СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Конспект урока по теме "Экология и окружающая среда"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Урок личностно-орентированного характера. На уроке тренируется 1 тип придаточных времени и условия.

Просмотр содержимого документа
«Конспект урока по теме "Экология и окружающая среда"»

МАОУ СОШ №6 г.Северодвинска Архангельской области

Третьяковой Анна Анатольевны

Урок в 6 классе по английскому языку по теме «Environment and Ecology»

Учащиеся занимаются по учебнику для 6 класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев, гимназий. /О.В.Афанасьева, И.В. Михеева. – М.: Просвещение, 2011

Учебный аспект:

совершенствование навыков устной речи

Сопутствующие задачи: - совершенствование лексических навыков, грамматических навыков по теме «Придаточные условия I типа»

Развивающий аспект:

развитие способности к репродуктивным речевым действиям; развитие памяти, внимания, познавательной активности; развитие умения работать в парах и осуществлять взаимопроверку.

Воспитательный аспект:

воспитание бережного, заботливого отношения к окружающей среде; формирование положительного отношения к собеседнику и способности работать в группе; повышение мотивации к изучению английского языка.

Учебные пособия: карточки с заданиями, иллюстрации, картинки, мультимедийный проектор, компьютер.



Этапы урока

Деятельность учителя

Деятельность учеников

I Организационный момент




















II Сообщение темы, задач урока









III Активизация

лексических единиц




























IV Работа в группах















  • Активизация лексики.
































V Развитие полилогической речи


































































VI Активизация грамматического материала

































VII Итог урока


























T: Good-morning our guests!

Good-morning, children! Glad to see you today! Sit down, please.

What date is it today? Who is absent?


T: Let’s look at the picture on the blackboard. What do you think the theme we can speak about when we look at it?

Ch: air pollution, ozone holes, ecology, environment and etc.

T: What words can you remember looking at the picture?

Ch: nuclear waste, to pollute, to dump, to protect nature, destruction, water pollution, to endanger people’s lives, weapon, resources, radiation and so on.



T: Guess what the theme of our lesson. So, today we are having a discussion about ecology and environment. We’ll discuss water and air pollution, we’ll speak about ecological situation in our region and we must come to decisions on environment protection.


T: Children, about two hundred years ago man lived in a greater harmony with his environment because industry was less developed. Nowadays the situation is quite difficult. People all over the world are worried about the environment; newspapers and magazines write about water, air and land pollution. It’s high time to consider the problem in earnest. Do you agree with me?

Ch: Yes, we do.

T: Is it important for you to speak about ecological problems? Why?

Ch: Sure, it’s important. To protect nature is everyone’s duty, if nature dies, we will die too.

T: What does the word environment mean?

Ch: It means simply what is around us.

T: What is ecology?

Ch: Ecology is a science about natural balance between plants, animals, people and their environment.

T: What are the most serious environment problems?

Ch: Pollution in its many forms: noise from cars, buses, planes, destruction of wildlife and countryside beauty, shortage of natural resources, the growth of population.


T: I suggest discussing some of these problems in groups. Let’s divide into them. Imagine that you are scientists and I have invited you to take part in the ecological seminar. On your tables you see sheets of paper, take one please, and put down your name, then pin to that problem which you are interested in most of all and take your seat.

T: Let’s start our seminar. As you see topics for our discussion are water pollution, air pollution and ecological situation in the Arkhangelsk region.


T: Work in groups, choose and read aloud the words and words combinations on your topic.


Water pollution: clean drinking water, the sea waters, to be used a dump, to suffer from nuclear pollution, tests nuclear weapons, “nuclear poisoned” fish, oxygen in the water, pour waste.

Air pollution: acid rains, to be direct sunlight, ultraviolet radiation, ozone layer, to make air clean, nuclear power stations, noise from transport, good filters.

Arkhangelsk region: pulp-and paper mills, northern forests, to be carried out on Novaya Zemlya, burial of nuclear waste, gas and oil extraction, a deposit of diamonds, wildlife sanctuaries.


T: Well done, now using these words, speak about your problem. You can use drawings and a map.


T: Let’s speak. Who wants to answer in the first (second, third) group? What can you add?



T: My dear friends, to our seminar a Professor of Ecology from Arkhangelsk region movement «The Green» has come. His name is….. You can ask him some questions about ecological and environment problems.

Pr: Hello, before asking me some questions, I’d like you to answer the questions in the form. I want to know how you are green. Your points of view are very important to me. Please, answer the questionnaire.


How Green You Are?

  1. If you had a lot of old newspapers and empty bottles, would you …..

a leave them on the pavement?

b put them in a rubbish bin?

c recycle them?

  1. If somebody offered to give you one of the following as a gift, which would you choose?

a a big fast car

b a motorbike

c a bicycle

  1. If you were in the middle of the city and wanted to go somewhere one or two kilometers away, would you ….

a take a taxi?

b take a bus?

c walk/cycle?

  1. If you had a picnic on the beach, what would you do with your rubbish?

a leave your rubbish on the beach?

b put your rubbish in the first bin you found?

c take your rubbish home?

  1. If you had 1,000 pounds to spend, would you ….

a buy a fur coat?

b go on a safari?

c adopt a dolphin?


Pr: Are you ready? Raise your hand who has mostly a’s, b’s, c’s.

(профессор зачитывает ответы)

Mostly a’s: You are not very green, are you? Please, look after our world before it’s too late.

Mostly b’s: You are trying to be more green but you don’t always get it right. Learn more about the environment and think before you act.

Mostly c’s: Well done! You are really green. We need more people like you to help us save our environment.

Pr: I see that you are really interested in these problems, you are really green. Now I’m ready to answer your questions.



T: Thank you professor. We have found out there are a lot of ecological problems and they need a solution. What can we do to protect our nature? Let’s speak about it.

T: Make up sentences using the prompts.

  1. We all use bicycles – there not be so much air pollution. – If we all use bicycles, there won’t be so much air pollution.

  2. There be more bins in towns and cities – there not be so much litter in our streets. –If…..

  3. We not pollute lakes and rivers – we have clean drinking water. – If……

  4. We recycle all of our waste – rubbish not pollute environment. – If……

  5. We stop cutting down rainforests – fewer plants and animals die. – If …..

  6. We have more trees – people have more oxygen. – If…….

  7. People improve public transport – air be less polluted. – If….



T: Collages, our seminar is coming to an end. We have come to the following decisions.


T: My friends, at home you should write your own ideas how we can keep our earth clean. And you try to answer what this sign means.












T: Thanks for your work and you get excellent marks. After the discussion on ecological problems I want you to sing a song «Heal the world» by M. Jackson which sounds as a call to the people of the whole world to save the earth. Please, let’s sing.

T: Our lesson is over. Good-bye!





Рапорт дежурного: число, день недели, отсутствующие.



Дети называют слова, глядя на картинку, которые приходят им на ум

Когда дети называют слова, учитель прикрепляет их к рисунку, таким образом, создается ассоциограмма






Дети называют тему, учитель открывает название темы на доске















Учащиеся отвечают на вопросы учителя, аргументируя свой ответ























Дети делятся на группы, прикрепляя карточку со своим именем к той проблеме, в которой они больше всего заинтересованы (происходит «регистрация» на воображаемый семинар)






На столах список слов и словосочетаний по каждой теме. Дается 2 минуты найти слова

























Учащиеся составляют рассказы и представляют своим «коллегам» Используют рисунки, карту, презентации





Один ученик исполняет роль профессора экологии из Архангельской области



Профессор предлагает учащимся ответить на вопросы анкеты «Насколько ты зеленый»















Ученики выбирают ответы, отвечая на вопросы анкеты

































Профессор подводит итоги анкетирования, дети знакомятся со своим результатом











на столах листочки, дети должны составить предложения в первом типе придаточных





















Один ученик зачитывает все предложения, подводя итог какие меры должны быть приняты, чтобы решить проблемы экологии









Получают Д/З написать свои идеи о том, что надо делать, чтобы сохранить нашу планету. Один учащийся получает индивидуальное задание, узнать и рассказать, что обозначает этот знак





Ребята исполняют песню М.Джексона