2002, с. 241].
В настоящее время проблема применения ТРКМ на материале английского языка остаётся нерешенной, тем не менее, внимание развитию умений КМ уделяется и в нормативных документах, и в современных учебно-методических комплексах (УМК). Согласно Госстандарту одной из целей изучения иностранного языка является умение связно высказываться о себе, своём окружении, передать содержание прочитанного, выразить своё мнение, оценку.
Примерная программа среднего полного образования по английскому языку предусматривает развитие у учащихся учебных умений, связанных с приёмами самостоятельного приобретения знаний: ориентироваться в письменном и аудиотексте на английском языке, обобщать информацию, выделять её из различных источников; а также развитие специальных учебных умений: использовать выборочный перевод для достижения понимания текста; интерпретировать языковые средства, отражающие особенности культуры англоязычных стран. В программе также отмечается, что в результате обучения в 10 - 11 классах учащиеся должны уметь: расспрашивать, объяснять, изучать, описывать, сравнивать, анализировать и оценивать, выражать своё мнение, проводить самостоятельный поиск необходимой информации, рассуждать о фактах, приводя аргументы, делая выводы, участвовать в дискуссии, обращаться за разъяснениями, вести диалог, используя оценочные суждения [Примерные программы по иностранным языкам, 2005, с. 18-24]. Данные умения, несомненно, формируют критическое мышление.
В современных УМК по АЯ предлагаются задания, развивающие умения КМ. Нами было проведёно изучение учебника английского языка В.П. Кузовлева для 10-11 классов общеобразовательных учреждений с целью отбора и группировки упражнений, направленных на развитие различных умений КМ. Выбор учебника продиктован его наибольшей распространённостью в общеобразовательных школах РФ. С помощью метода частичной выборки нами были отобраны примеры заданий в количестве 32 упражнений, выполнение которых способствует формированию следующих умений КМ: анализировать, делать выводы; сравнивать, сопоставлять, противопоставлять факты, явления; определять значимость информации, систематизировать, обобщать данные; устанавливать проблему, находить пути её решения; оценивать информацию, аргументировать свою точку зрения.
1. Примеры упражнений, направленных на развитие умения анализировать информацию, способности делать выводы: 1) Упр. №2, стр. 6. What climate and landscapes are typical of which country? Fill in suitable words from the descriptions on pages 4-5 (reading for detail)
Таб. 3
|
deserts climate rainfall lands canyons plains and…Mountains | is are | typical for | the USA the UK Australia |
2) Упр. №2, стр. 9
What factors explain the following peculiarities of Australia? Find the explanations in the description of Australia in exercise 2 on page 4.
The seasons are the other way round in Australia because…
Thanks to …Australia is sometimes called the Land Down Under.
Because …, the few rivers play an especially important role in people's life.
…. So, life is not easy in Australia.
3) Упр. №5, стр. 35
What country is this information about? Tick.
Таб. 4
|
USA | UK | Australia | Russia |
Much of the country is a useless desert | | | |
It's the fourth largest nation in the world | | | |
Many people live in the outback there | | | |
There are 11 time zones in this country | | | |
It's sometimes called the Land Down Under | | | |
4) Упр. №1, стр. 59
Find in the dialogue how Kate or Jess:
shows admiration
shows surprise
asks if someone knows about something
says she knows about something
5) Упр. №2, стр. 91
Find out in the conversations:
how people say they are unwilling to do something
how they give reasons
6) Упр. №2, стр. 125
Which of the authors of poems writes only about the teens' problems? Who of them suggests the solutions? What are these solutions?
2. Примеры упражнений, направленных на развитие умения сравнивать, сопоставлять, противопоставлять факты и явления:
1) Упр. №4, стр. 10
The geographical position of the USA, the UK and Australia is different, but there are some things that these countries have in common. Which factors make these countries different or similar?
2) Упр. №2, стр. 18
- Do you know time it is now in New York?
- Excuse me, could you tell me how I can get to the National Park?
What is the difference between the questions above and the following ones. Which questions do you think are more polite?
- What time is it now in New York?
- How can I get to the National Park?
3) Упр. №3, стр. 65
Can you present any facts that differ the Russian political system from that of the USA?
4) Упр. №4, стр. 73
Members of different subcultures may have something similar in their image, behavior. What are these similarities and differences?
5) Упр. №3, стр. 85
How are bikers and hippies different in Russia and abroad? How are ravers here and ravers there similar? How much does the skinhead movement in Russia differ from the skinhead subculture in Britain?
6) Упр. №3, стр. 111
Most of the rights you have depend on your age and are determined by the law. What age limits are there in your country? Compare them with those in the UK.
3. Примеры упражнений, направленных на развитие умения определять значимость информации:
1) Упр. №5, стр. 106
Which rights seem most important to you? Why? Put them in order of importance. Compare your list of rights with your classmates' lists.
2) Упр. №3, стр. 126
Which problems seem to you more important? Why?
3) Упр. №4, стр. 126
Which of the ways to solve the teens' problems suggested in the poem do you find useful?
4) Упр. №5, стр. 225
What important inventions were made in Russia? When were they made?
4. Примеры упражнений, направленных на развитие умения систематизировать, обобщать данные:
1) Упр. №3, стр. 41
Which words come from the sphere of politics? Explain why.
legislative
a branch
executive
power
a house
representative
responsible
to elect
elected
non-elected
2) Упр. №3, стр. 95
Combine all positive characteristics (appearance, values and beliefs) to design an ideal subculture. Draw a picture or make a collage.
3) Упр. №6, стр. 101
Which words name subculture?
Which words are similar in spelling or pronunciation with the corresponding Russian words?
aggressive
biker
to conform to
distinct
goth
hacker
identity
improvisation
liberal
option
raver
rocker
scooter
techno
4) Упр. №2, стр. 159
Make a report, comparing the benefits, privileges and problems of your and your classmates' grandparents.
5. Примеры упражнений, направленных на развитие умения устанавливать проблему и находить пути её решения:
1) Упр. №6, стр. 21
Imagine you are talking to a British or American friend over the Internet. What questions about his or her country and people's lifestyles would you ask?
2) Упр. №4, стр. 35
What would you say in the following situations?
You want to know the time. You ask someone in the street.
You want to find out how get from London to Cambridge by car. You ask a policeman.
You are going to travel to the USA. You don't know anything about customs regulations there. You ask an official about them.
3) Упр. №5, стр. 92
How could you explain that you are unwilling to do the following depending on the situations above? What may be the reasons?
You are unwilling:
to go to the art gallery
to try a new dish
to do a project
to come to school on Sunday.
4) Упр. №4, стр. 121
What happens if you set your eyes on a certain person, but he or she doesn't seem to know you exist? While it is true that an especially pretty girl or handsome boy may be asked out more, being `datable' depends on things other than just good looks. Enthusiasm and a good sense of humor are much more important.
How can you make him or her notice you?
5) Упр. №9, стр. 133
What problems bother young people of your age? How would you complain about them your friends?
6) Упр. №3, стр. 135
What other problems would you suggest for discussion in Teen Court? Write a list of problems you would like to discuss. Compare your list of problems with your classmates' lists. Choose a problem and discuss it in Teen Court.
6. Примеры упражнений, направленных на развитие умения оценивать информацию, аргументировать свою точку зрения:
1) Упр. №2, стр. 17
Which conclusions of the author do you (dis)agree with? Why?
2) Упр. №2, стр. 23
Which of the teenagers' arguments do you think are the most convincing? Why?
3) Упр. №4, стр. 46
Why do we say that the US judicial branch is more powerful than in some other countries? Why do you think so?
4) Упр. №5, стр. 75
Some people write letters to newspapers to express their opinion.
What would you write in support of or against something?
5) Упр. №5, стр. 76
Are you a member of some youth group? Why did or didn't you join it?
6) Упр. №3, стр. 89
What is your attitude to the statement, “A subculture is a way of life. It is not a fan club; it is a real life”? Do you think that people's opinion about teenagers being violent somehow influences the media? Why?
Итак, мы выделили и сгруппировали упражнения, развивающие различные умения КМ, включенные в учебник английского языка для 10-11 классов В.П. Кузовлева. Несмотря на наличие достаточного количества данных заданий, по нашему мнению, упражнения предлагаются вне контекста целостной технологии, её специфических приёмов. В данном УМК встречаются лишь элементы нескольких приёмов изучаемой нами технологии. Поэтому мы предлагаем ознакомится с комплексом заданий, разработанным нами на основе ТРКМ.