СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Контрольно- измерительные материалы № 2

Нажмите, чтобы узнать подробности

Просмотр содержимого документа
«Контрольно- измерительные материалы № 2»


Инструкция по выполнению работы

Письменная часть экзаменационной работы по английскому языку состоит из четырёх разделов, включающих в себя 35 заданий.

На выполнение заданий письменной части экзаменационной работы отводится 2 часа (120 минут).

В разделе 1 (задания по аудированию) предлагается прослушать несколько текстов и выполнить 11 заданий на понимание прослушанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий данного раздела –30 минут.


Раздел 2 (задания по чтению) содержит 8 заданий на понимание прочитанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.


Раздел 3 (задания по грамматике и лексике) состоит из 15 заданий. Рекомендуемое время на выполнение заданий раздела – 30 минут.


Ответы к заданиям 5 и 12 записываются в виде последовательности цифр. Эту последовательность цифр запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответы к заданиям 1–4 и 13–19 записываются в виде одной цифры, которая соответствует номеру правильного ответа. Эту цифру запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

Ответы к заданиям 6–11 записываются в виде одного слова, а к заданиям 20–34 – в виде одного или нескольких слов. Ответ запишите в поле ответа в тексте работы, а затем перенесите в бланк ответов № 1.

В разделе 4 (задание по письму) дано 1 задание, предлагающее написать электронное письмо. Задание выполняется на бланке ответов № 2. Рекомендуемое время на выполнение задания – 30 минут.

Все бланки заполняются яркими чёрными чернилами. Допускается использование гелевой или капиллярной ручки.

При выполнении заданий можно пользоваться черновиком. Записи в черновике, а также в тексте контрольных измерительных материалов не учитываются при оценивании работы.

Баллы, полученные Вами за выполненные задания, суммируются.

Постарайтесь выполнить как можно больше заданий и набрать наибольшее количество баллов.

После завершения работы проверьте, чтобы ответ на каждое задание в бланках ответов № 1 и № 2 был записан под правильным номером.

Желаем успеха!















Вариант 2.


Раздел 1 (задания по аудированию)


Вы услышите четыре коротких текста, обозначенных буквами А, B, C, D.

В заданиях 1–4 запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.

1


1) Teenagers can study in the Computer centre ...


1) any day of the week.


2) from Monday to Friday.


3) at weekends.

О


твет:

2


Yesterday Cathy…


1) was taking care of her pet.


2) was at her friend’s birthday party.


3) was very busy with her homework.



Ответ:

3

Where is Oliver staying while studying at the language school?


1) With his relatives.


2) In a student hostel.


3) With a host family.



Ответ:

4


What’s Jane’s hobby?


1) Drawing.


2) Photography.


3) Cooking.

О


твет:

В

5

ы готовите тематическую радиопередачу с высказываниями пяти разных людей, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Подберите к каждому высказыванию соответствующую его содержанию рубрику из списка 1–6. Используйте каждую рубрику из списка только один раз. В списке есть одна лишняя рубрика. Вы услышите запись дважды.


1. It’s time-consuming


2. It’s educational


3. It’s useless


4. It’s interesting


5. It’s expensive


6. It’s boring


Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.


5


Говорящий

A

B

C

D

E


Рубрика







Вы помогаете своему другу, юному радиожурналисту, проанализировать подготовленное им для передачи интервью. Прослушайте аудиозапись интервью и занесите данные в таблицу. Вы можете вписать не более одного слова (без артиклей) из прозвучавшего текста. Числа необходимо записывать буквами. Вы услышите запись дважды.

C

6

ity of birth

______________________


A

7

ge of the respondent


____________________ years old


F

8

avourite music style


_____________________________


C

9

urrent job


_____________________________


R

10

egular sports activity


_____________________________


F

11

avourite food


_____________________________



По окончании выполнения заданий 1–11 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе

ответов на задания 5 и 6–11 цифры или буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру или букву пишите в отдельной клеточке в соответствии

с приведёнными в бланке образцами.


Раздел 2 (задания по чтению)


В

12

ы проводите информационный поиск в ходе выполнения проектной работы. Определите, в каком из текстов A–F содержатся ответы на интересующие Вас вопросы 1–7. Один из вопросов останется без ответа.

Занесите Ваши ответы в таблицу


1. Why did a prehistoric reptile get a girl’s name?


2. Where is the Isle of Wight?


3. What is the origin of the island’s name?


4. What animal is prohibited on the Isle of Wight?


5. What is the emblem of the Isle of Wight?


6. What do tourists take from the Isle of Wight as a memory?


7. What is special about the language spoken on the island?


A. The Isle of Wight is considered to be the largest island of England. The island measures about 380 square km, of which about half is an area of outstanding natural beauty. About 140,000 people live on the island and several million people visit it each year. This paradise is located in the English Channel which separates the continent and Great Britain.


B. The accent of the Isle of Wight is similar to the traditional dialect of southern England. While speaking, the natives of the island drop some consonants and put an emphasis on longer vowels. The Isle of Wight has its own local and regional words. Some of their words (e.g. grockle – visitor, tourist and nipper – a younger male person) are used in the neighbouring areas of the mainland too.


C. There are many red squirrels which are the only squirrel native to the British Isles. However, there are few of them left on the mainland now. Red squirrels are being replaced by American grey squirrels. The grey squirrels carry the deadly parapox virus, which is fatal to the reds. The strait between the island and the mainland provides a barrier to grey squirrels. It is illegal to bring a grey squirrel onto the island, with a penalty of two-year's imprisonment.


D. The Isle of Wight is not large, but it has lots of sights to see. One of the most well-known places is Alum Bay which is famous for the sand on its beach. The sand is of different colours – from red to purple, from brown to white. Tourists usually buy a glass paperweight with stripes of coloured sand, and take it back home as a souvenir.


E. The Isle of Wight has recently been declared the Dinosaur capital of the UK! Bones of more than 25 different species were found on the small island, including the largest British dinosaur. In 2009, five-year-old Daisy Morris discovered the remains of an undiscovered species on the beach, which has been named after her – the Vectidraco (Dragon of the Wight) Daisymorrisae.


F. The correct spelling of the island’s name is Wight not White. Wight is an old English word to describe a creature or living being. The experts do not have a common opinion on why the island was called that. The only thing that can be said for sure is that the name has nothing to do with the colour.



Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами

Текст

A

B

C

D

E

F

Вопрос








Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 13–19 соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated).

Запишите в поле ответа цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


The Open Window

          Mr. Nuttel, a young gentleman, came to live in the country. The doctors said a quiet place like that and complete rest could help cure his nerves. He didn’t know anyone round there. That’s why his sister gave him letters of introduction to some nice people she knew. 

          One of the letters was to Mrs. Sappleton. When Mr. Nuttel visited her, Mrs Sappleton was busy and he was asked to wait for several minutes. The servant invited Mr. Nuttel into a room. There Mr. Nuttel met Mrs. Sappleton’s niece, a very self-confident young lady of fifteen. The young lady asked him what he knew about her aunt. Mr. Nuttel knew nothing except Mrs. Sappleton’s name and address.

          Mr. Nuttel looked around. There was something about the room that told him there were other people living in the house. So he was wondering if           Mrs. Sappleton was married. Suddenly the girl got sad and told a story of          Mrs. Sappleton’s tragedy. Mr. Nuttel was greatly surprised because his sister hadn’t told him anything about it. The tragedy was very unusual for that peaceful place. 

          The girl pointed at the French window, which opened on to the lawn and said that Mrs. Sappleton always kept it open.  Mr. Nuttel stated that it was natural to keep the window open because the weather was quite warm. But the girl sighed and explained that her poor aunt always kept the window open in the evenings because she was waiting for her husband and sons to return. Three years ago they had gone hunting and never came back. The story caught Mr. Nuttel’s imagination deeply. He felt very upset.

          He felt a little better only when Mrs. Sappleton finally appeared in the room. She apologized for being late and asked if he minded the open window. She said her husband and sons would soon be home from hunting. They always came in that way. Then, she continued talking cheerfully about hunting ducks. But Mr. Nuttel felt terrible.

          He made an attempt to change the topic and told her about the reasons why he had come to the country. But Mrs. Sappleton didn’t seem to notice. She was constantly looking at the open window. Mr. Nuttel felt uncomfortable. He understood that he had chosen the wrong moment to visit her. Suddenly Mrs. Sappleton cried happily pointing at the window, “Here they are at last, just in time for tea!” Three male figures were walking across the lawn towards the window. They carried guns and a dog followed them.

          Shocked and afraid, Mr. Nuttel grabbed his stick and hat and rushed out of the house. Mrs. Sappleton was extremely surprised at the extraordinary man who had left the house so quickly without a word. Her niece suggested that it was because of the dog. She said that Mr. Nuttel had been afraid of them since childhood – once, a dog had seriously bitten him. This was enough to make the young man lose his nerve. The young lady was so good at making up stories!


13


Mr. Nuttel came to the village to improve his health



1) True 2) False 3) Not stated



Ответ:


14


Mr. Nuttel was an old friend of Mrs. Sappleton.



1) True 2) False 3) Not stated



Ответ:


15


According to Mrs. Sappleton’s niece, a great tragedy had happened in her aunt’s family three years before.



1) True 2) False 3) Not stated



Ответ:


16


Mrs. Sappleton’s niece could speak French fluently.



1) True 2) False 3) Not stated



Ответ:


17


That afternoon Mrs. Sappleton was waiting for her husband and sons to return from hunting



1) True 2) False 3) Not stated



Ответ:


18


Mr. Nuttel cheerfully greeted Mr. Sappleton and his sons.



1) True 2) False 3) Not stated



Ответ:


19


Mr. Nuttel ran out of the house because he was afraid of the dog



1) True 2) False 3) Not stated



Ответ:


По окончании выполнения заданий 12–19 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответа на задание 12 цифры записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Раздел 3 (задания по грамматике и лексике)


Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 20–28, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 20–28.


20


Paul was going to be late for his morning class again. He __________________ why it happened to him so often.


NOT UNDERSTAND






21


This was going to be the __________________ time in one week and that was too much even for Mrs. Pitt.


THREE






22


She was the __________________ teacher in the world but Paul wasn’t sure that she would forgive him again.


KIND






23


“If I don’t invent a very good excuse, she __________________ my parents.” Paul thought.


CALL






24


His parents __________________ very strict people but they didn’t approve of Paul’s habit of playing computer games till late at night.


NOT BE






25


As a result, he couldn’t make __________________ get up in the morning and was regularly late for school.


HE






26


Paul quietly opened the door and __________________ into the classroom.


GO






27


His classmates __________________ something in their notepads and didn’t pay any attention to him.


WRITE






28


Mrs. Pitt looked at him and said in a flat voice: “You are late again, Paul. What ________________?” Paul was not ready with an answer.


HAPPEN


Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 2934 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 2934


29


My first job was working at a bakery. When I walked from my house to the bakery I could smell the __________________ aroma of the fresh bread.


WONDER






30


I loved it. I worked __________________ after school and at weekends. It made about twenty hours a week.


DAY






31


One of the most __________________ things about the bakery was that I could eat all I wanted there.


FANTASY






32


I really couldn't stop eating the fresh buns, rolls and cakes. They were so __________________.


TASTE






33


Mrs. Bradley, the __________________ of the bakery, was a very nice woman. She had no children and she treated me like her own granddaughter.


OWN






34


I liked her too and did my best to be as __________________ as possible


HELP







По окончании выполнения заданий 20–34 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.


Проверьте, чтобы каждый ответ был записан рядом с номером соответствующего задания.


Для ответа на задание 35 используйте бланк ответов № 2. При выполнении задания 35 особое внимание обратите на то, что Ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на бланке ответов № 2. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма электронного письма. Письмо недостаточного объёма, а также часть текста электронного письма, превышающая требуемый объём, не оцениваются.

Укажите номер задания 35 в БЛАНКЕ ОТВЕТОВ № 2 и напишите текст своего ответного электронного письма зарубежному другу по переписке.


35


You have received an email message from your English-speaking pen-friend Ben:


From: [email protected]

To: [email protected]

Subject: Housework

I am a bit sad because I have just quarrelled with my mum. I didn’t want to wash the dishes and make my bed because there was an interesting film on TV.

… Do you think children should help their parents with the housework, why or why not? What do you usually do about the house? What housework do you dislike? …

Write a message to Ben and answer his 3 questions.

Write 100–120 words.

Remember the rules of letter writing.