СДЕЛАЙТЕ СВОИ УРОКИ ЕЩЁ ЭФФЕКТИВНЕЕ, А ЖИЗНЬ СВОБОДНЕЕ

Благодаря готовым учебным материалам для работы в классе и дистанционно

Скидки до 50 % на комплекты
только до

Готовые ключевые этапы урока всегда будут у вас под рукой

Организационный момент

Проверка знаний

Объяснение материала

Закрепление изученного

Итоги урока

Методическая разработка урока на тему "Школьные предметы"

Нажмите, чтобы узнать подробности

Просмотр содержимого документа
«Методическая разработка урока на тему "Школьные предметы"»

Методическая разработка урока по английскому языку для 7 класса

Учитель: Гипикова Кристина Константиновна

Класс: 7

Тема: School subjects

Цель урока: обучение навыкам чтения, аудирования и говорения, а также продолжить формирование грамматических и лексических навыков.

Задачи урока:
- Научиться соблюдать нормы произношения при чтении новых слов, словосочетаний.

- Закрепить новые лексические единицы по теме и научиться употреблять их в речи.

- Извлекать запрашиваемую информацию из аудирования.

- Составлять диалоги – дискуссии.

Тип урока: комбинированный.

Формы работы: индивидуальная, фронтальная, групповая, в парах.

Оборудование: учебник, компьютер, проектор, раздаточный материал.

Ход урока

Содержание урока

Действия учителя

(деятельность учителя)

Действия ученика

(деятельность ученика)

  1. Мотивационно-вступительный этап урока

Постановка цели и задачи урока

  1. Учитель настраивает учащихся на работу и знакомит с планом урока.

План:

На уроке мы научимся:

  1. употреблять нулевой артикль со словами school, college, university, work, hospital, church в определенных ситуациях;

  2. слушать текст и извлекать запрашиваемую информацию;

  3. отвечать на вопросы об образовании в Великобритании;

  4. называть предметы, изучаемые в школе в английских школах, и сопоставлять их с предметами, изучаемыми в российских школах;

  5. рассказывать, что российские школьники изучают на уроках в школе.

  1. Речевая разминка. Учащиеся хором читают слова из упр. 3А, с. 16, затем составляют предложения с использованием данной лексики.



1. Повторение и закрепление пройденного лексического материала.

2. Работа фронтально.

СЛАЙД № 1

План:

На уроке мы научимся:

  1. употреблять нулевой артикль со словами school, college, university, work, hospital, church в определенных ситуациях;

  2. слушать текст и извлекать запрашиваемую информацию;

  3. отвечать на вопросы об образовании в Великобритании;

  4. называть предметы, изучаемые в школе в английских школах, и сопоставлять их с предметами, изучаемыми в российских школах;

  5. рассказывать, что российские школьники изучают на уроках в школе.




  1. Основной этап урока

Проверка домашнего задания

Учитель проверяет вместе с учащимися домашнее задание.

Учащиеся сравнивают ответы в своих тетрадях с правильными

ответами на слайде.

Цель – научить учащихся самопроверке.

Учитель выборочно берёт тетради на проверку, чтобы

проконтролировать, как учащиеся выполняют самопроверку.


Упр. 8, с. 18–19

1) Most schoolchildren in Britain have to wear school

uniforms. 2) How many terms are there in your school year?

3) At what age did you learn to read? 4) I’m sure that a good

education is important for everybody. 5) I’m so tired, let’s

take a break . 6) I believe that secondary school is a lot

more fun than primary school. 7) How many subjects do you

do in the seventh year? 8) Victor wants to go to college after

he finishes school.


Упр. 9, с. 19

Sample answers:

1) When summer holidays are over, I feel sad.

2) When winter is over, I feel wonderful .

3) When my schoolday is over, I feel unhappy.

4) When the lunch break is over, I feel lazy.

5) When my favourite film is over, I feel terrible.

6) When a boring film is over, I feel happy.


Упр. 10, с. 19

1) [tɜ:m] – term

2) [peɪ] – pay

3) [breɪk] – break

4) [ˈsʌbʤɪkt] – subject

5) [ˈkɒlɪʤ] – college

6) [ˌedjʊˈkeɪʃn] – education

7) [eɪʤ] – age

8) [ˈju:nɪfɔ:m] – uniform

9) [ˈsekəndəri] – secondary

10) [ˈpraɪməri] – primary

11) [sku:l] – school

12) [jɪə] – year



Аудирование

  1. Учителю необходимо убедиться, что учащиеся правильно поняли задание.

  2. Учащиеся слушают аудиозапись № 9 к упр. 1 на с. 19 и выбирают подходящий вариант.

Script:

Аудиозапись № 9 к заданию 1

— Sharon!

— Yes?

— I’d like to ask you some questions. May I?

— Oh, yes.

— I think that children in Russia would like to know more about schools in Britain. What school do you go to?

— I go to Kingston Primary. But I am leaving it in June to go to a secondary school.

— Is it your sixth year in primary school?

— Yes, it is. I like my school. I know I’ll miss some of my friends and my teachers.

— How many days a week do you go to school?

— Five. We don’t have classes at weekends.

— I see. And when do your classes begin?

— We must be at school at 8.50. The school is over at two or three o’clock.

— Do you have to wear a uniform?

— Yes, we do. Ours is a dark blue skirt, a blue blouse and a grey jacket. We wear black shoes, too.

— What do you usually do after classes?

— My friend Anna and I play grass hockey for the school. Two times a week we play in the gym or near the school.

— Very interesting. And what else do you do?

— Sometimes I help my mother to do the shopping or meet my friends. We like listening to music and roller skating.

Keys:

1) Sharon goes to a) primary school.

2) Sharon a) likes her school.

3) She b) doesn’t have classes on Saturdays.

4) Sharon must be at school at b) 8.50.

5) Sharon’s uniform is b) like in picture 2.

6) After school Sharon plays a) grass hockey.

7) She likes a) listening to music and roller skating.


Повторение изученных лексических единиц

Teacher:

Well, part of your home assignment was text ex. 7 on p. 17–18 about education in Britain. Let’s answer some questions on it in ex. 2, p. 20.

Sample answers:

1) English children begin schooling at the age of five.

2) They spend seven years in primary school.

3) Most children begin their secondary education at the age of 12.

4) State schools are free of charge so parents don’t have to pay for the education.

5) Pupils usually have twenty-five lessons a week.

6) Yes, pupils in Britain don’t go to school at weekends.

7) They have a twenty minute break every morning after the first lesson.

8) Yes, they have a long lunch break.

9) At four o’clock they’re usually free and can go home.

10) The English school year has three terms.

11) Summer holidays are the longest.

12) The school year in England and Wales begins in September and ends in July.


Now, let’s read aloud word combinations in ex. 3 on p. 20.


Формирование навыков говорения (диалогическая речь)

Teacher:

Please work in pairs and discuss schooling in England.


Формирование грамматических навыков. Введение нового грамматического материала

Учитель объясняет правила употребления артиклей со словами

school, university, college, work, hospital, bed, church.

Таблица Nota Bene на c. 20.

Teacher:

Now, let’s see how to use this rule and do ex. 4 on p. 21.

Keys:

1) If you are tired, you should go to bed. 2) All English children go to school when they are five. 3) My brother is a student, he goes to university 4) At what time does your father go to work? — His work begins at 9, so he leaves home at 8. 5) Cathy is ill and must go to hospital . 6) Do you always go to church on Sundays? — Yes, I do. There is a nice little church near my house. 7) It’s 12 o’clock at night! Why are you not in bed? 8) Is your friend a university student or a college student?

Ex. 4, p. 21. 1) go to bed; 2) go to school; 3) goes to university (goes to college); 4) go to work; 5) go to hospital; 6) go to church; 7) in bed; 8) a college student.


Формирование лексических навыков. Введение нового лексического материала

Teacher:

We’re going to listen to the recording and read the names of some school subjects.

Аудиозапись № 10 к упр. 5, с. 21.


Now let’s study the timetable in ex. 6, p. 21 and find out how different it is from yours.


Формирование навыков говорения (монологическая речь)

Teacher:

Please look at ex. 7, p. 22. Make small monologues using these phrases and say what you do when you have these classes.









СЛАЙД № 2

Упр. 8, с. 18–19

1) Most schoolchildren in Britain have to wear school uniforms. 2) How many terms are there in your school year? 3) At what age did you learn to read? 4) I’m sure that a good education is important for everybody. 5) I’m so tired, let’s take a break . 6) I believe that secondary school is a lot more fun than primary school. 7) How many subjects do you do in the seventh year? 8) Victor wants to go to college after he finishes school.

СЛАЙД № 3

Sample answers:

1) When summer holidays are over, I feel sad.

2) When winter is over, I feel wonderful .

3) When my schoolday is over, I feel unhappy.

4) When the lunch break is over, I feel lazy.

5) When my favourite film is over, I feel terrible.

6) When a boring film is over, I feel happy.


СЛАЙД № 4

Ex. 10, p. 19

1) [tɜ:m] – term

2) [peɪ] – pay

3) [breɪk] – break

4) [ˈsʌbʤɪkt] – subject

5) [ˈkɒlɪʤ] – college

6) [ˌedjʊˈkeɪʃn] – education

7) [eɪʤ] – age

8) [ˈju:nɪfɔ:m] – uniform

9) [ˈsekəndəri] – secondary

10) [ˈpraɪməri] – primary

11) [sku:l] – school

12) [jɪə] – year


































СЛАЙД № 5

Ex. 1, p. 19

1) Sharon goes to a) primary school.

2) Sharon a) likes her school.

3) She b) doesn’t have classes on Saturdays.

4) Sharon must be at school at b) 8.50.

5) Sharon’s uniform is b) like in picture 2.

6) After school Sharon plays a) grass hockey.

7) She likes a) listening to music and roller skating.




Учащиеся отвечают на вопросы о системе школьного образования в Великобритании.

СЛАЙД № 6

Упр. 2, с. 20

1) English children begin schooling at the age of five.

2) They spend seven years in primary school.

3) Most children begin their secondary education at the age of 12.

4) State schools are free of charge so parents don’t have to pay for the education.

5) Pupils usually have twenty-five lessons a week.

6) Yes, pupils in Britain don’t go to school at weekends.

7) They have a twenty minute break every morning after the first lesson.

8) Yes, they have a long lunch break.

9) At four o’clock they’re usually free and can go home.

10) The English school year has three terms.

11) Summer holidays are the longest.

12) The school year in England and Wales begins in September and ends in July.


Учащиеся читают вслух лексические единицы.



Учащиеся делятся мнением по поводу системы образования в Великобритании.









СЛАЙД № 7

1) If you are tired, you should go to bed. 2) All English children go to school when they are five. 3) My brother is a student, he goes to university 4) At what time does your father go to work? — His work begins at 9, so he leaves home at 8. 5) Cathy is ill and must go to hospital . 6) Do you always go to church on Sundays? — Yes, I do. There is a nice little church near my house. 7) It’s 12 o’clock at night! Why are you not in bed? 8) Is your friend a university student or a college student?
















Рассказывают о том, как проходят их уроки в школе.

  1. Рефлексивно-оценочный этап

Подведение итогов урока

Учитель обобщает изученный материал на уроке и выставляет оценки за работу в классе.

Teacher:

Now let’s revise what we have learnt.

  1. When do we use articles in word combinations with words like school, church, work etc.?

Ключ: We use articles with words like school, church, work in word combinations when we mean the building itself.

  1. Give English equivalents for «начальная школа», «физкультура», «информатика», «четверть, семестр».

Ключи: primary school, physical education, computer studies, term.


Информация о домашнем задании

Учитель объясняет алгоритм выполнения домашнего задания.

1. Learn the table Nota Bene on p. 20.

2. Learn words from ex. 3, p. 16, ex. 5, p. 21.

3. Ex. 8, 9, 10, p. 22 in written form.

Summing up


СЛАЙД № 8

1. When do we use articles in word combinations with words like school, church, work etc.?

2. Give English equivalents for «начальная школа», «физкультура», «информатика», «четверть, семестр».





СЛАЙД № 9

HOMEWORK

1. Learn the table Nota Bene on p. 20.

2. Learn words from ex. 3, p. 16, ex. 5, p. 21.

3. Ex. 8, 9, 10, p. 22 in written form.


1. Выучить таблицу Nota Bene на с. 20.

2. Выучить слова из упр. 3, с. 16, упр. 5, с. 21.

3. Упр. 8, 9, 10, с. 22 письменно.