О.В. Афанасьева, И.В. Михеева
Этап урока | Деятельность учителя | Деятельность учащихся |
Организационный момент. Речевая зарядка. | Приветствует учащихся. -Stand up, please! -Good morning, children! I`m glad to see you too. Sit down, please! Let`s begin (start) our lesson! Задает традиционные вопросы для начала урока: Now answer my question.(слайд 1) How are you? What date is it today? What day оf the week is it today? What season is it now? (Today is the first day of the spring) All right, thank you very much Look at the window and say about the weather! What is the weather like today? Is it sunny? (frosty, cloudy, hot, windy, foggy, rainy) | Приветствуют учителя. Good morning|(3 times) to you Good morning|(2 times) We are glad to see you. Отвечают на вопросы учителя. It`s snowy, sunny and warm. Yes, it is. – No, it isn`t. |
Проверка домашнего задания по теме «Погода» | Аудирование Ex. 1 p. 51 (диск 134) Let`s check up your homework! Open your books on page 51 exercise 1. Listen to the speaker and say what weather is in different capital cities. In Rome the weather is sunny and hot. In Glasgow the weather is warm and rainy. In Moscow the weather is snowy and cold, frosty. In Madrid the weather is windy and warm. In Paris it is warm and cloudy. In London it`s cold and foggy. | Слушают и отвечают |
Связь с современностью . 3. Актуализация изученного грамматического материала | Children, who knows of you, what event took place in sports over the world in February of this year? Where did it take place? What motto is the Olimpic games? Who can say? What does it mean? In Latin language it spell so «Citius, Altius, Fortius». Today at the end of lesson we try to translate this motto in English language, because it`s an international language . Is it Ok? (слайд 2) Now let`s light the fire of knowledge in English. Right to light the fire is given the best pupil in English Dubovik Anastasiya. Do you like poems? Do you like English poems? Finish my poems in English. Маленький грибок нашел. Маленький иначе …small. Я нашел большущий гриб А большой иначе … big. Я все новое люблю. Новый по-английски …new. Был когда-то барон молод, А теперь он старый … old. Короткая веревка удерживает бот. Коротенькое слово, читайте … short. Зарос лесом горы склон. Длинный по-английски … long. Читаю книгу я о Пеппи. Довольный и счастливый … happy. Журавлиный летит клин В чистом небе. Чистый … clean. Грязный пол вы подметете? Грязный по-английски … dirty. Как можно одним словом назвать слова, которые вы договаривали? How can name them one word? | не победа, а участие. Зажигают огонь Ученики договаривают строчки по-английски. Прилагательные. |
Формулировка темы и постановка учебной задачи. | Учитель приглашает трех детей разного роста и говорит об их росте по-английски. Nastya is tall. Sasha is taller. Ruslana is the tallest. Как вы думаете, о чем я рассказывала? -Do you understand what I tell about? А можете ли вы сравнить детей или предметы? Что для этого надо? -Can you compare the children or object? What do you need? So what is the topic of our lesson? Right, The Digrees of Comparison (слайд 3) | Сравнивали рост детей. Знать правило. Степени сравнения прилагательных. |
Открытие нового знания. | Look at the screen. Listen to the fairy tale about the Adjective (отдельная презентация «Сказка») Let`s compare (давайте сравним): the mouse is small, the grasshopper is smaller, the ant is the smallest. Translate: мышь маленькая, кузнечик меньше, муравей самый маленький.(слайды 4-5) Let`s compare next slide (давайте сравним): baby elephant is beautiful, the sister elephant is more beautiful, the elder sister elephant is the most beautiful.(слайды 6-7) Как образуют степени сравнения прилагательные? В английском языке различают простые (односложный) и сложные (многосложные) прилагательные;(слайд 8) Простые прилагательные образуют степени сравнения с помощью суффиксов (сравнительная степень — er, превосходная степень — est);(слайды 8,9,10) Особенности образования степеней прилагательных Big –bigger – the biggest (удваивается согласная) Nice – nicer – the nicest (выпадает конечная непроизносимая гласная) Happy – happier – the happiest (конечная y меняется на i) (слайд 10) Сложные прилагательные образуют степени сравнения с помощью специальных слов (сравнительная степень — more, превосходная степень —the most).(слайды 8,11) Еще есть ислючения. Их надо ЗАПОМНИТЬ! good — better — the best хороший — лучше — самый лучший bad — worse — the worst плохой — хуже — самый плохой (слайд 12) | Дети формулируют правило образования степеней сравнения прилагательных. Проговаривают еще несколько прилагательных в трех степенях сравнения, глядя на слайды. |
Первичное закрепление. | В предложениях с прилагательными во второй степени сравнения часто используется слово «than» - «чем», когда сравниваем предметы и людей: (слайд 4 вторая презентация), а в превосходной степени всегда стоит определенный артикль the перед прилагательным Small - ________ - the smallest Big – bigger - ______________ Funny - _______ - __________ _____ - _______ - the happiest _____ - cleverer - __________ Long - _______ - __________ _____ - newer - __________ _____ - _______ - the hottest (слайд 6) | Small - smaller - the smallest Big – bigger – the biggest Funny - funnier- the funniest Happy - happier - the happiest Clever - cleverer - the cleverest Long - longer – the longest New - newer - the newest Hot - hotter - the hottest |
Физминутка | Давайте отдохнём! Мы собираемся размяться. Let`s have a rest! We`re going to warm up. (слайд 13) Stand up, children! Boys hands up! Girls hands up! Boys hands down! Girls hands down! Boys and girls turn around! Girls and boys turn around! Now Nastya come to me and do exercise with your classmates! Head and shoulders, Knees and toes}(2 times) Head and shoulders, Knees and toes}(2 times) My head, my shoulders, My knees, my feet. Head and shoulders, Knees and toes}(2 times) Finish warming up! Sit down, please! | Head and shoulders, Knees and toes}(2 times) Head and shoulders, Knees and toes}(2 times) My head, my shoulders, My knees, my feet. Head and shoulders, Knees and toes}(2 times) |
Включение в систему знаний (закрепление) | Фонетическая зарядка. Repeat after me all together! (слайд 14) Good — better — the best Never have a rest Till good is better And better is the best Работа с учебником Open your books on page 50 exercise 6 Complect the sentence using the digrees of comparison and translate them Who wants to read and translate the sentence? | Читают предложения, образуя степени сравнения, и переводят их. |
Самостоятельная работа с самопроверкой по эталону. | Учащиеся выполняют упражнение в парах. Затем на доске вывешиваются ответы для самопроверки Now complete the sentence in superlative digree. Don`t forget to use the – definite article (слайды 15, 16) Everest is……(high) mountain in the world. A whale is…………(big) animal on our planet. He is the…………(good) student in our class. This is………(interesting) story by Dickens. I am……………(happy) man in the world Find the mistake in the sentences (слайды 17,18) He is the most oldest student in his group. You are taler than me. My car is beter than his. It is one of most beautiful lakes in the world. These flowers are more cheap than those ones Now you can translate the motto of Olimpic games in English language. Who says in what digree of comparison it`s used. On the blackboard the motto: «Fast…, high…, strong….» Let`s finish the motto (слайд 19) | Everest is the highest mountain in the world. A whale is the biggest animal on our planet. He is the best student in our class. This is the most interesting story by Dickens. I am the happiest man in the world He is the(most) oldest student in his group. You are taller than me. My car is better than his. It is one of the most beautiful lakes in the world. These flowers are (more) cheaper than those ones In comparative. В сравнительной степени Ребята добавляют суффикс er |
Рефлексия. 11.Выставление оценок 12.Домашнее задание | Закончите предложения: What do you know in the lesson? What can you do? I know how….., I can ….. translate Digrees of Comparison into Russia do the correct form of the Digrees of Comparison compare different nouns (subject) Я знаю, как… Чтобы сравнить два предмета, нужно… Чтобы сказать, что предмет самый, надо… (слайд 20) Did you like this lesson? Take the smile and show me what mood you have. All right, thank you. (слайд 21) Учитель оценивает работу учащихся, выставляет отметки. Your mark is …..(слайд 22) Nastya, your mark is ….. You are the best pupil Renat, your mark is …. You are the best pupil too Sasha, your mark is ….. You are better pupil Minkail, your mark is … You are good pupil Ruslana, your mark is … You are good pupil Right to finish our olimpiad of knowledge in English and close the fire is given to Mambetov Renat. Let`s go! ( Запись домашнего задания: (слайд 23) Write home task in your daybooks Learn the rule on page 49 Ex. 1-4 p. 95-96 ( w. b.) Solve crossword puzzle Ex. 5, p. 96 The lesson is over, good bye! Thank you for your attention! (слайд 24) | Учащиеся еще раз проговаривают степени сравнения прилагательных. Выучить правило наизусть стр. 49; Упр. 1-4 стр. 95- 96 письменно в РТ. Упр. 5 стр. 96 кроссворд Bye-bye! |