Этапы | Деятельность учителя | Деятельность учащихся |
Организационный этап. Задача – подготовка учащихся к работе. | Приветствие: – Good afternoon, dear students!Sit down, please. Let’s begin our lesson. Who is on duty today? What is a day today? How is the weather? Is anybody away? | – Good afternoon, dear teacher. We are fine. – Today it is the 15th of March. It is ……. The weather is…. is/are absent. |
Целеполагание Задача: формирование познавательного мотива Формируемые способы деятельности: принимать учебную задачу | – Today we’ll work on the topic “Conflict resolution”. We’ll listen to the dialogue, repeat lexical material, do some exercises and act out the conflicts. But the main purpose of our lesson is to try to find the resolution of some actual conflicts. – Have you understood the plan of our lesson? Can you translate it? | Учащиеся записывают дату, настраиваются на урок, слушают информацию о том, что будут делать на уроке, отвечают на вопросы учителя. |
Основной этап Задача – подготовка учащихся к активной работе на уроке. Формируемые способы деятельности: высказывать мнение и обосновывать его. | – Today we will work under the motto which you see on the board. – Read and translate it. “PLANT KINDNESS AND LOVE WILL GROW” Thomas Jefferson – How do you understand it in Russian? – How do you think in what way this motto is connected with our lesson? – Let these words be our motto not only today but all your life. | Читают и переводят лозунг “Взрасти доброту, и появится любовь”. Дети обсуждают на русском |
Обобщение и повторение Задачи – выявить уровень сформированности навыка самостоятельной работы, актуализировать лексику через выполнение различных упражнений; тренировать навыки чтения, активизировать умения отвечать на вопросы, понимать иноязычную речь. | – Before start of our discussion of the problem, let`s revise the main lexical material, which we studied on our theme. Работа с раздаточным материалом: – Игра “ЛОТО”. - Your task is to cross out English words which I say in Russian. – Let’s check up. Change your cards, please. –I will say the words which you must have uncrossed: resolving, to believe, to get along. – So, we`ve revised with you the mani words and word combinations on the theme «Conflict resolution». – How do you think, what for have we done it? Where will we need this stage of work? | Работают с раздаточным материалом “Лото”, обмениваются карточками между группами и проверяют друг друга. Ответ на вопрос учителя: “мы можем использовать данный лексический материал для составления устных высказываний по теме урока” |
Формируемые способы деятельности: выделять существенную информацию из текста стихотворения, дополнять высказывания по существу полученного задания. Формируемые способы деятельности: умения выходить из положения в условиях дефицита языковых средств, умение пользоваться справочным материалом (компенсаторная компетенция) | 1. Работа со стихотворением “What is a conflict? ” с учебником, словарями. – What is a conflict? The poem will help you to answer this question, which has the same title. – …Please, read the poem. What is a conflict? –It’s a harmful thing. That makes us rude and cruel. It breaks relationship and peace And starts the fights and quarrels. What should we do? Who has to help us live without conflicts? Don’t do to people harm! And learn TO LIVE IN FRIENDSHIP! – Have you understood the main idea of it? – Ok, what are the negative features of the conflict? – Try to make up your own definition of the term “Conflict”. You may use your books and vocabularies. – Ok, you have two minutes. – Please, present your definitions. – I suppose that each group has managed with this task. You realized what a conflict is and what negative features it has got. Again it proves the importance of ability to prevent and resolve conflicts. | Работают со стихотворением: читают, анализируют, отвечают на вопросы. Формулируют собственное понятие “конфликт”, по необходимости используют учебник (всегда нужно знать, где можно найти необходимую информацию) |
| 2. Работа с наглядным материалом: – Can you name the different types of the conflicts? (Use the pictures at the blackboard). – What type is the most important for you at your age? – Why? – Do you have conflicts with parents or friends? – Conflicts, which we will try to resolve today, may come up in each family of us, with parents and friends. That`s why the ways of their resolving are actual and significant. Relaxing time Зарядка для зрения. Потягивание, массаж шеи, соединили руки за спиной. | Называют типы конфликтов, используя наглядный материал. отвечают на вопросы. |
Формируемые способы деятельности: умение слушать в соответствии с целевой установкой, понимать на слух иноязычный текст, анализировать пути решения конфликта, выдвигать гипотезу и обосновывать её, навыки работы с информацией: выделение, обобщение нужной информации (метапредметные результаты) | 3. Аудирование: – Now I offer you to make out the core of the family conflict, and to find step by step the output from the conflict situation. – Please, listen to the dialogue twice. – Have you understood the problem? – Now, your task is to fill the table “Conflict Resolution”. – You already know this table well. Nevertheless I will repeat the stages of conflict resolution. Determination of the problem. Ideas for the resolving of the conflict. Cooperative discussion on the development of each idea. The choice of the best idea. The way of idea`s realization. – The 1st, 4th, 5th stages we will form together and with the rest you`ll work in groups. – So, the problem is…. that….. – You have 5 minutes to discuss the ideas of problem resolution and fill the table. – Ok, present me the results of your discussion | Слушают диалог дважды, выделяют проблему, заполняют таблицу по разрешению конфликтов. |
Формируемые способы деятельности: слушать собеседника, строить понятные для него высказывания, осуществлять актуализацию жизненного опыта | 4. Role – playing: – So, we made out one of the examples of family conflicts, which perhaps occur in your family too. Now we will continue our work on resolving of family conflicts. – Your home task was to prepare the role-playing of the conflict. – While one group acts, the other must realize the core of the conflict and make out the resolving. – You have two minutes to repeat your roles. – Act the conflicts, please. – Is everything clear? Try during 1 min to make out the resolution. – Ok, thank groups for interesting acting and advices of conflict resolution. | Группы представляют конфликт и формулируют способы решения представленных конфликтов. |
Рефлексия Подведение итогов Задача – дать анализ успешности овладения знаниями и способами деятельности. Инструктаж о домашнем задании: сообщить домашнее задание, разъяснить ход его выполнения. Формируемые способы деятельности: осуществлять само– и взаимоконтроль | 1. Итоги работы: – What we have done today? What does it give you? What have you learned from this lesson? -Everyone took part in the discussion, we again repeated the technology on the resolving of conflicts. To my mind the material of this lesson will be useful not only on the lessons of the English language but also in your everyday life. Before acting in the conflict situation or giving someone a piece of advise to resolve the conflict, remind the technology we have spoken today. To sum up our lesson I would like to give you some pieces of advise: Be tolerant! And you’ll prevent All conflicts in the world! We should learn to live in peace With classmates, parents, friends. – Have you understood my words? – Remember the motto you have learned today: Plant kindness and love will grow! 2. Your hometask will be: – to write the resolution of a conflict (на раздаточном материале) – make a symbol of peace (дополнительное д\з).– | Слушают объяснения учителя, задают уточняющие вопросы, делают запись о домашнем задании в дневниках |
| 3. Оценивание: – Please everyone, mark yourself for work during the lesson, put points in the table, discuss with the group the work of everyone and put marks too (Приложение 4). – At the next lesson I will say the marks including your own marks, the marks of your group and the teacher`s mark. 4. I am pleased with your work today. Thank you for the lesson! Good-bye! | Оценивают себя и друг друга. |