Настоящее календарно-тематическое планирование по английскому языку для 10 класса разработано согласно Государственному общеобразовательному стандарту среднего образования (начального, основного среднего, общего среднего образования), утвержденному постановлением Правительства Республики Казахстан от 23 августа 2012 № 1080 и на основе Учебной программы Национальной Академии Образования им. Ы.Алтынсарина, утвержденной приказом Министра образования и науки Республики Казахстан №115 от 3 апреля 2013 года, зарегистрированной в Министерстве юстиции Республики Казахстан №8424 от 10 апреля 2013 года,
Курс иностранного языка с естественно-математическим направлением строится на основе знаний, навыков и умений, приобретенных учащимися не только в базовом образовании по иностранному языку, но и по другим предметам.
Ориентация на содержание программ предметов естественно-математического цикла, определение точек соприкосновения этих предметов с иностранным языком, а также учет интересов и потребностей учащихся способствует актуализации данного курса, повышению значения иностранного языка в общем образовании школьников.
Речевая тематика, тексты, технологии обучения естественно-математического направления формируют у учащихся общее представление о том, как используются материалы по биологии, математике, химии, экологии и т.д. в странах изучаемого языка, знакомят с известными представителями мировой науки, вызывают интерес к этому направлению и тем самым создают необходимую основу для дальнейшего изучения иностранного языка в целях использования его в будущей профессиональной деятельности.
К завершению обучения в старшей школе планируется достижение учащимися уровня B 1.
2) совершенствование коммуникативной компетенции посредством обогащения словарного запаса на основе текстового материала профильной направленности;
3) повышение мотивации к изучению иностранного языка, с учетом потребности в практическом
4) воспитание патриотического отношения к своей Родине, к своему народу и толерантного отношения к представителям другой культуры;
5) воспитание этики межличностных отношений в семье, в школе и т.д.
1) соблюдать принцип преемственности и последовательности изученного материала за курс основной школы;
2) развивать и совершенствовать навыки и умения использовать языковой материал для решения
4) научить учащихся извлекать, анализировать, обобщать и классифицировать профессионально
5) развивать способность воспринимать на слух иноязычную речь, понимать основное содержание
аутентичных аудио-, видеотекстов разных жанров, выражать свое отношение к услышанному/увиденному;
6) развивать умение читать и понимать содержание аутентичных текстов разных стилей, выражать свое мнение к прочитанному;
7) совершенствовать навыки ведения личной, деловой переписки, составлять резюме, писать эссе на
8) формировать навыки выполнения тестовых заданий, приближенных к требованиям одных
9) развивать умение использовать социокультурный материал при общении со сверстниками, учителем, носителем языка;
10) приобщать учащихся к самостоятельной работе с использованием современных информационных технологий, самоконтролю и самооценке.
В указанное количество часов входят уроки для стартового, промежуточного, итогового контроля, уроки выполнения творческих заданий.
Результаты обучения представлены в Требованиях к уровню подготовки обучающихся и задают систему итоговых результатов обучения, достижение которых является обязательным условием положительной аттестации ученика за курс основной школы.
1) основные значения изученных лексических единиц (слов, словосочетаний) в объеме 150 слов, основные способы словообразования (аффиксация, словосложение, конверсия), сложные слова;
4) признаки изученных грамматических явлений (видо-временные формы глаголов активного и пассивного залога;
14) основные нормы речевого этикета (реплики-клише, наиболее распространенная оценочная лексика), принятые в стране изучаемого языка.
1) сообщать сведения о своей стране и стране изучаемого языка, о своих интересах и увлечениях, о выборе будущей профессии;
2) высказывать свое отношение к актуальным вопросам в рамках изученных речевых тем;
3) описывать события/явления, передавать основное содержание, прочитанного или услышанного в объеме 12-14 реплик;
5) понимать основное содержание аутентичных прагматических текстов и выделять для себя значимую информацию;
6) уметь заполнять таблицы, диаграммы, схемы, пропуски в предложениях, используя прослушанную информацию;
7) понимать основное содержание аутентичных текстов, относящихся к разным коммуникативным типам речи (сообщение/рассказ), уметь определить тему текста, выделить главные и второстепенные факты в тексте (время звучания текста до 3 минут, количество предъявлений - 2 раза);
8) понимать основное содержание аутентичных текстов (определять тему, выделять основную мысль, выделять главные факты и устанавливать их логическую последовательность);
11) предсказывать или предугадывать возможное содержание текста по заглавию или по отрывкам текста, выстраивать логический ход событий, передать основное содержание прочитанного;
15) писать эссе на заданную тему в объеме 120-130 слов.
Личностные результаты. Учащиеся 10 класса должны показывать:
6) бережное отношение к имуществу (к школьной мебели, школьным принадлежностям, одежде, предметам обихода);
7) соблюдение здорового образа жизни и навыки сохранения своей безопасности и безопасности окружающих людей.
1) полученные знания, умения и навыки в повседневной жизни и в будущей профессиональной деятельности;
3) навыки монологической и диалогической речи в различных коммуникативных ситуациях;
4) методы познания, проектирования, конструирования и исследования в творческой деятельности (олимпиады, научные проекты, презентации);
5) методы анализа и синтеза при работе с научной информацией.
№ | Date | № | Theme | Grammar | Vocabulary | Home task |
|
TRAVELLING AND TOURISM (9 hours) |
1 | | 1 | Diagnostic test | Write about Summer holidays p.10 |
2 | | 2 | Central Asia Trips | Past Simple Past Continuous | Beach, adventures, safari, delays, farm stay, queue, route, terminal, passenger, airsick, airlines, education, transportation, foreigner, museum | Answer the questions ex.6 p.12 |
3 | | 3 | Airports of London | Questions with past tenses | Countryside, valley, destination, splendid, symbol | Correct mistakes ex.16 p.15 |
4 | | 4 | Adventure Holidays in RK | Present Prefect | Contribute, adventurer, journey, land, cross, | ex. 10 p.19 Complete the sentences |
5 | | 5 | Places to visit in RK | Present Perfect Continuous | Tour, mass tourism, trip, expedition, canoeing, hiking | ex. 15 p.21 Chose the correct form |
6 | | 6 | Transport of London | Future Continuous | Wheeled vehicles, taximeter, license, desolate, vast | Do ex. 10 p. 27 write 5 sentences |
7 | | 7 | Types of Volcanoes | Future Perfect | Crater, lava, active, dormant, extinct, erupt, explode | ex.8 p.29 Put in the missing verbs |
8 | | 8 | Different countries Different Climates | Indirect Speech | Pour, local, Tent, forecast, storm, rainproof, border, pollution | ex. 20 p. 33 Write the sentences |
9 | | 9 | Ballooning for Fun | Questions with Past Tenses | Ballooning, currents, aeronauts, certificate, stream | Ex. 16 p. 41 answer the questions |
| | HEALTH (4 hours) |
1 | | 10 | Memory Health Freak | Countable/ Uncountable nouns | Germ, eyesight, seed, sunflower, harm, mind, hurt, avoid, oxygen, rush, raw, insist, dumb-bell, accept, pick up succeed, quarrel, solve | Ex. 22 p. 56 complete the sentences |
2 | | 11 | Why is Sleep Important? | Gerund Participle | Insomniac, minor, intention, injury, estimate, physician, indicate, strained, irritation, common, concentrate, prevent, decline, moan | Use the correct form ex.12 p. 60 |
3 | | 12 | Health habits and Sport | Participle | Obesity, chaotic, skip, promote, cough, ban, persuade, warn, collapse, exhaustion, obsession, damage, afford, fortnight, familiar, watchman | Change the words ex. 13 p. 64 |
4 | | 13 | Food for Thought | Infinitive | Precise, resist, waistline, apart, delicacy, rare, squid, urchin, snail, tribe, tarantula, seaweed, eel, octopus | ex.13 p.67 Use Infinitives or – ing form |
1 | | ECOLOGY (5 hours) |
14 | The Ecological Association “Tabigat”. | Modal verbs May, Can | Association, award, achievement, solve, sewage, trash-combustion, saw, urgent, process, crucial, nursery-garden, endanger, safety, propose, share, desert, recourses, deposit, gas, rename, reservoir, census, annual, urban, rural, ethic, reserve, plain, grain, barley, average, mountainous, wheat, precipitate, humidity, considerable, continental | Write own plan ex. 13 p. 79 |
2 | | 15 | Kazakhstan, its Wildlife and Nature | Modal verbs Have to, Must, Should, Might, Could | Species, reptile, mammal, amphibian, altitude, sanctuary, rescue, feed, welfare, prevention, extinction, falcon, endanger, approximately, cruelty, saxaul, shed, bush, threaten, depend | ex. 22 p. 105 work with the text |
3 | | 16 | The United Kingdom of Great Britain | Article with Geographical names | Remain, expansion, extend, emerge, subjugation, infant, complete, admit, inhabit, superstition, punch, contradictory, spill, belief, omen, trim, destiny, escape, pregnant | ex. 10 p. 110 prepare a project on Ecology |
4 | | 17 | Revision Test | Verb Tenses, Verbals | Vocabulary on Units: Travelling, Health, Ecology | To revise the material on Units 1, 2, 3 |
5 | | 18 | Analysis of Mistakes Made in the Test. Their Corrections | Verb Tenses, Verbals | Vocabulary on Units 1, 2, 3 | To do corrections |
|
INTERNATIONAL PARTNERSHIP (6 hours) |
1 | | 19 | Partnership at the epoch of changes | Modal verbs | Epoch, partnership, diplomat, solid, legal, disbursement, reliable, create, steadily, rapidly, confidence, devote, identify, declare | ex. 14 p. 124 Usage of modal verbs |
2 | | 20 | Cooperation and partnership | Modal verbs Should, Ought to and Had better | Promote, supervise, benefit, handle, finance, assess, client, administer, organize, headquarters, cooperate, run | ex. 17 p. 125 Write a short essay |
3 | | 21 | International Organizations | Modal verbs Should, Ought to | Cooperation, inform, information, jubilee, gratitude, respect, pride, succeed, affection, acknowledge, view | Do ex. 8 p. 131 (e) Write the information |
4 | | 22 | Kazakhstan – Turkey Partnership in the 21 Century | Modal verbs Could, Have done (been), | Brand, beverage, community, joint- venture, non-alcoholic, alcoholic, strive, operate, authorize, distribution, tax, trust, heritage, contribute | Ex. 8 p. 137 Prepare a project |
5 | | 23 | UNDP in RK | Modal verbs Should, Ought to, Could, Have done (been), | Human rights, provide, agreement, official, export, import, donor, empower, access, entrepreneur, destruction, beneficiary, sustained | Write own opinion ex.7 (d) p. 141-142 |
6 | | 24 | Foreign Trade of RK | Modal verbs Need have done (been) | Rubber,, raw, ferrous, non-ferrous, fuel, concentrate, main share, prevailing share, goods, enterprise, decrease, mutual, mineral resources industry | Remember the usage of modal verbs by ex.15 p. 146 |
CANADA (8 hours) |
1 | | 25 | My Image of Canada | Zero Conditional | Occupies, border, stretch, total area, claim, second-largest, northeast, latitudes, longitudes | Ex. 7 p. 152 Use Zero Conditional |
2 | | 26 | Geographical Position of Canada | Comparison of adverbs | Continental climate, average, harsh, total length, prairies, forests, Shield, tundra | Ex. 6 p. 154 Cover the text |
3 | | 27 | Political System of Canada | Word formation | Immigration, rates, reunification, anticipate, residents, recent, urban areas, resettlements, religiously diverse, encompass, range of beliefs | Ex.5 p. 156 Complete the sentences |
4 | | 28 | - Educational System of Canada
| Word formation | Division, Length, Authorities, Pre-university, Post-secondary education, Private schools, Religious schools, Levels in education, Grade structure, Departments | Make a dialogue ex. 8 p. 160 |
5 | | 29 | Main Cities of Canada | Base and strong adjectives | Manufacture, urbanized, transform, petroleum, dominated, developed, mining, resources | Ex. 10 p. 167 complete with adjectives |
6 | | 30 | Famous People of Canada | Base and strong adjectives | Reflect, stunning, dual, alternate, humid, hilarious, diverse, futuristic, thrilled | Ex. 12 p. 167 Prepare a project |
7 | | 31 | Revision Test | Modal Verbs Tenses, Reported Speech | Vocabulary on Units: Partnership and Canada | To revise the material on Units 4,5 |
8 | | 32 | Analysis of Mistakes Made in the Test. Their Corrections | Modal Verbs Tenses, Reported Speech | Vocabulary on Units 4, 5 | To do corrections |
|
HISTORY OF CANADA (12 hours) |
1 | | 33 | The First People in Canada | Prepositions of time Used to … | Archaeological, genetic analyses, human, presence, archeological, cave, Aboriginal societies, permanent settlements, investigations. | Retell the text “The Aboriginal people of Canada” |
2 | | 34 | European Settlements the Early 17th Century | Prepositions of place | Attempt, colonization, briefly, exploration, occurred, seafarer, mariner, establish, outpost | Make questions to the text “The 1st settlements” |
3 | | 35 | English Were Interested in Canada | Prepositions of directions | Claim, prerogative, arrive, establish, extensively, watershed, trade | Make 7 sentences with prepositions |
4 | | 36 | The Seven Years War | Reported Speech in Past | Take place, conflict, involve, powers, affect, historiography, alternatively, combatants, respective, antagonism ally, conclude | Prepare an Essay on the War |
5 | | 37 | - Confederation and Expansion
| Construction such … as | Officially, proclaim, assume, creation, establish, sponsor, construction, transcontinental | Make 10 sentences with the construction as …as |
6 | | 38 | - Early 20th Century
| Reported Questions in Past | Maintain, foreign affairs, substantial role, serve in a War, wounded, join, hardship, liberation | Make up questions for the text “Early 20th century” |
7 | | 39 | - Modern Times
| The 0 Conditional | Economic growth, successive, emergence, adoption, current, implementation, incursion, jurisdiction, negotiations | Prepare a presentation on “Modern Canada” |
8 | | 40 | Government and Politics | The 1st Conditional | Parliamentary, constitutional monarchy, foundation, executive, legislative, judicial branches, sovereign, Commonwealth | Write 5 sentences with If …I will |
9 | | 41 | - Law
| The 2nd Conditional | Constitution, supreme, conventions, Act, affirmed, precedent, amend, Charter, guarantee, basic rights and freedoms, period | Tell about the Situation If I were a President I would… |
10 | | 42 | - Provinces and Territories
| The 3d Conditional | Provinces, territories, regions, social programs, health care, education, welfare. | Present a Political Scheme of Canada |
11 | | 43 | - Olympic Games in Canada
| Mixed conditional | Paralympic, Ceremony, amputee, torch, host, outside, compete, schedule, race, coach, set | Prepare a Presentation on Olympic games |
12 | | 44 | Famous Scientists of English Speaking Countries and RK | I wish … | Versatile quality. physicist, mathematician, astronomer, alchemist, philosopher, contribution, explanation, motion, prove, contribution, optics, introduce | Write an Essay on Kazakh Famous Scientists |
CULTURAL HERITAGE (8 hours) |
1 | | 45 | What is Cultural Heritage? | Should/ shouldn’t | Heritage, archeology, aesthetic culture, historic, property | Write an essay Ex. 11 p. 172 |
2 | | 46 | Types of Heritage | Revision of should/ shouldn’t | Architecture, artifact, intangible, tangible, spiritual | Ex. 12 p. 172 Prepare a project |
3 | | 47 | Cultural Heritage of My Country | Persuasive/ dissuasive phrases | Achievement, authenticity, comparable, legible, outstanding, epic, evidence, folk, significant, ritual. | Ex. 7 p. 175 Choose the best answer |
4 | | 48 | Cultural Sites of the UK | Revision of articles | Construct, gather, grow, icon impressive, mystery, observatory, purpose, sacred, site, temple, symbolize | Complete with articles ex.7 p. 179 |
5 | | 49 | Famous People of the UK | Verbs do and make | Contemporary, demobilize, enlist, master, memory, notably, obtain, poverty, remarkable, rural, scary, slight, vivid, worsen | Ex. 7 p. 184 Prepare an information |
6 | | 50 | Galleries and Museums | Linking words and phrases | Association, donate, found, house, own, revenue, span, strength | Fill the spaces Ex. 6 p. 186 |
7 | | 51 | Revision Test | Persuasive/ dissuasive, Linking phrases | Vocabulary on Units: History of Canada, Cultural Heritage | To revise the material on Units 6,7 |
8 | | 52 | Analysis of Mistakes Made in the Test. Their Corrections | Persuasive/ dissuasive, Linking phrases | Vocabulary on Units 6,7 | To do corrections |
4 term |
WORK (16 hours) |
1 | | 53 | Where can you Work? | Participial Constructions after the verbs of sense perception | Jobs and professions, part time, flexible, unemployment, opportunity, colleague | Make up questions for the text ex.6 p.190 |
2 | | 54 | Jobs Kinds of occupations | Participial constructions | Ability, quality, skill, preference, personality, promotion, labour | Answer the questions ex.8 p.191 |
3 | | 55 | Young people and work | Participial constructions | Service, servant, mistress, terrified, butcher, pray, afford, crash | ex. 11 p.1191-192 correct by the text |
4 | | 56 | Work and money | Participial constructions | Salary, bonus, income, fee, wage, payment, scholarship | Find the meaning of the words in ex.2 p.195 |
5 | | 57 | Types of payment | Construction with an active and passive participles | Overpaid, highly paid, reasonably well, low-paid, underpaid, worst paid | Do ex. 3(c) p. 195-196 using new lexis |
6 | | 58 | Budget | Construction with an active and passive participles | Spending, fares, going out, saving, incomes, entertainments, useless, cheap, earn | Complete the definitions ex. 10 p. 199 |
7 | | 59 | Children at work | Construction with an active and passive participles | Difficult, part-time, kids, help, indoors, outdoors, conditions, responsibility | ex.3 p. 202 Prepare an information |
8 | | 60 | Lost childhood | Construction with an active and passive participles | Haul, toil, pier, tangle, storage, tide, desperately, brutal, abuse, intimidate, grueling, futile | Complete the sentences ex.9 p. 204 |
9 | | 61 | Unemployment | Participial construction with two actions | Redundant, benefit, retirement, redundancy, workable | Answer the questions ex.3 p.205-206 |
10 | | 62 | Skills for professions | Participial construction with two actions | Cooperation, creativity, cultural awareness, flexibility, initiative, motivation | Discuss the questions ex. 9 p. 20 |
11 12 | | 63 | The most important jobs | Comparing constructions with participle and infinitive after the verbs of sense perception | Coal mining, shipbuilding, steel, areas, skills, professional services | Combine sentences ex.12 p.209 |
13 | | 64 | Job hunting | Participial constructions | Communication, driving, organization ability, typing, qualities | Learn the rules from ex.4 p.211 |
14 15 | | 65 | Job center | Participial constructions | Find out, think, be prepared, be early, wear, polite, honest, sell yourself, respond, qualifications. | Answer the questions by the diagram ex.7 p.212 |
16 | | 66 | Revision Test | Conditionals, Verbal Constructions , Modal Verbs Tenses, Reported Speech, Verb Tenses | Vocabulary on Units : Work | To revise the material on Unit 8 |
17 | | 67 | Analysis of Mistakes Made in the Test. Their Corrections | Conditionals, Verbal Constructions , Modal Verbs Tenses, Reported Speech, Verb Tenses | Vocabulary on Unit 8 | To do corrections |
18 | | 68 | Job interview Application Advertisement | Idioms | Suitable, application, interview, career, interviewer, advertisement, media, research, visual, influence, data, communications | Self Grammar Revision p.224 – 250 |