СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Роль песни в обучении английскому языку

Нажмите, чтобы узнать подробности

Презентация на тему: "Роль песни в обучении английскому языку" может применяться на уроках или занятиях внеурочной деятельности. 

Просмотр содержимого документа
«Роль песни в обучении английскому языку»

Тринадцатые муниципальные Керековские педагогические чтения работников образовательных организаций Билибинского муниципального района Использование инновационных технологий из опыта работы обучения английскому языку Усунцынова Иляна Владимировна, учитель английского языка, Муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения «Центр образования с. Анюйск Билибинского муниципального района Чукотского автономного округа» 2020 г.

Тринадцатые муниципальные Керековские педагогические чтения

работников образовательных организаций

Билибинского муниципального района

Использование инновационных технологий из опыта работы обучения английскому языку

Усунцынова Иляна Владимировна,

учитель английского языка,

Муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения

«Центр образования с. Анюйск Билибинского муниципального района Чукотского автономного округа»

2020 г.

Восприятие музыки тесно связано с умственными процессами, требуют произвольного слухового внимания, наблюдательности , способности вслушиваться .

Известный педагог Ян Амос К о менский писал, что тот, кто не знает музыки, уподобляется не знающему грамоты. Слушая песни, дети по-своему воображают художественные образы, в результате чего развивается их творческое воображение, переживания детей приобретают своеобразную эстетическую окраску. Коллективное пение, игры, танцы во многом оказывают содействие решению воспитательных задач. Пение, в частности, требует от участников единых усилий, общение во время пения вызывает у людей особое чувство радости. Это отметил еще К.Д.Ушинский, который писал: «В песне, а особенно в хоровой, есть вообще не только что-то оживляющее и освежающее человека, но и что-то организующее труд, располагающее дружных певцов к дружному делу. Она несколько отдельных чувств сливает в одно сильное чувство и несколько сердец в одно сильно чувствующее сердце, а это очень важно для детей, где общими усилиями должно побеждать трудности обучения». Песня — яркая, образная форма углубленного представления об окружающей действительности .

В учебной деятельности кружка «Говорим и поём на английском» применяю различные музыкальные произведения на английском языке. В процессе знакомства с песней дети не только с удовольствием выполняют грамматические задания к ней, но преодолевают языковой барьер, исполняя песню. Н а мой взгляд, м етодические преимущества песен в обучении иностранному языку, можно сформулировать следующем образом: - песни являются средством более прочного и легкого усвоения лексического запаса, так как включают в себя новые слова и выражения. З накомая лексика в песнях  способствует развитию языкового чутья и увеличению ассоциативных связей в памяти. В песнях часто встречаются реалии страны изучаемого языка, средства выразительности, что способствует развитию у школьников знания стилистических особенностей языка и глубокого понимания специфики чужой культуры;

В учебной деятельности кружка «Говорим и поём на английском» применяю различные музыкальные произведения на английском языке. В процессе знакомства с песней дети не только с удовольствием выполняют грамматические задания к ней, но преодолевают языковой барьер, исполняя песню. Н а мой взгляд, м етодические преимущества песен в обучении иностранному языку, можно сформулировать следующем образом:

  • - песни являются средством более прочного и легкого усвоения лексического запаса, так как включают в себя новые слова и выражения. З накомая лексика в песнях способствует развитию языкового чутья и увеличению ассоциативных связей в памяти. В песнях часто встречаются реалии страны изучаемого языка, средства выразительности, что способствует развитию у школьников знания стилистических особенностей языка и глубокого понимания специфики чужой культуры;
  • - песни способствуют овладению навыками иноязычного произношения, развитию музыкального слуха. Разучивание и частое повторение несложных по мелодическому рисунку, коротких песен помогают закрепить правильное произношение, артикуляцию, а также правила ударения, особенности ритма, мелодики и т. д.;
  • - песни способствуют сплочению коллектива, помогают раскрыть творческие способности каждого. При использовании музыки на уроке создается благоприятный психологический климат в группе, снимается психологическая нагрузка, активизируется речемыслительная деятельность, развивается как монологическая, так и диалогическая речь, поддерживается интерес к изучению иностранного языка, повышается эмоциональный тонус.
  • - в песнях лучше усваиваются и активизируются грамматические явления языка. В своей кружковой работе в 8-9 классах я использую песни , подходящие по возрасту, этапу обучения, тематике и предпочтениям обучающихся . Они ритмичны, сопровождаются пояснениями, комментариями, а также заданиями и упражнениями (цель которых — проверка понимания , тренировки грамматических конструкций, лексики) ;
Yesterday - Beatles Grammar: Past Simple tense   Activity 1.Find synonyms Problems Unexpectedly As if Have no idea not correct Activity 2. Write Past Simple form of the verbs given below. To seem To use To come To have To say To be               

Yesterday - Beatles

Grammar: Past Simple tense

 

Activity 1.Find synonyms

Problems

Unexpectedly

As if

Have no idea

not correct

Activity 2. Write Past Simple form of the verbs given below.

To seem

To use

To come

To have

To say

To be

 

 

 

 

 

 

Activity 3. Complete the song with the answers from the previous activity:   Yesterday, all my troubles _______(seem) so far away Now it looks as though they’re here to stay Oh, I believe in yesterday Suddenly, I’m not half the man I _______ (use) to be There’s a shadow hanging over me. Oh, yesterday _______(come) suddenly Why she _______ (have) to go I don’t know she wouldn’t say I _______ (say) something wrong, now I long for yesterday Yesterday, love _______(be) such an easy game to play  Now I need a place to hide away Oh, I believe in yesterday Why she _______ (have) to go I don’t know, she wouldn’t say I _______ (say) something wrong, now I long for yesterday Yesterday, love _______(be) such an easy game to play Now I need a place to hide away Oh, I believe in yesterday

Activity 3. Complete the song with the answers from the previous activity:

  Yesterday,

all my troubles _______(seem) so far away

Now it looks as though they’re here to stay

Oh, I believe in yesterday

Suddenly,

I’m not half the man I _______ (use) to be

There’s a shadow hanging over me.

Oh, yesterday _______(come) suddenly

Why she _______ (have) to go I don’t know

she wouldn’t say

I _______ (say) something wrong,

now I long for yesterday

Yesterday,

love _______(be) such an easy game to play 

Now I need a place to hide away

Oh, I believe in yesterday

Why she _______ (have) to go I don’t know,

she wouldn’t say

I _______ (say) something wrong,

now I long for yesterday

Yesterday,

love _______(be) such an easy game to play

Now I need a place to hide away

Oh, I believe in yesterday

Activity 4. Now listen and check. Then sing along! Yesterday, all my troubles seemed so far away Now it looks as though they’re here to stay Oh, I believe in yesterday Suddenly, I’m not half the man I used to be There’s a shadow hanging over me. Oh, yesterday came suddenly Why she had to go I don’t know she wouldn’t say I said something wrong, now I long for yesterday Yesterday, love was such an easy game to play  Now I need a place to hide away Oh, I believe in yesterday Why she had to go I don’t know she wouldn’t say I said something wrong, now I long for yesterday Yesterday, love was such an easy game to play Now I need a place to hide away Oh, I believe in yesterday   Лишь вчера Я не верил, что придет беда, А сегодня в дверь стучит она О, верю я в свое «вчера».   В один миг Перестал я быть, кем быть привык Надо мной нависла тень интриг Вчерашний день явился в миг. Как же не сказав ничего, Ушла она? Я не то сказал И хочу вернуть «вчера»; Лишь вчера Думал будто бы любовь игра А сегодня б скрылся навсегда О, верю я в свое «вчера». Как же не сказав ничего, Ушла она? Я не то сказал И хочу вернуть «вчера»; Лишь вчера Думал будто бы любовь игра А сегодня б скрылся навсегда О, верю я в свое «вчера».  

Activity 4. Now listen and check. Then sing along!

Yesterday,

all my troubles seemed so far away

Now it looks as though they’re here to stay

Oh, I believe in yesterday

Suddenly,

I’m not half the man I used to be

There’s a shadow hanging over me.

Oh, yesterday came suddenly

Why she had to go I don’t know

she wouldn’t say

I said something wrong,

now I long for yesterday

Yesterday,

love was such an easy game to play 

Now I need a place to hide away

Oh, I believe in yesterday

Why she had to go I don’t know

she wouldn’t say

I said something wrong,

now I long for yesterday

Yesterday,

love was such an easy game to play

Now I need a place to hide away

Oh, I believe in yesterday

 

Лишь вчера

Я не верил, что придет беда,

А сегодня в дверь стучит она

О, верю я в свое «вчера».

 

В один миг

Перестал я быть, кем быть привык

Надо мной нависла тень интриг

Вчерашний день явился в миг.

Как же не сказав ничего,

Ушла она?

Я не то сказал

И хочу вернуть «вчера»;

Лишь вчера

Думал будто бы любовь игра

А сегодня б скрылся навсегда

О, верю я в свое «вчера».

Как же не сказав ничего,

Ушла она?

Я не то сказал

И хочу вернуть «вчера»;

Лишь вчера

Думал будто бы любовь игра

А сегодня б скрылся навсегда

О, верю я в свое «вчера».

 

Mamma Mia – ABBA Activity types: Listening for specific words, gap fill, finding synonyms, watching films Grammar Focus: Tenses Review  Notes: This is a 1975 hit from the Swedish band ABBA’s album, ABBA. The title is an Italian interjection expressing surprise or anguish (literally,

Mamma Mia – ABBA

Activity types: Listening for specific words, gap fill, finding synonyms, watching films

Grammar Focus: Tenses Review

Notes: This is a 1975 hit from the Swedish band ABBA’s album, ABBA. The title is an Italian interjection expressing surprise or anguish (literally, "My mother"). In 1999 the song gave its title to a successful West End stage musical written by the British playwright Catherine Johnson, based on ABBA’s songs. A film adaptation of the musical, starring Meryl Streep and Colin Firth, was released in 2008.

  • Give each student a folded copy of the worksheet and ask them to work on Activity 1, individually or in pairs/groups. They have to write the requested tense and forms for each infinitive. Don’t correct at this stage.

POSSIBLE ANSWERS:

1. play/plays

2. forget/forgets

3. look

4. do/does ... show?

5. don’t/doesn’t mean?

6. don’t/doesn’t know

7. parted

8. made

9. did ... let?

10. ‘ve/’s been

11. ‘ve/’s told

12. ‘ve/’s missed

13. will ... learn?

14. won’t be

2. Play the song. Ask students to listen for the verbs from the previous activity and tick them as they hear them. KEY: See complete version of the song 3. Feedback, then students unfold the page and fill in the gaps with the missing verbs, based on their answers to the previous activity and context. 4. Play the song again. Students check their answers in pairs or in groups, then correct in open class and sing together! FOLLOW UP: A) English in Use Students find in the lyrics expressions with the same meaning as the following: • Decided - KEYS: made up my mind • Finish - come to an end • Sad - blue • Separated - parted • We’re over - we’re  through B) Show students the 2008 film Mamma  Mia!

2. Play the song. Ask students to listen for the verbs from the previous activity and tick them as they hear them.

KEY: See complete version of the song

3. Feedback, then students unfold the page and fill in the gaps with the missing verbs, based on their answers to the previous activity and context.

4. Play the song again. Students check their answers in pairs or in groups, then correct in open class and sing together!

FOLLOW UP:

A) English in Use

Students find in the lyrics expressions with the same meaning as the following:

• Decided - KEYS: made up my mind

• Finish - come to an end

• Sad - blue

• Separated - parted

• We’re over - we’re through

B) Show students the 2008 film Mamma Mia!

Mamma Mia – ABBA Activity 1. Write the correct tense and forms for each verb according to the instructions given: 1. TO PLAY (Present Simple – positive form) play/plays . 2. TO FORGET (Present Simple – positive form) ___________________ 3. TO LOOK (Imperative – positive form) ___________________ 4. TO SHOW (Present Simple – question form) ___________________ 5. TO MEAN (Present Simple – negative short form) ___________________ 6. TO KNOW (Present Simple – negative short form) ___________________ 7. TO PART (Past Simple – positive form) ___________________ 8. TO MAKE (Past Simple – positive form) ___________________ 9. TO LET (Past Simple – question form) ___________________ 10. TO BE (Present Perfect – positive short form) ___________________ 11. TO TELL (Present Perfect – positive short form) ___________________ 12. TO MISS (Present Perfect – positive short form) ___________________ 13. TO LEARN (Future Tense – question form) ___________________ 14. TO BE (Future Tense – negative short form) ___________________ ______________________________FOLD_____________________________

Mamma Mia – ABBA

Activity 1. Write the correct tense and forms for each verb according to the instructions given:

1. TO PLAY (Present Simple – positive form) play/plays .

2. TO FORGET (Present Simple – positive form) ___________________

3. TO LOOK (Imperative – positive form) ___________________

4. TO SHOW (Present Simple – question form) ___________________

5. TO MEAN (Present Simple – negative short form) ___________________

6. TO KNOW (Present Simple – negative short form) ___________________

7. TO PART (Past Simple – positive form) ___________________

8. TO MAKE (Past Simple – positive form) ___________________

9. TO LET (Past Simple – question form) ___________________

10. TO BE (Present Perfect – positive short form) ___________________

11. TO TELL (Present Perfect – positive short form) ___________________

12. TO MISS (Present Perfect – positive short form) ___________________

13. TO LEARN (Future Tense – question form) ___________________

14. TO BE (Future Tense – negative short form) ___________________

______________________________FOLD_____________________________

Activity 2. Complete the song with the answers from the previous activity: I've been cheated by you since I ___ _____ when So I ______ up my mind, it must come to an end ______ at me now, ____ I ever ______? I ______ ______ how but I suddenly lose control There's a fire within my soul Just one look and I can hear a bell ring One more look and I ______ everything, o-o-o-oh Mamma mia, here I go again My my, how can I resist you? Mamma mia, ____ it ____ again? My my, just how much I ______ you Yes, I ____ ______ broken-hearted Blue since the day we ______ Why, why ____ I ever ____ you go? Mamma mia, now I really know, My my, I could never let you go.   I ______ angry and sad about things that you do I can't count all the times that I ______ you we're through And when you go, when you slam the door I think you know that you ______ away too long You know that I'm not that strong. Just one look and I can hear a bell ring One more look and I ______ everything, o-o-o-oh     Mamma mia, here I go again My my, how can I resist you? Mamma mia, ____ it ____ again? My my, just how much I ______ you Yes, I ____ ______ broken-hearted Blue since the day we ______ Why, why ____ I ever ____ you go? Mamma mia, even if I say Bye-bye, leave me now or never Mamma mia, it's a game we ______ Bye-bye ______ ______ forever

Activity 2. Complete the song with the answers from the previous activity:

I've been cheated by you since I ___ _____ when

So I ______ up my mind, it must come to an end

______ at me now, ____ I ever ______?

I ______ ______ how but I suddenly lose control

There's a fire within my soul

Just one look and I can hear a bell ring

One more look and I ______ everything, o-o-o-oh

Mamma mia, here I go again

My my, how can I resist you?

Mamma mia, ____ it ____ again?

My my, just how much I ______ you

Yes, I ____ ______ broken-hearted

Blue since the day we ______

Why, why ____ I ever ____ you go?

Mamma mia, now I really know,

My my, I could never let you go.

I ______ angry and sad about things that you do

I can't count all the times that I ______ you we're

through

And when you go, when you slam the door

I think you know that you ______ away too long

You know that I'm not that strong.

Just one look and I can hear a bell ring

One more look and I ______ everything, o-o-o-oh

 

 

Mamma mia, here I go again

My my, how can I resist you?

Mamma mia, ____ it ____ again?

My my, just how much I ______ you

Yes, I ____ ______ broken-hearted

Blue since the day we ______

Why, why ____ I ever ____ you go?

Mamma mia, even if I say

Bye-bye, leave me now or never

Mamma mia, it's a game we ______

Bye-bye ______ ______ forever

Mamma Mia – ABBA - Complete I've been cheated by you since I don't know when So I made up my mind, it must come to an end Look at me now, will I ever learn? I don't know how but I suddenly lose control There's a fire within my soul Just one look and I can hear a bell ring One more look and I forget everything, o-o-o-oh Mamma mia, here I go again My my, how can I resist you? Mamma mia, does it show again? My my, just how much I've missed you Yes, I've been broken-hearted Blue since the day we parted Why, why did I ever let you go? Mamma mia, now I really know, My my, I could never let you go. I've been angry and sad about things that you do I can't count all the times that I've told you we're through And when you go, when you slam the door I think you know that you won't be away too long You know that I'm not that strong. Just one look and I can hear a bell ring One more look and I forget everything, o-o-o-oh Mamma mia, here I go again My my, how can I resist you? Mamma mia, does it show again? My my, just how much I've missed you Yes, I've been broken-hearted Blue since the day we parted Why, why did I ever let you go? Mamma mia, even if I say Bye-bye, leave me now or never Mamma mia, it's a game we play Bye-bye doesn't mean forever Mamma mia, here I go again My my, how can I resist you? Mamma mia, does it show again? My my, just how much I've missed you Yes, I've been broken-hearted Blue since the day we parted Why, why did I ever let you go? Mamma mia, now I really know My my, I could never let you go

Mamma Mia – ABBA - Complete

I've been cheated by you since I don't know when

So I made up my mind, it must come to an end

Look at me now, will I ever learn?

I don't know how but I suddenly lose control

There's a fire within my soul

Just one look and I can hear a bell ring

One more look and I forget everything, o-o-o-oh

Mamma mia, here I go again

My my, how can I resist you?

Mamma mia, does it show again?

My my, just how much I've missed you

Yes, I've been broken-hearted

Blue since the day we parted

Why, why did I ever let you go?

Mamma mia, now I really know,

My my, I could never let you go.

I've been angry and sad about things that you do

I can't count all the times that I've told you we're through

And when you go, when you slam the door

I think you know that you won't be away too long

You know that I'm not that strong.

Just one look and I can hear a bell ring

One more look and I forget everything, o-o-o-oh

Mamma mia, here I go again

My my, how can I resist you?

Mamma mia, does it show again?

My my, just how much I've missed you

Yes, I've been broken-hearted

Blue since the day we parted

Why, why did I ever let you go?

Mamma mia, even if I say

Bye-bye, leave me now or never

Mamma mia, it's a game we play

Bye-bye doesn't mean forever

Mamma mia, here I go again

My my, how can I resist you?

Mamma mia, does it show again?

My my, just how much I've missed you

Yes, I've been broken-hearted

Blue since the day we parted

Why, why did I ever let you go?

Mamma mia, now I really know

My my, I could never let you go