировать изученные речевые образцы;
в) совершенствовать навыки чтения с извлечением искомой информации.
а) развивать иноязычную языковую компетенцию (способность учащихся использовать полученную информацию в различных ситуациях);
б) развивать кругозор учащихся в области страноведения по теме «Англоязычные страны»;
в) активизировать навыки монологической и диалогической речи.
а) способствовать развитию интереса к культуре англоговорящих стран;
б) воспитывать уважительное отношение к стране изучаемого языка;
в) развивать умение работать в сотрудничестве.
Оборудование: УМК, доска, мультимедийное оборудование, карточки.
ХОД УРОКА.
Организационный момент. Сообщение целей и задач урока.
Teacher: Today we are going to talk about the world of professions. You will do some lexical exercises to improve your speech. At the end of our lesson I will help you to choose the profession suitable for you. It will help you to write the composition "My future profession".
Фонетическая зарядка.
На доске - слова, учащиеся тренируются в чтении сущ. и прилагательных.
Teacher: Let's do a phonetic drill first. Look at the blackboard and read the words which end with suffixes:
Nouns: physicians; physicist, photographer, programmer, manager, cashier, teacher, designer, bus driver; conductor, tailor; accountant.
Adjectives: practical; communicative, creative; artistic; helpful; sociable.
Речевая разминка.
Teacher: First of all, I'd like to remind you of the difference between the words: profession, job and occupation.
Profession - a job that needs a special education and training. Study the combination: by profession/ choose sth as a profession. /What's your mother by profession? Will you choose law as a profession?/
Job - the regular paid work that you do for an employer. / Did you work a holiday job this summer?/
Occupation - a job or profession. What's your mother's occupation?
Work - to do the job that you are paid for./ What company does your father work for?/
Ученики тренируются в употреблении данных словосочетаний, выполняя опросно-ответные упражнения.
Teacher: Now answer the questions.
1/ What is your mother by profession?
2/ What is your father by profession?
3/ What company does your father (mother) work for?
4/ What profession will you choose?
Introduction Conversation
1/ What do you want to be when you grow up?
2/ What is important in choosing the profession? Do you want to have a well-paid or low-paid but interesting profession?
3/ What professional field can you work?
4/ What subjects are you good at?
Форма работы фронтальная.
Активизация использованной лексики. Игра «Угадай профессию».
Teacher: Now it's time for guessing-game " What profession is it?". I'll describe you a profession and you will give me the word.
Упражнение 1. На доске записаны названия ряда профессий. Учитель описывает их, а учащимся предлагается угадать о какой профессии идёт речь. Вариантыописаний.
1/ someone who can count well and keeps the money records of a business;
2/ who designs clothes;3/....who writes computer programs;
4/....who stands in front of the group of musicians or singers and directs their playing or singing;5/...who gets cash or pays out money in a shop:
6/....who changes spoken words from one language to another;
7/...whose job is to manage a company.Далееучащиесясамидаютописаниепрофессий. Заданиебылоприготовленоучащимисядома.Упражнение 2. Give your definition of professions: teacher, driver, musician, singer, photographer
Отработка и закрепление лексики по теме.
Актуализация приёмов дифференциации сущ. ( названия профессий) и прилагательных ( характеристики) в письменной и устной речи.
Teacher: Now it's time to do your lexical exercises. Please, take your papers.
Exercise 1. Слайдом на экран учитель выводит фотографии ряда профессий и предлагает учащимся поделить их на группы (см. таблицу):
Prestigiousjobs | Notprestigiousjobs |
Well-paid | Low-paid |
Up-to-date | Out-of-date |
Rare | Widespread |
Intellectual | Manual |
Exercise 2.Look at the traits of characters and name 2 or 3 professions in which they are necessary to use: strength, responsibility, reliability, creativity, observation, patience, common sense, logical mind, kindness.
Work in pairs. Which characteristics are necessary for people of these professions.( приводятсяразличныевариантыпрофессий). Make up sentences.
Exercise 3. Look at the screen. You know that there are some professional fields: Science, Law, Architecture, Environmental science, Agriculture and Forestry, Journalism, Library and Information science, Computer science and so on.
Match the fields on the left with the traits on the right.
1. Technical a/ imaginative, artistic, loving, big hearted
2. Art b/ practical, active, energetic, organized
3. Humanities с/ logical, rational, fast-thinking, cool-headed
4. Working class-profession d/expressive, observant
5. Service e/ helpful, communicative, reliable
Exercise 4. Look at the ex…. and say what are the traits of your character? And write down your results to make a home essay.
Формаработыфронтальная.
Аудирование.
Teacher. Now we are going to listen to how these people describe their every day duties. Look at the screen and say what are the professions of these people.
Ученики смотрят на экран, прослушивают сообщение о профессии и называют её.
Teacher: What do they do every day? ( ученики описывают их профессиональные каждодневные обязанности).
Форма работы индивидуальная.
Развитие навыков чтения и письма с последующей отработкой их в речи.
Teacher: You know how difficult it is to choose a profession. Your traits and abilities are very important here. Work in pairs asking questions and giving answers. On the blackboard you see the plan and you can use it. Then write your answers in your exercise-book.
Формаработыпарная.
9.Подведение итогов. Рефлексия.
Учитель просит учащихся высказать свое мнение об этапах урока, указать на возникшие трудности, подводит итоги урока, дает оценку работы учеников на уроке, стимулирует дальнейшую работу. Обучающиеся говорят, что нового они узнали на уроке. Выставляются оценки.