Государственное бюджетное образовательное учреждение средняя школа № 1 им. Г.М. Шубникова
Методическая разработка урока английского языка 5 класс в условиях ФГОС нового поколения
Какой твой любимый праздник?
Подготовлен учителем
английского языка
Рахимовой З.Х.
Байконур
2016
Цели: знакомство с праздниками, популярными в Великобритании и США, умение ориентироваться в обычаях и традициях, связанных с праздниками в Великобритании, США и других странах, умение представлять собственную культуру, находить сходства и различия между традициями и обычаями своей страны и других стран, знакомство с такими фактами культуры,
как Independence Day, Easter, chocolate bunny; расширение сведений о Christmas, Halloween, Thanksgiving Day.
Задачи урока:
учебная — формирование лексических навыков говорения; развитие умения аудировать с целью извлечения конкретной информации, совершенствование грамматических навыков говорения;
развивающая — развитие способности к догадке, по аналогии с родным языком, по картинке), развитие чувства языка, зрительной и слуховой памяти, внимания, воображения, творческих способностей, развитие умения работать с письменным/прослушанным текстом: извлекать необходимую информацию, фиксировать нужную информацию, интерпретировать график, делать выводы;
воспитательная — формирование положительного отношения к фактам культуры других стран, воспитание адекватного отношения к системе ценностей людей другой культуры, осознание своей культуры через контекст культуры англоязычных стран, развитие умения представлять свою культуру, воспитание готовности к коллективному творчеству;
Речевой материал:
лексический — a choice, to choose, an egg, electric,
Eve, fireworks, from … to/till, to hang, to light, a light, a present, pudding,
to raise, traditional, to wrap;
грамматический — для повторения: предлоги времени, степени сравнения имён прилагательных.
Личностные результаты:
-осознание родной культуры через контекст культуры англоязычных стран;
-чувство патриотизма через знакомство с ценностями родной культуры;
-стремление достойно представлять родную культуру;
-навыки коллективной учебной деятельности (умение сотрудничать: планировать и реализовывать совместную деятельность, как в позиции лидера, так и в позиции рядового участника;
-умение работать в паре/группе; взаимопомощь;
-уважительное отношение к особенностям образа жизни людей другой культуры;
Метапредметные результаты
Регулятивные УУД:
-самостоятельно ставить цели, планировать пути их достижения, умение выбирать наиболее эффективные способы решения учебных и познавательных задач;
-соотносить свои действия с планируемыми результатами, осуществлять контроль своей деятельности в процессе достижения результата, корректировать свои действия в соответствии с изменяющейся ситуацией;
-оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности её решения;
-владеть основами самоконтроля, самооценки, принятия решений и осуществления осознанного выбора в учебной и познавательной деятельности;
Познавательные УУД:
-пользоваться логическими действиями сравнения, анализа, синтеза, обобщения, классификации по различным признакам, установления аналогий и причинно-следственных связей,
-работать с прослушанным/прочитанным текстом: определять тему, прогнозировать содержание текста по заголовку/по ключевым словам, устанавливать логическую последовательность основных фактов;
-выделять, обобщать и фиксировать нужную информацию;
-осознанно строить свое высказывание в соответствии с поставленной коммуникативной задачей, а также в соответствии с грамматическими и синтаксическими нормами языка;
-решать проблемы творческого и поискового характера;
-контролировать и оценивать результаты своей деятельности;
Коммуникативные УУД:
- выражать с достаточной полнотой и точностью свои мысли в соответствии с задачами и условиями межкультурной коммуникации;
- вступать в диалог, а также участвовать в коллективном обсуждении проблем, владеть монологической и диалогической формами речи в соответствии с грамматическими и синтаксическими нормами АЯ;
- адекватно использовать речевые средства для дискуссии и аргументации своей позиции;
- уметь с помощью вопросов добывать недостающую информацию (познавательная инициативность);
- уметь устанавливать рабочие отношения, эффективно сотрудничать и способствовать продуктивной кооперации.
Тип урока: Урок открытия новых знаний
Формы: общеклассная, парная, индивидуальная
Оборудования: проектор, презентация, смайлики
Учебник: Английский язык. 5 класс: учеб. для общеобразоват. организаций [ В.П. Кузовлев, Н.М.Лапа, И.П. Костина и др.]. - 5-е изд. – М.: Просвещение, 2015. – 207 с.: ил.
Применяемые технологии: здоровьесберегающая, личностно-ориентированное.
Структура урока:
1. Организационный момент.
2. Фонетическая зарядка.
3. Речевая зарядка.
4. Ознакомление с новым материалом. Систематизация знаний. Примеры учебных ситуаций для формирования регулятивных, коммуникативных и познавательных УУД.
5 . Рефлексия. Подведение итогов урока. Выставление оценок.
6. Домашнее задание.
Ход урока
Этапы урока | Деятельность учителя | Деятельность учащихся |
1 этап. Организация начала урока. Мотивация | Good morning dear children! I’m glad to see you. Is anybody absent today? What is the weather like today? Is it warm or cold? Is it sunny or cloudy? Do you like the weather today? Would you like to go on picnic? Me too. But today we are at school and we are going to begin a new topic. Look at the blackboard, please. There are some pictures. (слайд 1) What about are we going to speak? Yes, you are right. We are going to speak about holidays and discuss your favourite holidays. Open your books, p.76. Look at the title of the lesson. How is it called? Look through the lesson. What are we going to do? What is the aim of the lesson? | Good morning dear teacher! We are glad to see you too. Nobody is. The weather is nice. It is warm. It is sunny. Yes, we do. Of course, we would. About holidays. What is your favourite holiday? We’ll new words, read, listen to, work in a pair, and repeat our knowledge about how to use the degrees of the comparison of adjectives. To discuss favourite holidays and know more about British and American celebrations. |
2 этап. Фонетичес-кая зарядка | To do that let’s begin with the phonetical support. (слайд 2) name, fame, same, raise, raises fly, cry, sight, light, fight, night long, song, sing, hang, stocking, stockings dish, fish, national, traditional, decoration, celebration There are some new words that will be useful to speak about holidays. Look at the words and read them. Don’t forget about the right pronunciation. What means some words? Look at the pictures! (слайд 3) | name, fame, same, raise, raises fly, cry, sight, light, fight, night long, song, sing, hang, stocking, stockings dish, fish, national, traditional, decoration, celebration |
3 этап. Речевая зарядка | Do you know any holidays? What holidays do you know? What are the winter holidays? What are the spring holidays? When do we celebrate New Year? What is the favourite holiday of mostly pupils? What is your favourite holiday? What do you do on this day? I like this holiday, too. | Yes, we do. New Year, Christmas, Women’s Day, Victory Day. Winter holidays are New Year, Christmas. Spring holidays are Women’s Day. Victory Day. On the 1st January. I think it is New Year. My favourite is New Year. We decorate New Year’s tree and give presents to each other. |
4 этап. Основная часть урока. Систематизация знаний. Примеры учебных ситуаций для формирования регулятивных, коммуникативных и познавательных УУД. | It’s time to talk about international holidays. Open your books. Ex.1, p.76 Children and adults all over the world like holidays. What do you have to do? What holidays are they discussing? What holidays does Daniel like? What about Paul? And Clare? What have we done? We see that children and adults like doing different things when they celebrate holidays. What do you do during each celebration? To answer this question look at Ex.2, p. 77. What is the aim of the task? Before doing this task look at the grammar revision of using preposition of time. If we speak about celebration we use on/at. Let’s start the task. Don’t forget about ending -s in singular. What have we done? To speak about holidays we have to use a lot of words, look at the table. Every pair has some cards. There are some words and expressions. You have to combine the words from your cards. What was your task? | Listen to the texts and after listening we have to answer the questions: What holidays do Clare, Paul and Daniel like best of all? They are discussing Independence Day, Christmas and Easter. He likes Independence Day because they have a party. They raise the flag, cook food, and make a cake, light fireworks. He likes Easter because it’s really beautiful. They cook traditional food, colour eggs and get chocolate bunnies. She likes Christmas because she likes to get presents. They make Christmas pudding, decorate trees and the house, and hang greeting cards and stockings. We have listened to the text and discussed different holidays. To make sentences by speaking about different holidays. The father chooses and buys gifts on Christmas Eve. Melanie hangs stockings on the beds on Christmas Eve. Stuart raises flag on the 4th of July. Etc. We have made sentences using the Word Box and learnt some new words and expressions. choose presents, costumes; colour eggs; decorate the house; light fireworks; eat pudding, eggs; exchange greeting cards; hand stockings; have parties; raise a flag; wear costumes; wrap presents To combine words and memorize them for using by speaking about holidays |
Динамическая пауза | I see, you are tired. Let’s rest a little bit. Head, shoulder, knees and toes (видеоклип). | Head, shoulders, knees and toes Knees and toes Head, shoulders, knees and toes Knees and toes And eyes and ears and mouth and nose Head, shoulders, knees and toes Knees and toes
|
| To speak about celebrations we often use the degrees of Comparison of Adjectives. Let’s revise the using of the rule. Make the degrees (слайд 4) What is the most exciting holidays? What holiday is more interesting? It’s time to work in our Activity Book. Open them. Ex.2, p. 61. What do you have to do? What was your task? What is the most popular holiday? What holiday is not popular yet? It’s time to work in pair and know more about your friend’s favourite holiday? | Important-more important – the most important Popular-more popular-the most popular Interesting – more interesting-the most interesting Exciting-more exciting – the most exciting Christmas is the most exciting holiday because children get presents. Halloween is more interesting than Thanksgiving Day because children like treat or trick people. We have to look at the chart and fill in the gaps with the names of the holidays. The most popular holiday in Russia is New Year. The second popular holiday is Christmas. Easter is a bit more popular than Women’s Day. Half of the Russian people choose Victory Day. One quarter of Russians celebrate May Day. Day of Russia is a new holiday. It is not very popular yet. To fill in the gaps and learn more about popular Russian holidays. New Year. Day of Russia. Farid’s favourite holiday is New Year. He usually decorates New Year’s tree, lights fireworks, gets presents, eat tasty dishes. New Year is my choice, too. On New Year I wear fancy dresses, hang stockings in the tree, decorate home and help my mum to lay the table. |
5 этап. Рефлексия. Подведение итогов урока. | Our lesson is coming to the end. What was the title of lesson? What is your favourite holiday? Why do you like it? And what about you? What emotions do you have? 1. Did you like the lesson? 2. What did you like best? 3. Did you help your friends? 4. Did you feel comfortable? You have cards with smiles. Choose one of them to show me your mood after lesson. What have we learnt? What have we done? You have worked hard today. Your marks are ….. | What is your favourite holiday? My favourite holiday is New Year. I like to buy and wrap presents for my friends and relatives, decorate the house and light fireworks. My favourite holiday is Christmas. I like to wear fancy costumes, sing songs, and eat tasty dishes. I liked the lesson. Most of all I liked to make sentences about celebrations. I helped my friends. I was not bored. I worked hard, answered properly and I think I will get a good mark. We’ve learnt and discussed popular celebrations. We’ve read, listened, worked in pairs, and filled the charts. |
6 этап. Домашнее задание. | What do you think what will be your home task? What do you have to do? The lesson is over! See you soon. | I think Ex.5, p.78 To write about our family’s favourite holidays. |