Тринадцатые муниципальные Керековские педагогические чтения
работников образовательных организаций
Билибинского муниципального района
Использование инновационных технологий из опыта работы обучения английскому языку
Усунцынова Иляна Владимировна,
учитель английского языка,
Муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения
«Центр образования с. Анюйск Билибинского муниципального района Чукотского автономного округа»
2020 г.
Восприятие музыки тесно связано с умственными процессами, требуют произвольного слухового внимания, наблюдательности , способности вслушиваться .
Известный педагог Ян Амос К о менский писал, что тот, кто не знает музыки, уподобляется не знающему грамоты. Слушая песни, дети по-своему воображают художественные образы, в результате чего развивается их творческое воображение, переживания детей приобретают своеобразную эстетическую окраску. Коллективное пение, игры, танцы во многом оказывают содействие решению воспитательных задач. Пение, в частности, требует от участников единых усилий, общение во время пения вызывает у людей особое чувство радости. Это отметил еще К.Д.Ушинский, который писал: «В песне, а особенно в хоровой, есть вообще не только что-то оживляющее и освежающее человека, но и что-то организующее труд, располагающее дружных певцов к дружному делу. Она несколько отдельных чувств сливает в одно сильное чувство и несколько сердец в одно сильно чувствующее сердце, а это очень важно для детей, где общими усилиями должно побеждать трудности обучения». Песня — яркая, образная форма углубленного представления об окружающей действительности .
В учебной деятельности кружка «Говорим и поём на английском» применяю различные музыкальные произведения на английском языке. В процессе знакомства с песней дети не только с удовольствием выполняют грамматические задания к ней, но преодолевают языковой барьер, исполняя песню. Н а мой взгляд, м етодические преимущества песен в обучении иностранному языку, можно сформулировать следующем образом:
- - песни являются средством более прочного и легкого усвоения лексического запаса, так как включают в себя новые слова и выражения. З накомая лексика в песнях способствует развитию языкового чутья и увеличению ассоциативных связей в памяти. В песнях часто встречаются реалии страны изучаемого языка, средства выразительности, что способствует развитию у школьников знания стилистических особенностей языка и глубокого понимания специфики чужой культуры;
- - песни способствуют овладению навыками иноязычного произношения, развитию музыкального слуха. Разучивание и частое повторение несложных по мелодическому рисунку, коротких песен помогают закрепить правильное произношение, артикуляцию, а также правила ударения, особенности ритма, мелодики и т. д.;
- - песни способствуют сплочению коллектива, помогают раскрыть творческие способности каждого. При использовании музыки на уроке создается благоприятный психологический климат в группе, снимается психологическая нагрузка, активизируется речемыслительная деятельность, развивается как монологическая, так и диалогическая речь, поддерживается интерес к изучению иностранного языка, повышается эмоциональный тонус.
- - в песнях лучше усваиваются и активизируются грамматические явления языка. В своей кружковой работе в 8-9 классах я использую песни , подходящие по возрасту, этапу обучения, тематике и предпочтениям обучающихся . Они ритмичны, сопровождаются пояснениями, комментариями, а также заданиями и упражнениями (цель которых — проверка понимания , тренировки грамматических конструкций, лексики) ;
Yesterday - Beatles
Grammar: Past Simple tense
Activity 1.Find synonyms
Problems
Unexpectedly
As if
Have no idea
not correct
Activity 2. Write Past Simple form of the verbs given below.
To seem
To use
To come
To have
To say
To be
Activity 3. Complete the song with the answers from the previous activity:
Yesterday,
all my troubles _______(seem) so far away
Now it looks as though they’re here to stay
Oh, I believe in yesterday
Suddenly,
I’m not half the man I _______ (use) to be
There’s a shadow hanging over me.
Oh, yesterday _______(come) suddenly
Why she _______ (have) to go I don’t know
she wouldn’t say
I _______ (say) something wrong,
now I long for yesterday
Yesterday,
love _______(be) such an easy game to play
Now I need a place to hide away
Oh, I believe in yesterday
Why she _______ (have) to go I don’t know,
she wouldn’t say
I _______ (say) something wrong,
now I long for yesterday
Yesterday,
love _______(be) such an easy game to play
Now I need a place to hide away
Oh, I believe in yesterday
Activity 4. Now listen and check. Then sing along!
Yesterday,
all my troubles seemed so far away
Now it looks as though they’re here to stay
Oh, I believe in yesterday
Suddenly,
I’m not half the man I used to be
There’s a shadow hanging over me.
Oh, yesterday came suddenly
Why she had to go I don’t know
she wouldn’t say
I said something wrong,
now I long for yesterday
Yesterday,
love was such an easy game to play
Now I need a place to hide away
Oh, I believe in yesterday
Why she had to go I don’t know
she wouldn’t say
I said something wrong,
now I long for yesterday
Yesterday,
love was such an easy game to play
Now I need a place to hide away
Oh, I believe in yesterday
Лишь вчера
Я не верил, что придет беда,
А сегодня в дверь стучит она
О, верю я в свое «вчера».
В один миг
Перестал я быть, кем быть привык
Надо мной нависла тень интриг
Вчерашний день явился в миг.
Как же не сказав ничего,
Ушла она?
Я не то сказал
И хочу вернуть «вчера»;
Лишь вчера
Думал будто бы любовь игра
А сегодня б скрылся навсегда
О, верю я в свое «вчера».
Как же не сказав ничего,
Ушла она?
Я не то сказал
И хочу вернуть «вчера»;
Лишь вчера
Думал будто бы любовь игра
А сегодня б скрылся навсегда
О, верю я в свое «вчера».
Mamma Mia – ABBA
Activity types: Listening for specific words, gap fill, finding synonyms, watching films
Grammar Focus: Tenses Review
Notes: This is a 1975 hit from the Swedish band ABBA’s album, ABBA. The title is an Italian interjection expressing surprise or anguish (literally, "My mother"). In 1999 the song gave its title to a successful West End stage musical written by the British playwright Catherine Johnson, based on ABBA’s songs. A film adaptation of the musical, starring Meryl Streep and Colin Firth, was released in 2008.
- Give each student a folded copy of the worksheet and ask them to work on Activity 1, individually or in pairs/groups. They have to write the requested tense and forms for each infinitive. Don’t correct at this stage.
POSSIBLE ANSWERS:
1. play/plays
2. forget/forgets
3. look
4. do/does ... show?
5. don’t/doesn’t mean?
6. don’t/doesn’t know
7. parted
8. made
9. did ... let?
10. ‘ve/’s been
11. ‘ve/’s told
12. ‘ve/’s missed
13. will ... learn?
14. won’t be
2. Play the song. Ask students to listen for the verbs from the previous activity and tick them as they hear them.
KEY: See complete version of the song
3. Feedback, then students unfold the page and fill in the gaps with the missing verbs, based on their answers to the previous activity and context.
4. Play the song again. Students check their answers in pairs or in groups, then correct in open class and sing together!
FOLLOW UP:
A) English in Use
Students find in the lyrics expressions with the same meaning as the following:
• Decided - KEYS: made up my mind
• Finish - come to an end
• Sad - blue
• Separated - parted
• We’re over - we’re through
B) Show students the 2008 film Mamma Mia!
Mamma Mia – ABBA
Activity 1. Write the correct tense and forms for each verb according to the instructions given:
1. TO PLAY (Present Simple – positive form) play/plays .
2. TO FORGET (Present Simple – positive form) ___________________
3. TO LOOK (Imperative – positive form) ___________________
4. TO SHOW (Present Simple – question form) ___________________
5. TO MEAN (Present Simple – negative short form) ___________________
6. TO KNOW (Present Simple – negative short form) ___________________
7. TO PART (Past Simple – positive form) ___________________
8. TO MAKE (Past Simple – positive form) ___________________
9. TO LET (Past Simple – question form) ___________________
10. TO BE (Present Perfect – positive short form) ___________________
11. TO TELL (Present Perfect – positive short form) ___________________
12. TO MISS (Present Perfect – positive short form) ___________________
13. TO LEARN (Future Tense – question form) ___________________
14. TO BE (Future Tense – negative short form) ___________________
______________________________FOLD_____________________________
Activity 2. Complete the song with the answers from the previous activity:
I've been cheated by you since I ___ _____ when
So I ______ up my mind, it must come to an end
______ at me now, ____ I ever ______?
I ______ ______ how but I suddenly lose control
There's a fire within my soul
Just one look and I can hear a bell ring
One more look and I ______ everything, o-o-o-oh
Mamma mia, here I go again
My my, how can I resist you?
Mamma mia, ____ it ____ again?
My my, just how much I ______ you
Yes, I ____ ______ broken-hearted
Blue since the day we ______
Why, why ____ I ever ____ you go?
Mamma mia, now I really know,
My my, I could never let you go.
I ______ angry and sad about things that you do
I can't count all the times that I ______ you we're
through
And when you go, when you slam the door
I think you know that you ______ away too long
You know that I'm not that strong.
Just one look and I can hear a bell ring
One more look and I ______ everything, o-o-o-oh
Mamma mia, here I go again
My my, how can I resist you?
Mamma mia, ____ it ____ again?
My my, just how much I ______ you
Yes, I ____ ______ broken-hearted
Blue since the day we ______
Why, why ____ I ever ____ you go?
Mamma mia, even if I say
Bye-bye, leave me now or never
Mamma mia, it's a game we ______
Bye-bye ______ ______ forever
Mamma Mia – ABBA - Complete
I've been cheated by you since I don't know when
So I made up my mind, it must come to an end
Look at me now, will I ever learn?
I don't know how but I suddenly lose control
There's a fire within my soul
Just one look and I can hear a bell ring
One more look and I forget everything, o-o-o-oh
Mamma mia, here I go again
My my, how can I resist you?
Mamma mia, does it show again?
My my, just how much I've missed you
Yes, I've been broken-hearted
Blue since the day we parted
Why, why did I ever let you go?
Mamma mia, now I really know,
My my, I could never let you go.
I've been angry and sad about things that you do
I can't count all the times that I've told you we're through
And when you go, when you slam the door
I think you know that you won't be away too long
You know that I'm not that strong.
Just one look and I can hear a bell ring
One more look and I forget everything, o-o-o-oh
Mamma mia, here I go again
My my, how can I resist you?
Mamma mia, does it show again?
My my, just how much I've missed you
Yes, I've been broken-hearted
Blue since the day we parted
Why, why did I ever let you go?
Mamma mia, even if I say
Bye-bye, leave me now or never
Mamma mia, it's a game we play
Bye-bye doesn't mean forever
Mamma mia, here I go again
My my, how can I resist you?
Mamma mia, does it show again?
My my, just how much I've missed you
Yes, I've been broken-hearted
Blue since the day we parted
Why, why did I ever let you go?
Mamma mia, now I really know
My my, I could never let you go