Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение «Отрадненская основная общеобразовательная школа» |
«Принято» Руководитель ШМО учителей начальных классов_____________ /Ямашкина А.А. Протокол № 1 от 27» августа 2019г. | «Утверждено» Директор МБОУ «Отрадненская ООШ» _____________ / Худойкина М. Н./ Приказ № 84 от «30» августа 2019г. |
Рабочая программа
учебного предмета «Эрзянский язык»
3 класс
Составитель:
учитель начальных классов, первой
квалификационной категории
Ямашкина Антонина Алексеевна
с. Отрадное, 2019г
Икельце вал
Важодемань программась МБОУ «Отрадной велень ООШ» 3-цеклассонь "Эрзянь кель" тонавтнемань предметэнь коряс теезь:
Федеральной государственной образовательной стандарт основной общей образованиянь, кона кемекстазь приказсо (приказ МОиН РФ от 06.10.2009г. № 373).
Духовно-нравственной кастомань концепциянть коряс.
Муниципальной бюджетной общеобразовательной учреждениянь «Отрадной велень основной общеобразовательной школась» основной образовательной программа основной общей образованиянь, кона кемекстазь приказсо № 84, 30.08.2019 иестэ саезь
Муниципальной бюджетной общеобразовательной учреждениянь «Отрадной велень основной общеобразовательной школань» базисной учебной планонь коряс.
Учебниктнень федеральной перечененть коряс, кемекстазь образовательной учреждениясо важодемантень, конат топавтыть общей Региональной учебниктне ды программатне, конат саезь образовательной учреждениянь тонавтомань тевсэнть.
1-4 класстнэнень эрзянь келень ды ловномань программатнень лангс нежедезь (авторось Л.П.Водясова)
- Эрзянь кель 3класс,Общеобразовательной организациятненень учебной пособия; Сёрмадыцясь-пурныцясь Н.А.Буянова.,Саранск: МКИ, 2015
Эрзянь келень программанть вещематне
Программанть вешематне истят:
ушодомс эйкакштнень весеме ёндонь кастоманть;
тонавтомс эйкакштнень эрязасто, чарькодезь, мазыйстэ ловномо, ильведькстэме сёрмадомо, вадрясто ловомо, парсте кортамо, эсест мелест-превест ды ёжомарямост кортазь ды сёрмадозь ёвтнеме;
тонавтомс эйкакштнень важодеманть вечкеме;
школань эрьва предметэнть вельде тонавтомс тиринь масторонть, ломантнень вечкеме, кастомс покш мель эсь народонть келензэ ды оймень питней чинзэ содамо;
масоме нурька, чарькодевиця содамочить лия национальностень ломантнеде, сынст культурадост;
тонавтомс эйкакштнень эсь прянь ветямо, тонавтнема тевенть вечкеме;
лездамс эйкакштненень панжомс ды келейгавтомс сынст превень ды кедьёнксонь маштомачист.
МЕСТО УЧЕБНОГО ПРЕДМЕТА В УЧЕБНОМ ПЛАНЕ
УЧЕБНОЙ ПЛАНСО ПРЕДМЕТЭНТЬ ТАРКАЗО
"Эрзянь кель" предметэсь кандови «Филология» тонавтнема ёнксонтень. МБОУ «Отрадной велень ООШ» учебной планонь коряс сонзэ тонавтомантень 3- це классо явовить 34 част (1 час недлязонзо).
ЛИЧНОСТНЫЕ, МЕТАПРЕДМЕТНЫЕ И ПРЕДМЕТНЫЕ
РЕЗУЛЬТАТЫ ОСВОЕНИЯ УЧЕБНОГО КУРСА
Личностными результатами освоения учащимися программы по эрзянскому языку и литературе являются:
понимание эрзянского языка как одного из основных национально-культурных ценностей мордовского народа; определяющей роли родного языка в развитии интеллектуальных, творческих способностей и моральных качеств личности;
осознание эстетической ценности эрзянского языка; уважительное отношение к родному языку, мордовской культуре, мордовскому народу, гордость за него;
потребность сохранить эрзянский язык как язык предков;
освоение национальной культуры; стремление к речевому самосовершенствованию;
овладение наиболее употребительной лексикой в рамках тематики начального этапа;
освоение форм речевой коммуникации в различных жизненных ситуациях.
Метапредметные результаты освоения учащимися программы по эрзянскому языку
уметь задать вопрос общий и специальный вопрос и ответить на вопрос собеседника в пределах тематики общения начальной школы;
кратко рассказать о себе, своей семье, друге, школе; описать простую картинку;
понимать на слух речь учителя, одноклассников, основное содержание небольших текстов, построенных на знакомом материале, с опорой на зрительную наглядность;
писать краткое поздравление и личное письмо (с опорой на образец).
Предметными результатами освоения учащимися программы по эрзянскому языку является распознавание и употребление в речи:
существительных в единственном и множественном числе, в указательной и притяжательной форме, существительных в родительном, дательном, местном, исходном падеже;
глаголов в 1, 2 и 3 лице единственного и множественного числа, настоящего, прошедшего, будущего времени; повелительной и побудительной формы глаголов;
числительных количественных и порядковых от 1 до 100;
наречий места (тесэ, тосо), времени, качества;
послелогов места, направления (трокс, пачк, пельде, икеле, ало);
простых повествовательных предложений со знаменательным глаголом в 1 и 3 лице единственного числа настоящего времени;
простых предложений, распространённых за счёт однородных членов предложения и/или второстепенных членов предложения;
вопросительных предложений с вопросительным словом;
побудительных предложений;
утвердительных, отрицательных предложений;
текста, как речевого произведения;
сложносочинённых предложений с союзами и/или (ды, эли).
ФОНЕТИКАСЬ, ГРАММАТИКАСЬ,
ОРФОГРАФИЯСЬ ДЫ КЕЛЬ-ВАЛОНЬ КАСТОМАСЬ
1-4- це класстнэсэ эрзянь келенть тонавтомань лувонть целензэ:
а) кастомс эйкакштнень кортамонь ды сёрмадомань кель-валост ды превест-арсемаст;
б) явомс мель важодеманть вечкемантень, стакачитнень изнямонь тонавтомантень. Бути эйкакштне тонадыть превсэ важодеме, эсест мелест-арсемаст ды ёжомарямост валсо ёвтнеме, сынь вадрясто чарькодьсызь весе лия предметнэнь коряс материалонтькак.
Фонетикань, лексикань, грамматикань, орфографиянь ды кель-валонь кастомань коряс тонавтнемась сюлмазь покш класстнэсэ весе эрзянь келенть тонавтнеманзо марто. Тесэ эйкакштне теевить валонть гайтень составонзо марто, тонавтнить явомо валтнэнь пельксэнь пелькс, максови нурька содамочи малав весе кортамо пелькстнэде ды валрисьмеденть, содавтовить орфографиянь зярыя правила марто.Тонавтницятнень марто ветяви важодема валонть смустензэ лангсо; упражнениянь лангс нежедезь содавтовить ламо смустень валтнэнь, синонимтнень ды антонимтнень марто.
Неть чарькодематнень тонавтнемстэ эйкакштне кастсызь эсест превест-арсемаст: сынь тонадыть келень материалонть ванномо, сонзэ вейсэндямо, мукшномо лувонзо, кастомо литературань кортамо маштомачинть ды ёрокчинть, эрявикс валонь мукшномо.
1-4-це класстнэсэ эрзянь келенть тонавтнемстэ сех эрявикс улить истят пелькстнэ: «Гайтне ды букватне», «Валось», «Валрисьмесь», «Сюлмавозь кортамось», «Ваньксстэ сёрмадомась».
«Гайтне ды букватне» теманть коряс важодемась лезды кастомс эйкакштнень кортамонь культураст: сынь тонадыть гайтнень ды валтнэнь ваньксстэ ды видестэ ёвтамо, паролгавтсызь дикцияст.
«Валонть» лангсо важодемась моли весе ниле иетнень перть. Ламо мель явови сонзэ лексикань смустензэ чарькодемантень ды видестэ сёрмадомантень.
Эйкакштне тонавтнить кочксеме эрявикс валт эсест арсемаст ёвтнемстэ. Аламонь-аламонь сюпалгады сынст валксост.
«Валрисьмесь» Классто класс домкалгавтови простой валрисьменть ванномась. Эряви явомс покш мель эрьва кодамо типень предложениятнень лангсо важодемантень. Эрьва уроксо эйкакштне тонавтнить башка валрисьмень арсеме ды сёрмадомо, вишка ёвтнеминень тееме.
1-4-це класстнэсэ тонавтницянтень кирдема мельсэ: келень весе чарькодематне максовить эйкакштненень ансяк сень кис, штобу тонавтомс сынст эсест мелест, превест, ёжомарямост чарькодевиксстэ, мазыйстэ ёвтнеме ды, бути эряви, неть ёвтнематнень ильведькстэме сёрмадомо.
«Сюлмавозь кортамось» Сюлмавозь кортамонтень тонавтомань упражнениятне ютавтовить ловномань ды келень уроктнесэ (кортазь эли сёрмадозь).
Программань коряс келень уроктнесэ седее ламо ютавтневить сёрмадомань упражненият (изложеният, эрьва кодамо видэнь сочиненият).
1-4-це класстнэсэ изложениятне ды сочинениятне тонавтыцят.
«Ваньксстэ сёрмадомась» Ваньксстэ сёрмадомо тонавтомань упражнениякс лововить каллиграфиянь коряс ильведевкстнэнь витемась, букватнень аволь вейкетьстэ теезь наклонось, сынст покшолмась, сточкастонть лисемась ды седее тов.
Тонавтомань-тематической планось
№ п/п | Тематне | Частнэ | Эйстэст |
Контрольнойды диагностической важодемат |
1 | Омбоце классо ютазенть мельс лецтямось. | 9ч | Совавтомань контрольной диктант Контрольной диктант I пельксэнть коряс Сочинения |
2 | Валось | 2ч | |
3 | Кортамо пелькстнэ | 12ч | Контрольной диктант II пельксэнть коряс Сочинения |
4 | Валмельгакст | 2ч | Контрольной диктант III пельксэнть коряс |
5 | Валсюлмавксось. Валрисьмесь. Текстэсь. | 5ч | Изложения |
6 | Иень перть ютазенть мельс лецтямось | 4ч | Контрольной диктант иень перть ютазенть коряс |
СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНОГО ПРЕДМЕТА
МЭЙСТЭ АШТИ ПРЕДМЕТЭСЬ
Омбоце классо ютазенть мельс лецтямось. (9 ч.)
Гайтне ды букватне. Гласной ды согласной гайтне, сынст буквасо невтемасть. Слогось. Валтнэнь вейке строчкасто омбоцес кандомась. Валонтень слогонь, гайтень ды буквань коряс анализэнь темемась, сонзэ смустензэ сёрмадомань ёрокчитнень кастомасо толковамось.
Валонть куншкасо ды валонть песэ согласнойтнень чевтечист гласной буквасо ды чевте знаксо(ь) невтемась. Кавонзазь согласнойтне.
Валонь юрсонть гайтев ды гайттеме согласнойтнень сёр мадомась.
Предложениясь. Предложениянть лувозо.
Тонавтницятнененьэрявисодамс:
- гайттненьёвтамоньбашкаёнксост;
- парной ды аволь парной согласнойтнень;
Тонавтницятненень эряви маштомс:
- видестэ гайтнень ёвтамо;
- а марявиця согласнойтнень марто валтнэнь ильведькстэме сёрмадомо;
- фонетикань ёндо валонть ванномо;
Валось.( 2 ч.)
Валлонь пелькстнэде вейсэнь чарькодемась: валонь юрось, суффиксэсь, песь.
Раськень валтнэ. Валонь юрось. Валонь юрсонть гайтев, гайттеме ды амарявиця согласнойтне. Валонь песь.
Суффиксэсь. Шожда валсто марто раськень валонь муеме тонавтнемась.
Упражненият орфографиянь валксонть марто.
Кортамо пелькстнэ (12 ч.)
Кортамо пелькстнэде вейсэнь чарькодемась: числительноесь, существитель-ноесь, прилагательноесь, глаголось, валмельгаксось.
Существительноесь.
Существительнойденть чарькодемась. Существительноенть числава полавтнемазо (вейкень ды ламонь числатне). Существительноень собственной ды нарицательной лемтне. «Ойме марто» ды «оймевтеме» предметэнь неевтиця лемть.
Прилагательноесь.
Прилагательноенть смустезэ ды сонзэ кевкстеманзо. Прилагательноесь а полавтневиця кортамо пелькс. Кортамосо ды текстсэ прилагательнойтнень ролест.
Глаголось.
Глаголонть смустезэ ды сонзэ кевкстеманзо. Глаголонть шкава полавтнемазо (неень шкась, ютазь шкась, сыця шкась).
Тонавтницятненень эряви содамс:
- валкстнэнь лемест ды сынст тевс нолдамост;
Тонавтницятненень эряви маштомс:
- синонимтнень, антонимтнень ды ламо смусть марто
- валтнэнь текстстэ мукшномо ды тевс нолдамо;
- валкстнэнь марто важодеме;
Валмельгакст (2ч.)
Валмельгакстнэнь смустест. Мельга, трокс, пачк, марто, лангсо, кувалт, пельде ды лия истят валтнэ валмельгакст. Предложениясо валтнэнь валмельгакстнэнь вельде сюдмавлмась.
Вал марто упражненият. Эрьва кодамо кортамо пельксэс кандовиця валтнэнень раськень валонь мукшномась. Валт, конат малавикст смустень коряс. Карадо-каршо смусть марто валт.
Тонавтницятненень эряви содамс:
- валкстнэнь лемест ды сынст тевс нолдамост;
Тонавтницятненень эряви маштомс:
- синонимтнень, антонимтнень ды ламо смусть марто
- валтнэнь текстстэ мукшномо ды тевс нолдамо;
- валкстнэнь марто важодеме;
Валсюлмавксось. Валрисьмесь. Текстэсь.( 5ч.)
Валрисьмесь. Валрисьмесэ валтнэнь сюлмавомась.
Валонь сюлмавкстнэ. Кевкстемань коряс сюлмавксонть лувонь ды кандовиця валтнэнь явомась.
Кортамонь целень ды вайгелень коряс предложениятнень явомась.
Валрисьменть лувозо. Валрисьмень прявт ды аволь прявт пелькстнэ.
Тонавтозь кортамо пелькстнэнь марто валрисьмень арсемась. Валрисьмес второстепенной члентнэнь совавтомо маштомась.
Сюлмавозь кортамось.
Кортамось ды сонзэ смутезэ эрямосонть. Художественной произведениянь келесь ды уроксо кортамось, сынст башкачист.
Кортамось ды сонзэ смустезэ эрямосонть. Художественной произведениянь келесь ды уроксо кортамось, сынст башкачист.
Текстэсь. Текстэнть пельксэнь-пелькс явомась, пелькстнэнь лемдямось. Тонавтыцянть лезксэнзэ вельде планонь теемась. Текстэнь пелькстнэнь сюлмамось.
Текстэнть лувонь арсеманзо муемась. Текстэнть теемань ёрокчитне (ушодксось, куншкась, песь).
Анок максозь планонь коряс изложениянь сёрмадомась. Вейке эли зярыя сюжетной артовксонь коряс сочинениянь теемась (кортазь эли сёрмадозь). Налксемадо, перть пелькстэнть, эйкакштнень эрямодост ды тевдест сочинениянь сёрмадомась. Аламонь-аламонь описания ды рассуждения марто предложениянь сочинениякс совавтома тонадомась.
Кортамонь этикась. Инжекс тердема, поздоровонь ёвтамо. Валтнэ, конат сайневить энялдомсто.
Тонавтницятненень эряви содамс:
- што валрисьметне эрсить ёвтнемань, кевкстемань ды серьгедемань;
Тонавтницятненень эряви маштомс:
- валрисьметнень прявт пельксэст муеме;
- валсюлмавкссо прявт ды кандовиця валтнэнь муеме, кевкстемань путомо;
Иень перть ютазенть мельс лецтямось (4част).
Текстэсь ды валрисьмесь. Ёвтнемань, кевкстемань ды кармавтомань. Сергедемань валрисьметне.
Валонть песэ ды куншкасо чевтне тешксэнть(ь) сёрмадомась.
Кортамо пелькстнэ: существительноесь, прилагательноесь, глаголось.
Тонавтницятненень эряви содамс:
- кортамо пелькстнэнь ды сынст грамматикань признакост;
- валонь сёрмадомань правилатнень;
Тонавтницятненень эряви маштомс:
- сёрмадомс ловныця мельга ютазь правилатнень мельсэ кирдезь;
- валрисьмень тееме ды сонзэ ильведьксстэме сёрмадомо;
- явомо синонимтнень ды антонимтнень;
Календарно-тематической планированиясь эрзянь келень коряс 3 класс (68 ч.)
№ | Уроконь темась | Кель-валонь кастомась | Частнэ | Шкась |
План. | Факт. |
I | Ютазенть мельс ледстямось. | | 9 ч. | | |
1 | Гайттне ды букватне. Гласной, согласной гайттне ды букватне. | | 1 | | |
2 | Слогось. Валонь кандомась. | Ёвтнемань арсема | 1 | | |
3 | Калгодо ды чевте согласнойтне. | | 1 | | |
4 | Совавтомань контрольной диктант. | Диктант | 1 | | |
5 | Ильведевкс лангсо важодема. Чевте тешксэсь (ь) валонть песэ ды валонть куншкасо. | | 1 | | |
6 | Кавонзазь согласнойтне. | | 1 | | |
7 | Гайтев ды гайттеме согласнойтне. | | 1 | | |
8 | Контрольной диктант I пельксэнть коряс | Диктант | 1 | | |
9 | Ильведевкс лангсо важодема. Валрисьменть лувозо. | | 1 | | |
II | Валось. | | 2 ч. | | |
10 | Валъюрось. Валонь песь. | | 1 | | |
11 | Суффиксэсь. | | 1 | | |
III | Кортамо пелькстнэ. | | 12 ч. | | |
12 | Кортамо пелькстнэ. Существительнойде чарькодема. | | 1 | | |
13 | Существительноень собственной ды нарицательной лемтне. | | 1 | | |
14 | Существительноень числатне. | | 1 | | |
15 | Контрольной диктант II пельксэнть коряс | Диктант | 1 | | |
16 | Ильведевкс лангсо важодема. Ойме марто ды оймевтеме предметэнь невтиця валт. | | 1 | | |
17 | Прилагательноесь. | | 1 | | |
18 | Сочинения Ф.В.Сычковонь «Школасто само» артовксонь коряс | Сочин. артовксонь коряс | 1 | | |
19 | Минек проектэнек «Прилагательнойтне содамоёвкссо» | | 1 | | |
20 | Местоимениясь. Личной местоимениядо чарькодемась. | | 1 | | |
21 | Глаголось. Глаголонть смустезэ ды сонзэ кевкстеманзо. | | 1 | | |
22 | Глаголонть шкава полавтнемазо. Неень шкась. | | 1 | | |
23 | Ютазь шкась. Сыця шкась. | | 1 | | |
IV | Валмельгакст | | 2ч. | | |
24 | Валмельгакстнэнь смустест. | | 1 | | |
25 | Контрольной диктант III пельксэнть коряс | Диктант | 1 | | |
V | Валсюлмавксось. Валрисьмесь. Текстэсь. | | 5ч. | | |
26 | Ильведевкс лангсо важодема. Валсюлмавкссонть валтнэнь явомась. | | 1 | | |
27 | Валрисьмеде чарькодемась. Ёвтнемань, кевкстемань, кармавтомань валрисьметне. Серьгедемань валрисьметне. | | 1 | | |
28 | Валрисьмень прявт ды аволь прявт пелькстнэ. | | 1 | | |
29 | Тексттэ чарькодемась. | | 1 | | |
30 | Изложения «Кинь пизэсь седе паро?» | Тонавтнемань изложения | 1 | | |
VI | Иень перть ютазенть кемекстамось. | | 4ч. | | |
31 | Гайттне ды букватне. | | 1 | | |
32 | Кортамо пелькстнэ. | | 1 | | |
33 | Контрольной диктант иень перть ютазенть коряс | Диктант | 1 | | |
34 | Ильведевкс лангсо важодема.Валрисьмесь. | | 1 | | |
| Весемезэ | | 34ч | | |